4992
Sök

Rost, rost, rost och åter rost !

Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Tjenare.
Går direkt på sak!

Har en första bil, och tog en väldigt nära titt precis nyss, och då insåg jag att jag hade köpt en ja.. inte rosthög men.. iaf.. Såg att det var "bubblor" på många ställen, dock inget jätte stort utom 2 ställen.

Då är frågan, ska man göra något åt det här innan vintern? lär rosta upp mer under vintern.

Eller ska man lämna in den på rostlagning? Vilket jag tror är sviiiindyrt!

Jag tror nästan att det är bättre att köpa nya skärmar och lämna in dom till farsans kompis på lackning.

ELLER ska jag följa den mytomspunna frasen "MEN DET ÄR BARA MIN FÖRSTA BIL!" ?

OM ni har har fler tips eller åsikter, är ni mer än gärna välkomna att lägga upp dom i tråden.
Tack på förhand !

MVH !

hellaflush!
1 266 Inlägg
9 september 2010
Bilder är aldrig fel, är de bara jätte smått så är de lätt att fixa själv. Är det på framskärmar som de är på en del s40 vid den listen, så hade jag nog bytt. Sen om de är värt att lägga ner pengarna så får du fundera ut själv. Om du har ekonomin och intresset så kan det vara värt de. Och, de är din första bil, perfekt o lära sig lite egna saker smile

volvolover
667 Inlägg
9 september 2010
den värsta rosten kanske du kan ta i tu med innan vintern så det inte blir riktigt illa efter allt salt, men det mindre bubblorna mm kan du låta va tills efteråt och fixa det sj, smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Timmyboy skrev:
Bilder är aldrig fel, är de bara jätte smått så är de lätt att fixa själv. Är det på framskärmar som de är på en del s40 vid den listen, så hade jag nog bytt. Sen om de är värt att lägga ner pengarna så får du fundera ut själv. Om du har ekonomin och intresset så kan det vara värt de. Och, de är din första bil, perfekt o lära sig lite egna saker smile

"Om du har ekonomin och intresset så kan det vara värt de. Och, de är din första bil, perfekt o lära sig lite egna saker" .
Där sa du en jäkla bra sak, Dock så är ekonomin lite ha... DÅLIG då jag inte har något jobb och har lagt undan alla pengar jag har till Resa så.. tongue

Intresset finns ALLTID där, älskar att hålla på med bilen och allt som har med bilar att göra, Den är min ena ögonsten! ^^ Tjejen min andra haha !

Meldem
4 137 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Turbomotor skrev:
den värsta rosten kanske du kan ta i tu med innan vintern så det inte blir riktigt illa efter allt salt, men det mindre bubblorna mm kan du låta va tills efteråt och fixa det sj, smile

Ja okej smile
Men går det att gå till en färg affär, sen säga mitt färgnr på bilen 241-51, sen få den färgen i en sprayburk?
Eller hur funkar det ? smile

1 482 Inlägg
10 september 2010
Du behöver färgkoden ja. Finns flera som blandar.

Byt plåt och ge bilen ordentligt rostskydd då rosten inte kommer från utsidan utan från insidan av skärmar, trösklar, balkar. Rostskyddar man inte där så rostar det efter 1-2 år igen..

BLT Service
Theracords Music Label

volvolover
667 Inlägg
10 september 2010
ja det ska gå smile
TouchOfRed skrev:
Turbomotor skrev:

Ja okej smile
Men går det att gå till en färg affär, sen säga mitt färgnr på bilen 241-51, sen få den färgen i en sprayburk?
Eller hur funkar det ? smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:

Byt plåt och ge bilen ordentligt rostskydd då rosten inte kommer från utsidan utan från insidan av skärmar, trösklar, balkar. Rostskyddar man inte där så rostar det efter 1-2 år igen..

Om jag ska byta plåt, så har jag ju världens projekt framför mig, vilket inte gör mig något dock, Men under tiden har jag ju inget att åka med.

Och om jag fixar sprayburk med mitt färgnr osv, sen gör det ordentligt.. Blir det ens bra? eller är det bättre att lämna in den?

hellaflush!
1 266 Inlägg
10 september 2010
bäst är ju att lämna in det. Men går ju att få bra med sprayburk! Lack och sånt är jäkligt känsligt! Minsta lilla syns. smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 september 2010
Köp skärmar på skroten som har samma färg det e väll det absolut billigaste.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Slav
1 454 Inlägg
10 september 2010
sen kan du ta och se över din rubrik med...

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

6 732 Inlägg
10 september 2010
Borta/hacka bort bubblande färgen, kör lite rostskydd.
Plastic Padding, slipa, lack.

De/Dem

1 482 Inlägg
10 september 2010
TouchOfRed skrev:
Noxxer skrev:

Om jag ska byta plåt, så har jag ju världens projekt framför mig, vilket inte gör mig något dock, Men under tiden har jag ju inget att åka med.

Och om jag fixar sprayburk med mitt färgnr osv, sen gör det ordentligt.. Blir det ens bra? eller är det bättre att lämna in den?

Blir bra om du gör rätt. Men det jag menar är att om du lämnar in bilen för rostlagning på en lackverkstad så kan dom oftast ombesörja rostskyddsbehandling. Men det kostar extra.

Gör man dock inte detta så är det ingen ide att laga då det kommer tillbaka efter 1-2 år igen.

BLT Service
Theracords Music Label

429 Inlägg
10 september 2010
JaggaChafen skrev:

Blir rätt svårt som det inte finns så många s/v40 som inte är rostiga tyvär och hittar man en rostfri så dröjer det väl inte länge innan den också börjar rosta.
Bäst är att köpa en ny skärm och lämna in på lack

Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Timmyboy skrev:
bäst är ju att lämna in det. Men går ju att få bra med sprayburk! Lack och sånt är jäkligt känsligt! Minsta lilla syns. smile

Ja okej, tack ! smile

Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Noxxer skrev:
TouchOfRed skrev:
Noxxer skrev:

Blir bra om du gör rätt. Men det jag menar är att om du lämnar in bilen för rostlagning på en lackverkstad så kan dom oftast ombesörja rostskyddsbehandling. Men det kostar extra.

Gör man dock inte detta så är det ingen ide att laga då det kommer tillbaka efter 1-2 år igen.

Ja okej, men går det inte att göra allt underarbete själv, sen lämna in den på lacking? är det dyrt? och det blir väl ganska bra? smile

Meldem
4 137 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
jonas 740 skrev:
JaggaChafen skrev:

Blir rätt svårt som det inte finns så många s/v40 som inte är rostiga tyvär och hittar man en rostfri så dröjer det väl inte länge innan den också börjar rosta.
Bäst är att köpa en ny skärm och lämna in på lack

Jo det är väl alltid bäst, men grejen är att min ekonomi inte är i bästa ställningen nu så tongue
Men får ta en titt på om det blir mycket värre. Då får jag ta tag i det, om det är nödfall smile

711 Inlägg
11 september 2010
Ett tips är att fixa stänkskydd fram som du saknar.
Så slipper du "blästra" plåten där..

Meldem
4 137 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
jimbon skrev:

Det var en smart ide ! aldrig tänkt på det faktiskt.
Men isf, kommer inte rosten ändå tillbaka om man inte blästrar först?
för om man inte blästrar utan bara sandpapprar, så kommer man inte åt rosten i porerna, eller hur det är?

711 Inlägg
11 september 2010
TouchOfRed skrev:
jimbon skrev:

Det var en smart ide ! aldrig tänkt på det faktiskt.
Men isf, kommer inte rosten ändå tillbaka om man inte blästrar först?
för om man inte blästrar utan bara sandpapprar, så kommer man inte åt rosten i porerna, eller hur det är?

Nu menade jag mera att grus och annat löst skit kommer i direkt kontakt med plåten när du kör.

Men blästra är bättre än att bara köra med sandpapper,fuskar man så är rosten tillbaka på nolltid.

Sök