3324
Sök

Kupé värme till Volkswagen Bubbla 1303 S

3 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Hej!

Är väldigt intresserad av att köpa en Volkswagen Bubbla 1303 S -73 som första bil.. (fråga inte varför;))

Så här kmr några frågor smile :

1.Har hört att det inte finns någon värme i bilen.. är det något man kan fixa?

2. Finns det motorvärmare eller är det också något man kan fixa?

Eftersom jag även tänkt ha den på vintern så vill man ju inte precis frysa ihjäl smile

2 594 Inlägg
12 september 2010
bubblor är inga direkt bra vinterbilar det finns ju ingen fläktsystem på dom så all verme kommer från motorn och skall upp i diverse kanaler, körde en 69 1500 en vinter å de va ingen hitt speciellt om värmekammrarna är dåliga vilket dom brukar vara, största problemet är att ruorna vill lätt isa/ima igen detta är för klen fart på varmluften från motorn,

ang motorvärmare tror jag det skall finnas satt en kalix på den jag hade,kupevärmren är ju den så kallade ebesprächern som sitter i bagaget som startas via timer och går på bensin från tanken

men som sagt tror nog  skulle valt en annan bil till vintern

7 536 Inlägg
13 september 2010
jag håller med, en bubbla suger som vinterbil, det finns oljevärmare (motorvärmare) till dem, ebersprächer, hjälper LITE de blåsre bara värme mot fötterna, så dem immar igen lika bra som utan värmare,, och en annan sak väghållningen på en bubbla är ganska dålig på vintern, de har istort sett ingen vikt på framhjulen så antingen understyrden,mkt kraftigt, eller så snurrar man, mkt svårkörd,

Handledare
1 481 Inlägg
13 september 2010
En 1303:a har ebersprächer orginalmonterad så värme finns i överflöd. Problemet är att det bara kommer mot fötterna. Men med lite slangar och allmän händighet så kan man styra om luften till rutan i stället.
Motorvärmare behöver du knappast på en luftkyld motor. Annars finns(fanns) värmare till oljesumpen.

Sök