3983
Sök

Hjälp med förslag till inställningar + dämpning för baslåda med slutsteg

Freddan
3 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Hallå, jag använder för närvarande en del av min lediga tid till att bygga en mobil musikanläggning, så kallad Boombox. Först tänkte jag bara delge er lite allmäna fakta:

Lådan består av följande:
1 stycke OSB-låda i formatet 800x410x410mm, avdelad i 3 stycken slutna områden där jag i mitten har en 390x390x390 "kub" (~62 liter) som agerar baslåda.
I den delen så huserar baselementet (Cerwin-Vega VEGA 12"), ett stycke basrör (4", 34cm) som sitter bredvid basen och tillslut även ett slutsteg (Blaupunkt Velocity VA4100), som är ett 4 kanals steg som jag bryggat till 2 kanaler där den andra kanalen fördelats till 4st Högtalare (Boschmann Turbo Series 6x9").

Som huvudenhet använder jag en Blaupunkt Hamburg MP57.

Datasammanfattning Blaupunkt Velocity VA4100
4/3/2 channel audio amplifier 4 x 100W RMS or 2 x 300W RMS @ 0.1% THD ThermalThrottle full-on power assurance 2 ohms stable (in bridged & non-bridged mode)
RCA type inputs 0.3-8.0 VRMS input capability Continuously variable High-Pass & Low Pass crossover settings 50-250 Hz
Frequency responce: 15-50,000 Hz
S/N >100 dBA at full power @ 0.1% THD, > 80 dBA (1W @ 1kHz)

Datasammanfattning Cerwin-Vega VEGA 12"
Maxeffekt:  400Watt
RMS:  200Watt
Impendans:  2x2 ohm
SPL dB 1W/1m:  86,1dB
Fs:  29,139
Qts:  0,535
Vas:  65,101

Datasammanfattning Boschmann Turbo Series 6x9"
Maxeffekt: 700Watt
RMS: 238Watt
Impendans:  4 Ohms
Max. SPL: 93dB
Frequency Response: 45Hz ~ 23,000Hz

Nu till mina frågor:
1. Pallar slutsteget att driva alla 5 högtalarna?
2. Vad bör jag sätta 6x9orna på för delning? Har satt basen på ca 100Hz.
3. Det finns 2st gain-kontroller på slutsteget, en för basen och en för 6x9orna. Den går från 0,8-8volt. När jag justerar basens gain hör jag enbart minimal skillnad. vad bör jag ställa den på för läge?
4. Sista frågan, vad rekommenderas för dämpningsmaterial till baslådan?

Hoppas ni orkar ta er tid att läsa igenom allt mitt dravel, jag är mycket tacksam för svar!
Senast redigerat av Setterqvist (5 november 2010)

21 761 Inlägg
8 september 2010
Setterqvist skrev:
3. Det finns 2st gain-kontroller på slutsteget, en för basen och en för 6x9orna. Den går från 0,8-8volt. När jag justerar basens gain hör jag enbart minimal skillnad. vad bör jag ställa den på för läge?

1. Ja, steget klarar av om allting kopplas rätt. Basens spolar ska antingen kopplas en per kanal eller så seriekopplar du ihop spolarna (dvs totalt 8 Ohms impedans) och kopplar in på den bryggade "kanalen".

2. Testa med 100 Hz på 6x9" till att börja med, om det verkar fattas litegrann i frekvensgången mellan basen och högtalarna så kan du sänka delningen till tex 80 Hz eller så.

3. Gör en grundinställning först: Ställ gainen längst till vänster (8 V), slå på stereon och spela musik. Vrid upp stereons volym till ca 75% och vrid sedan upp gainen tills det preciiis börjar låta illa, då vrider du tillbaka tills det låter bra igen.

Nu är stegets förstärkning anpassad till basens förmåga och du kan vrida upp stereon ordentligt utan att det låter illa. Om basen inte spelar lika högt som 6x9" så får du helt enkelt sänka gainen på högtalarna tills du blir nöjd, öka inte basens gain ännu mer eftersom ljudet kan börja låta illa.

4. Lämpligt dämpmaterial är någon form av polyestermatta, brukar finnas på diverse ställen. Ibland benämns den som "dämpvadd för högtalare". Men du kan även prova att inte använda dämpmaterial, ofta är det en smaksak om man vill ha eller inte ha.

Rent allmänt är min åsikt att lådans avstämning verkar lite väl låg med tanke på att den ska spela "utomhus" så att säga, mina beräkningar säger att avstämningen ligger på runt 33 Hz och det kanske blir för lite "dunk". Tycker du att basen inte spelar tillräckligt med dunk så kan du prova att korta av porten till tex 15-20 cm och lyssna hur det blir. smile

Freddan
3 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Setterqvist skrev:

1. Ja, steget klarar av om allting kopplas rätt. Basens spolar ska antingen kopplas en per kanal eller så seriekopplar du ihop spolarna (dvs totalt 8 Ohms impedans) och kopplar in på den bryggade "kanalen".

2. Testa med 100 Hz på 6x9" till att börja med, om det verkar fattas litegrann i frekvensgången mellan basen och högtalarna så kan du sänka delningen till tex 80 Hz eller så.

3. Gör en grundinställning först: Ställ gainen längst till vänster (8 V), slå på stereon och spela musik. Vrid upp stereons volym till ca 75% och vrid sedan upp gainen tills det preciiis börjar låta illa, då vrider du tillbaka tills det låter bra igen.

Nu är stegets förstärkning anpassad till basens förmåga och du kan vrida upp stereon ordentligt utan att det låter illa. Om basen inte spelar lika högt som 6x9" så får du helt enkelt sänka gainen på högtalarna tills du blir nöjd, öka inte basens gain ännu mer eftersom ljudet kan börja låta illa.

4. Lämpligt dämpmaterial är någon form av polyestermatta, brukar finnas på diverse ställen. Ibland benämns den som "dämpvadd för högtalare". Men du kan även prova att inte använda dämpmaterial, ofta är det en smaksak om man vill ha eller inte ha.

Rent allmänt är min åsikt att lådans avstämning verkar lite väl låg med tanke på att den ska spela "utomhus" så att säga, mina beräkningar säger att avstämningen ligger på runt 33 Hz och det kanske blir för lite "dunk". Tycker du att basen inte spelar tillräckligt med dunk så kan du prova att korta av porten till tex 15-20 cm och lyssna hur det blir. smile

Tackar för dina svar! Verkligen nyttigt!

Nu såg jag dock att jag råkat paste'a fel info om baselementet. Den Vega 12 jag har består av 2x2 ohms spolar, således borde jag väll seriekoppla dem på en bryggad kanal? Eller ska jag parallellkoppla? Finns det någon fördel/nackdel?

Jag tänkte även på huvudenheten, X-Bass har jag stängt av, men det vanliga basreglaget går från -6 till +6. Ska jag ha det på 0 medan jag justerar gain'en?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 september 2010
Med dubbla 2Ohms spolar på basen så är det bara att seriekoppla, steget kommer då att belastas med 4Ohm. Om du parallellkopplar ås belastas det med 1Ohm vilket det garanterat inte tål i bryggat läge. Basreglaget bör du låta stå på 0 vid justering av gain ja.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Freddan
3 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Bumpar den här tråden, för jag kom på en ny fråga. Om jag seriekopplar basen hamnar den på 2 Ohm. När jag sedan ska koppla in mina 4st 6x9or på kanaler var, så kommer ju dom hamna på 2Ohm eftersom dom "delar" på 4Ohm. Finns det någon lösning på detta? Är det inte skadligt för steget att köra 2Ohm på 6x9orna och 4Ohm på basen?

stRaend
5 november 2010
eftersom basen är på 2x2ohm så kan du antingen få 1 eller 4ohm.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 november 2010
Till att börja med så har steget ingen egen impedans utan det är högtalarnas talspolar som har det och beroende på hur du kopplar dom så belastas steget olika mycket. Om du har ett 4-kanals steg och kör två kanaler i 2Ohm och två i 4Ohm så är det ingen fara, däremot så kan det blir lite knas om du har ett 2-kanals som du belastar med 2Ohm på ena kanalen och 4Ohm på den andra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök