Saab 9000 CSR 2,3T 400hk++ GT35R Klar för Mappning!!

BW|TurboNicke
20 september 2010 · 7 Inlägg

Låsning? locktigt. 80 NM enligt haynes. Jag drog mitt betyderligt lösare utan problem med de.

//Nicke
Lotus Super 7 "Seabass" (2015)
Subaru Impreza "wrx sti" (2007)
Von-Aron
20 september 2010 · 394 Inlägg

BW|TurboNicke skrev:
Låsning? locktigt. 80 NM enligt haynes. Jag drog mitt betyderligt lösare utan problem med de.

Okej, nej, men alltså du kan ju inte dra åt svänghjulet om du inte har något som "låser" det om du fattar? det går ju bara runt om du ska dra åt. haha hoppas du förstår hur jag menar!

Okej, svänghjulet ska dras 80Nm kopplingen kvittar? är ganska grön med kopplings byte med tanke på att det här är mitt första! smile

Tackar för hjälpen:rolleyes:

vem fan är maptun?
Janneutanb
20 september 2010 · 7 271 Inlägg

Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Von-Aron
20 september 2010 · 394 Inlägg

Brains skrev:
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

vem fan är maptun?
brokensunday saab nörd
20 september 2010 · 309 Inlägg

Von-Aron skrev:

Brains skrev:
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...
Von-Aron
20 september 2010 · 394 Inlägg

brokensunday skrev:

Von-Aron skrev:

Brains skrev:
Spärra på andra sidan vevaxeln? wink

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

haha, känns inte så säkert med mutter smack! sad men visst går säkert! vill bara inte ha ett svänghjul flygandes! roll

vem fan är maptun?
brokensunday saab nörd
20 september 2010 · 309 Inlägg

Von-Aron skrev:

brokensunday skrev:

Von-Aron skrev:

Kan gå, annars så finns det en skruv precis bakom spilnsen på svänghjulet, så om man sätter en mejsel där och någon förlängare, så man bara håller imot medans någon annan drar åt skiten kanske funkar. haha bara en teori!

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

haha, känns inte så säkert med mutter smack! sad men visst går säkert! vill bara inte ha ett svänghjul flygandes! roll

jag kör alltid på det. spänner  även kopplingen med den. det gör vi på jobbet med (volvo ). funkar kannon:)

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...
Von-Aron
20 september 2010 · 394 Inlägg

brokensunday skrev:

Von-Aron skrev:

brokensunday skrev:

mutterknackare instäld på det bästa läget. FULL! det brukar lösa det mesta.

haha, känns inte så säkert med mutter smack! sad men visst går säkert! vill bara inte ha ett svänghjul flygandes! roll

jag kör alltid på det. spänner  även kopplingen med den. det gör vi på jobbet med (volvo ). funkar kannon:)

okej smile har dessvärre bara tillgång till en batteri driven muttersmack sad fast den är förvånande "stark" fungerar riktigt bra!!!wink

vem fan är maptun?
Driftkungen Saab - Move Your Mind
20 september 2010 · 1 094 Inlägg

Ser fint ut kommer följas smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BW|TurboNicke
20 september 2010 · 7 Inlägg

Mutter knackare finns batteridrivna på över 1000nm läste jag för någon dag sen så de behöver ju inte vara fel.
Själv har jag en ca 20 år gammal pneumatisk så den är de inte mycke kvar i (ca 80nm)  smile
Minns inte hur jag brukar göra för att låsa motorn. Orginal verktyget har jag då inte.
Men de låter bekant att hålla svänghjulet med mejsel.
Kopplingen ska dras 22 nm enligt autodata.

//Nicke
Subaru Impreza "wrx sti" (2007)
Lotus Super 7 "Seabass" (2015)
Von-Aron
20 september 2010 · 394 Inlägg

BW|TurboNicke skrev:
Mutter knackare finns batteridrivna på över 1000nm läste jag för någon dag sen så de behöver ju inte vara fel.
Själv har jag en ca 20 år gammal pneumatisk så den är de inte mycke kvar i (ca 80nm)  smile
Minns inte hur jag brukar göra för att låsa motorn. Orginal verktyget har jag då inte.
Men de låter bekant att hålla svänghjulet med mejsel.
Kopplingen ska dras 22 nm enligt autodata.

hehe smile kanske går då!! smile
tackar för infon cool

vem fan är maptun?
Von-Aron
22 september 2010 · 394 Inlägg

Driftkungen skrev:
Ser fint ut kommer följas smile

tackar! smile

update lite så där, var till grahns idag och beställde frotplugg och en o-ring till triggern ( vevaxelgivaren )
sen var ja på meko och beställde lite packningar från GIK. allt kommer imon smile

ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

vem fan är maptun?
Von-Aron
22 september 2010 · 394 Inlägg

Idag har jag tvättat motorn lite och även monterat nya mapsensorn, hinkat upp såspumpen med! smile

i helgen bler det förmodligen mek, så om allt går som det ska kommer kopplingen och växellådan på big_smile

vem fan är maptun?
AxlSam
22 september 2010 · 1 497 Inlägg

Von-Aron skrev:
ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Von-Aron
22 september 2010 · 394 Inlägg

AxlSam skrev:

Von-Aron skrev:
ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

vem fan är maptun?
hedley Saaboholic
23 september 2010 · 3 129 Inlägg

Von-Aron skrev:

AxlSam skrev:

Von-Aron skrev:
ska även dra till swebolt och fixa 0,5mm schims till kopplingen smile

snart drar ja till garaget o tvättar motor lite! smile

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Von-Aron
23 september 2010 · 394 Inlägg

hedley skrev:

Von-Aron skrev:

AxlSam skrev:

0,3mm fick jag av Ronny.
Chimsa inte mer!

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

Okej, smile jag kör med 4-puckad sinter, men antar att det inte kan skilja något på det.

vem fan är maptun?
hedley Saaboholic
23 september 2010 · 3 129 Inlägg

Von-Aron skrev:

hedley skrev:

Von-Aron skrev:

Okej, ronny sa till mig att 0,4-0,5mm shims skulle andvändas till min, skrev art.nr

vad händer om ja skiter i att shimsa? ( inga starter från 6 000 RPM+ ska göras ändå...

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

Okej, smile jag kör med 4-puckad sinter, men antar att det inte kan skilja något på det.

Ska nog funka fint även om chims är rekomenderat, och kör du chims så satsa på 0.4-0.5mm. smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Von-Aron
23 september 2010 · 394 Inlägg

hedley skrev:

Von-Aron skrev:

hedley skrev:

Jag kör 600.a platta med 6-puckad sinter utan chims och jag hade inga problem på kullen då jag låg strax innan varvstopp vid växling på bankörningen osv..

Okej, smile jag kör med 4-puckad sinter, men antar att det inte kan skilja något på det.

Ska nog funka fint även om chims är rekomenderat, och kör du chims så satsa på 0.4-0.5mm. smile

Ja, ska se om det finns 0,5mm shims i stan, annars skiter jag nog i det. smile

vem fan är maptun?
Nygardh
23 september 2010 · 1 314 Inlägg

Jävligt snygg bil får jag säga!

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang