3877
Sök

Tips vid turbobyte saab 9-3

Snäll pöjk
703 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Hej!
Har fått ett turboras på en saab 9-3a -02:a. Är sugen på att prova biltemas aggregat men måste hitta art.nummret på min nuvarande rasade turbo, kan ej finna detta.. Någon som vet var det står förnågonstans?

mvh
Senast redigerat av mangedif (14 september 2010)

Ack vet jag förgasarmotorer!

394 Inlägg
12 september 2010
ska stå på turbon, en liten ettikätt, sök annars på google. vet du vad aggregatet heter? Mvh Oskar

vem fan är maptun?

Snäll pöjk
703 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
har bara hittat ingjutning på insugets sida av turbon, där står det: GARRETT Sedan en kod med både siffror och bokstäver. Art.nr. ska väll bara vara i siffror?  Måste ju ha numret för att veta om biltemas agg passar...

Snäll pöjk
703 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Kollat upp vad som står nu: GARRETT     BSK I   AIR¤53    M27

https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/993872_5qa30a.jpg
Denna kod står här på turbon där jag markerat med rött, fast på sidan som man inte ser.

Misstänker dock att artikel nr. skall stå på denna upphöjningen som är markerad på denna bilden, stämmer det?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/92031/993874_ti441m.jpg

På min turbo är denna brickan blankpolerad och det står ingenting...

37 Inlägg
14 september 2010
bruka de inte va t28/t25 turbo på saabskrällen? smile

Säljer vad som helst till rätt pris :)

1 019 Inlägg
14 september 2010
En 9-3 -02 med 185hk har Garrett GT17. Biltemas turbo med art.nr 79700 passar.

Snäll pöjk
703 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
gott, har redan köpt den, såg iallafall precis likadan ut som den jag har tongue hehe
Ska bara kränga på den ny.

Någon som förresten vet om man bör byta andra saker eller se över något vid turbobyte?

37 Inlägg
17 september 2010
byt oljerören till turbon eller rensa dem, kan hända att de blir koks i dem av oljan smile sen bygger du om/ skruvar du lite grann på wastegaten på turbon så du kan ställa upp laddtrycket smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2010
nastyriot skrev:
byt oljerören till turbon eller rensa dem, kan hända att de blir koks i dem av oljan smile sen bygger du om/ skruvar du lite grann på wastegaten på turbon så du kan ställa upp laddtrycket smile

Ge inte tips om du inte har någon aning om vad det kan bli för konsekvenser.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

37 Inlägg
19 september 2010
nångång måste man lära sig byta kolvar också

37 Inlägg
19 september 2010
sura jävel smile

45 Inlägg
20 november 2010
hoppar på den här tråden lite

min saab ( 02se T7  185hp )har börjat kännas slö och jag fundera på om inte turbon är inne på sista svängen eller om det är nått annat som gör den slö , så jag funderar på om man törs köpa en från biltema ( som ovan ) eller om man ska lägga pengarna på nått annat märke ?

5 710 Inlägg
22 november 2010
mangedif skrev:
.
Någon som förresten vet om man bör byta andra saker eller se över något vid turbobyte?

Fick du med packningssats när du köpte den nya?
Om inte....skaffa en sådan.

Hur har den rasat?
Om du fått axelhaveri trycker den ut olja i både turbin och kompressor och då är det lämpligt att tömma laddluftkylet på olja.
Likadant om kompressorn skrapat i kompressorhuset....då finns det flisor i laddluftkylet = rensa.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
22 november 2010
Grymling skrev:
min saab ( 02se T7  185hp )har börjat kännas slö och jag fundera på om inte turbon är inne på sista svängen eller om det är nått annat som gör den slö

Det finns massor med saker som kan göra den slö, inga andra "symtom"?
Kännt efter glapp på turbon?
Grymling skrev:
så jag funderar på om man törs köpa en från biltema ( som ovan ) eller om man ska lägga pengarna på nått annat märke ?

Ja det är ju ett val du själv får göra men jag vet flerra bilar som fungerat med Biltemasnurra i flera år.
Själv hade jag kunna montera en i bruksbilen men hade inte valt den om det fanns trimplaner.

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
22 november 2010
Läste lite granna om frågorna här kring om man vågade köpa en turboagg ifrån biltema..

Rätt mig om jag nu har fel!!
Men är det inte så att biltema faktist köper in och säljer vanliga standard Garret aggrigat?
Samma turbos som sitter orginal på tex saabarna.
Och jag menar bara märket Garret i sig har det väl aldrig varit något fel på?
Och som sagt om jag inte minns helt fel så är det samma standard aggrigat som sitter på bilarna orginal så skulle då jag inte säga att det är något som helst fel på att köpa ett från biltema!

Och vad jag vet så är det ju ingen dålig kvalite på saabs orginalturbos.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Elektriker
718 Inlägg
22 november 2010
rybbe skrev:

Njaaaaaa. vad jag förståt å hört så rasar väl mer eller mindre alla Garret aggregat(på saab 93 185hk) runt typ 14 tusen mil, vilket om man köper ett nytt håller till runt 28 tusen vilket man kanske ska va nöjd med?wink
Men tydligen ska ju Aerons mitsubishi turbo hålla bättre men, som sagt bara det intryck jag fått.

Som att kasta vatten i sjön.

614 Inlägg
23 november 2010
monno skrev:
rybbe skrev:

Njaaaaaa. vad jag förståt å hört så rasar väl mer eller mindre alla Garret aggregat(på saab 93 185hk) runt typ 14 tusen mil, vilket om man köper ett nytt håller till runt 28 tusen vilket man kanske ska va nöjd med?wink
Men tydligen ska ju Aerons mitsubishi turbo hålla bättre men, som sagt bara det intryck jag fått.

Hmm okey okey..  kan vara så! inget jag har hört men du kan ha rätt.
Mina föräldrar kör en just 9,3a årsmodell 00 185 hk som i skrivande stund gått ca 13 800 mil och den går perfekt och som ett jävla spjut:D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

5 710 Inlägg
23 november 2010
monno skrev:
rybbe skrev:

Du har helt rätt, Garrett aggregaten GT1752 har bytts "drösravis" på SAAB och motorgarantin och av många privatpersoner. Det finns ju en anledning till att tex Biltama har aggregat på lager av just den sorten.....
Mitsuaggen är vääääldigt mycket bättre.

MVH Jonas
..............

45 Inlägg
25 november 2010
jonTe skrev:
Grymling skrev:
min saab ( 02se T7  185hp )har börjat kännas slö och jag fundera på om inte turbon är inne på sista svängen eller om det är nått annat som gör den slö

Det finns massor med saker som kan göra den slö, inga andra "symtom"?
Kännt efter glapp på turbon?
Grymling skrev:
så jag funderar på om man törs köpa en från biltema ( som ovan ) eller om man ska lägga pengarna på nått annat märke ?

Ja det är ju ett val du själv får göra men jag vet flerra bilar som fungerat med Biltemasnurra i flera år.
Själv hade jag kunna montera en i bruksbilen men hade inte valt den om det fanns trimplaner.

slöheten jag tycker mig känna kan ju vara att man vant sig vid turbo laggen då jag har haft bilen i över ett år nu, sen är man ju inte så super kunnig heller när det gäller motorer alt turbon men jag har mina funderingar att ta bilen och sätta den i en bromsbänk för att se hur mycket kräm man har nu och låta nån gå igenom turbon kolla efter glapp eller läckande slangar osv

Sök