2456
Sök

El problem B230A HJÄLP

193 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Tjenare

Har lite problem med besiktningsmotorn i min volvo 740 får ingen gnista på den
Tänkte om det går och få tag i Elschema till b230A med fördelaren fram

har haynes bok men fattar inte så mkt av den texten är skit liten osv , Elen på en B230A är ju inte så avancerad heller tror ja fast jag har nog bara tappat bort mig på vägen

Men har kollat det vanliga,

fördelar lock Nytt
Stift Nytt
Tändkablar Nytt
Rotor Nytt
Tändspole har några stycken som jag testar
Tändmodulen fungerar

MVH putte har besiktning ganska snart så måste hitta felet
Senast redigerat av Putteee (9 september 2010)

456 Inlägg
11 september 2010
Behövs inte så mycket elschema, kabeln från fördelaren går ju till tändmodulen och passar bara på ett sätt.
Sen behövs det +12v på tändmodulen och till tändspolen.
Och jord på tändspolen och tändmodulen.
OCH att + och jord är rätt kopplat..............
Om det är som du skriver att tändspolen och tändmodulen funkar så kan det ju va hallgivaren i fördelaren som sagt upp sig, så antingen prövar du med en annan eller så fixar du en modell äldre fördelare och kör med brytarspetsar istället( = ännu mindre el att hålla koll på wink )

För som jag förstår det så har du ingen gnista alls ? Annars så kan det ju va värt att kolla så att motorn är riktigt nollad....

growing old is mandatory growing up is optional

193 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Behövs inte så mycket elschema, kabeln från fördelaren går ju till tändmodulen och passar bara på ett sätt.
Sen behövs det +12v på tändmodulen och till tändspolen.
Och jord på tändspolen och tändmodulen.
OCH att + och jord är rätt kopplat..............
Om det är som du skriver att tändspolen och tändmodulen funkar så kan det ju va hallgivaren i fördelaren som sagt upp sig, så antingen prövar du med en annan eller så fixar du en modell äldre fördelare och kör med brytarspetsar istället( = ännu mindre el att hålla koll på wink )

För som jag förstår det så har du ingen gnista alls ? Annars så kan det ju va värt att kolla så att motorn är riktigt nollad....

Ska kolla på det där o kolla alla kablar som ska va + och - kan ju vara så att Tändmodulen kanske inte får ström

Det sitter ju en Stor kontakt i motor utrymmet som är grå som det sitter en massa kablar i sen är det en lika dan på motorn , Inte så lätt och förklara men jag antar att det är där motorn får störm jag vet att det är ström till kontakten kan ju kolla om det är kabel brått eller något liknande,

456 Inlägg
12 september 2010
Ja det är ju bara att slå på tändningen och mäta på tändspolen så det finns +12v där och sen kan du ju ta av kontakten på tändmodulen och mäta i kontakten, ska ju finnas +12v på en av kablarna där med(röd/vit tror jag den är?) Det är ju iaf en start.

193 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Såg nu att det är något som inte stämmer,

Från fördelaren går det några kablar typ 3 st så går dem vidare till tändmodulen och där kommer det en svart ut ur höljet sen går det upp två till tändspolen ,

Detta kan ju inte vara rätt det måste ju va något mer typ + eller nått 

Är det någon som har en 740 / 240 med en A motor i med fördelaren fram som kanske har lite bilder att visa mig skulle vara jätte tacksam

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/f%F6rdelare.png
Senast redigerat av Putteee (13 september 2010)

456 Inlägg
13 september 2010
Om du plockar av kontakten på tändmodulen och mäter i kontakten så är det:

stift 1 är till 1 på tändspole
stift 2 jord
stift 3 används ej
stift 4 spänningsmatning
stift 5 triggning
stift 6 används ej
stift 7 används ej (sitter ibland inte ens där)

Vilket stift som är vilket står på tändmodulen.

Bara kolla med multimeter så att det stämmer och att alla kablar är hela.
Sen så ser väl inte din ritning så konstig ut?
Jorden har du ju listat ut att det är den svarta sen så får den ju +12v från tändspolen, sen är det ju kablarna till hallgivaren och till sist den andra kabeln till tändspolen som styr när gnistan ska komma.

Men som sagt mät så du ser att alla kablar är hela och att + och jord finns.

Hoppas det hjälper lite iaf.

193 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
så nu har jag hittat några fel

1 Jag hade fel tänd modul
2 ska vara + från tändningslåset till tändspolen det gick en röd och en blå dit så det är väll plus och minus antar jag ?

193 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Om du plockar av kontakten på tändmodulen och mäter i kontakten så är det:

stift 1 är till 1 på tändspole
stift 2 jord
stift 3 används ej
stift 4 spänningsmatning
stift 5 triggning
stift 6 används ej
stift 7 används ej (sitter ibland inte ens där)

Vilket stift som är vilket står på tändmodulen.

Bara kolla med multimeter så att det stämmer och att alla kablar är hela.
Sen så ser väl inte din ritning så konstig ut?
Jorden har du ju listat ut att det är den svarta sen så får den ju +12v från tändspolen, sen är det ju kablarna till hallgivaren och till sist den andra kabeln till tändspolen som styr när gnistan ska komma.

Men som sagt mät så du ser att alla kablar är hela och att + och jord finns.

Hoppas det hjälper lite iaf.

Jo sant men va och kollade på en motor från samma årsmodell det var en annan tänd modul med mer stift i hade med min kablarna och det såg ut att vara bättre sen såg ja att plusen och minus kommer från tändningslåset till tändspolen

den nya tänd modulen såg ut att passa bättre så fick den billigt ska testa den snart,

Kollade alla kablar inga fel på dom startar den inte nu så är det nog ny hallgivare tänker jag
Senast redigerat av Putteee (13 september 2010)

456 Inlägg
13 september 2010
Ja plus kommer från tändningslåset. Däremot finns det ju ingen konstant jord på tändspolen utan den jordar ju genom tändmodulen = tändmodulen ger tändspolen jord när det är dags att skicka ut en gnista.

Sen kan det ju va bra att ha rätt tändmodul smile
Är det en 124 eller 139 i den? sista siffrorna i bosch numret....

193 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Ja plus kommer från tändningslåset. Däremot finns det ju ingen konstant jord på tändspolen utan den jordar ju genom tändmodulen = tändmodulen ger tändspolen jord när det är dags att skicka ut en gnista.

Har en 124 och en 139'a

139'an köpte jag idag, och testa gav inget det heller

ska kolla om motorn är nollad och så nu
efter det blir det en ny hallgivare om det inte ger resultat smile

193 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Oves_Bror skrev:

Motorn nollad

Ny rotor
Ny fördelarlock
ny hallgivare
Nya tändkablar
Nya stift
Ny tändspole
Ny tändmodul har både 124 och 139
Ny fördelare

Nu börjar det bli riktigt konstigt tycker jag, Ingen som har en 240 runt 85 som kan ta lite biler på elen?
sen undrar jag funkar 740ins tändspole på 240 A motorer?

456 Inlägg
14 september 2010
Är väl samma tändspole i alla.
Har du mätt kablar så det inte är några kabelbrott eller kortslutningar och så det finns + och jord på rätt ställe?

193 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
japp kollade det förut inget sånt värkar vara fel, Men Tänkte på går det sätta direkt plus och jord på tändspolen ?

193 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Är väl samma tändspole i alla.
Har du mätt kablar så det inte är några kabelbrott eller kortslutningar och så det finns + och jord på rätt ställe?

Tänkte skulle testa en annan sak, Hallgivaren på en bakmonterad fördelare är det samma?,
annars har jag det gamla tändsystemet kvar till bilen

För alla kontakter passar och plus o minus till tändspolen och kablarna till tändmodulen finns ju också

Han gick ju med det systemet innan ja bytte motor fast då var fördelaren bak monterad
Senast redigerat av Putteee (14 september 2010)

Sök