3508
Sök

Extraljus på Hyundai

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har moterat frontbåge med extraljus på min Hyundai IX35. Har dragit strömsladdarna från lamporna till
ett relä.Har tagit ut manöverström till reläet ifrån helljuslampans kontakt. När jag slår på helljuset smattrar
det bara i reläet, precis som man matar det med växelström.
Är helljuset matat med växelström, eller pulsad likström?

  Mvh  tucceBo

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2010
#2
Vänta nu, var har du dragit matningen ifrån? Alltså konstant ström?


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (8 september 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#3
Reläets spolström från kontakten som man sätter lampan i (H7)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2010
#4
tucce skrev:
Reläets spolström från kontakten som man sätter lampan i (H7)

Det ska du ju dra direkt från batteripolen alt. säkrings/reläplattan. Om jag nu förstår dig rätt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#5
Den är inte + jordad
Skall jag inte dra manöverströmmen från heljuslampan?


Mvh  Bosse

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2010
#6
http://www.fotoaverick.se/dump/extraljus.jpg

Erick här på garaget som gjort denna.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#7
Exakt så har jag kopplat.Jag har haft olika bilmärke i över 35 år alla med extraljus,det är bara nu det inte vill fungera. När jag kopplar som det är gjort på ritningen och ansluter den blå kabeln till reläet så bara smattrar det i reläet

Mvh   Bosse

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2010
#8
tucce skrev:
Exakt så har jag kopplat.Jag har haft olika bilmärke i över 35 år alla med extraljus,det är bara nu det inte vill fungera. När jag kopplar som det är gjort på ritningen och ansluter den blå kabeln till reläet så bara smattrar det i reläet

Mvh   Bosse

Kan det inte vara något galet på reläet då?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#9
Hade också samma tanke så nytt relä inköptes med samma resultat.

  Mvh   Bosse

21 761 Inlägg
8 september 2010
#10
Mät vilken spänning det kommer på relästift 85 och 86 när du slår på helljuset. Om relät får sånt där frispel så borde spänningen vara låg, tex 7-8 V eller så, och då kan man misstänka dålig kontakt någonstans. smile

1 210 Inlägg
8 september 2010
#11
tror du har + jord ja... minns när morsan hade en suzuki swift.. -94 samma fel där.. Dom fick lämna in den och låta bilfirman koppla..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2010
#12
Ekis! skrev:
tror du har + jord ja... minns när morsan hade en suzuki swift.. -94 samma fel där.. Dom fick lämna in den och låta bilfirman koppla..

Skrev det tidigare men redigerade det inlägget då jag kom på att farsans hyundai har negativ jordning.
Däremot på jappsen han hade, en Vitara.. där var det positiv jord.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#13
Ok Tommy tack för hjälpen. Jag skall mäta upp spänningen i morgon

Mvh  Bosse

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#14
Jorden är negativ, har varit ut i garaget och kollat detta

21 761 Inlägg
8 september 2010
#15
Menar ni att dessa bilar har batteriplusen kopplad till chassi?
Eller menar ni att relät styrs av minus istället för plus?

Detta är ju två olika saker. smile

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#16
Batteriminus till chassi,relästyrning +

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 september 2010
#17
Drönirettab skrev:
Menar ni att dessa bilar har batteriplusen kopplad till chassi?
Eller menar ni att relät styrs av minus istället för plus?

Detta är ju två olika saker. smile

Precis så, men vem håller koll på det.. japanerna är ju tokiga. Lucas eller vad den klåparen hette, han var iofs britt wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 210 Inlägg
8 september 2010
#18
Nja på suzukin var tillslags strömen till hel ljuset - när den var på slagen och + matad när man stängde av helljuset och körde halvljus.. skumt system.. :S

21 761 Inlägg
8 september 2010
#19
Vill man vara säker på att en inkoppling ska fungera till 99%, med tanke på diverse mystiska helljuskonstruktioner, då bör man koppla både 85 och 86 till helljuslampans plus och minus. På så sätt har man garderat sig för att helljuslampan använder sig av minusstyrning, dessutom fungerar det ju på "vanliga" helljusstyrningar också. smile

106 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#20
Även om man kopplar reläets 85 och 86 direkt i helljuslampans sockel (H7) och slår på helljuset så smattrar reläet


Sök