Tips om Iridium tändstift

VolvoEire Irland
16 september 2010 · 4 Inlägg

Någon som har bra erfarenhet om iridiumpluggar är värt att investera i en 2 liters turbo för övrigt utan trim?
Jag hade väldigt bra erfarenheter med platinum förr med minskad bränsleförkrukning och lite piggare, fast knappt märkbart. Funderar på om det är lönt att skaffa Denso Iridium eller inte. Någon som vet nån bra site där man kan beställa dem också kanske?

Mr_EmCom Med.lem
16 september 2010 · 3 759 Inlägg

Vad jag har fattat är idrium bara bra pga att dom håller mycket längre, så man inte behöver byta lika ofta, men iom att dom är så jäkla dyra så går det kanske jämt ut.

Lite flummit svar, men det är så jag fått det förklarat.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
VolvoEire Irland
16 september 2010 · 4 Inlägg

OK, kan vara så, fast jag hade ju hoppats vitsen skulle vara bättre bränsleförbrukning och bättre motorgång. 5 iridiumstift kostar runt 75 eur så det ska till många mil för att få det att löna sig om det bara har med livlängd och göra.

G-sson
18 september 2010 · 612 Inlägg

Tändstiftet ska ge en bra gnista som klarar att antända bensinen ordentligt, så länge det gör det är skillnaden mellan olika stift marginell.

Fördelen med iridiumstift och liknande är att den tunnare elektroden gör att stiftet kräver lite mindre energi för att ge en gnista, vilket är en liten fördel vid höga varvtal & hög kompression/laddtryck där det krävs mycket energi för att det ska bli någon gnista alls.

Halostift, fyrelektrodsstift och liknande är raka motsatsen, på grund av att det är många/extra stora elektroder nära varann kräver dom extra mycket energi för att ge gnista. Inte vad man vill ha i en prestandamotor med aningen för klent tändsystem... Däremot kanske dom kan fungera lika bra som vanliga stift vid låg belastning och låga varvtal, normal körning med andra ord.

VolvoEire Irland
18 september 2010 · 4 Inlägg

Tack för ditt svar G-sson! Jo jag tror inte heller så mycket på fyrelektrodstift, dem är inte bra till turbomotorer iaf. Har du någon erfarenhet av platinum eller iridiumstift själv? Jag gillade platinum förr, dem var hyfsat billiga och håll i evigheter och fick motorn att gå snålare. Men det var många år sen, typ i en 940 turbo. Frågan är om stiften gör någon större skillnad i modernare bil som i övrigt är otrimmad.

G-sson
19 september 2010 · 612 Inlägg

Begränsade egna erfarenheter av dom, åtminstone inga kalla fakta - och tro och tyckande har man inte mycket nytta av så det håller jag mestadels för mig själv...

Men om tändstiften inte gör sitt jobb skulle en modern originalmotor inte klara av avgasutsläppskraven eller de krav på bränsleekonomi som tillverkarna ställer idag. Om en annan sorts stift gör så stor skillnad på bränsleekonomin att medelsvensson kan märka det tydligt, då hade det suttit som original för att ge mer imponerande siffror i säljbroschyren för bilen...

VolvoEire Irland
19 september 2010 · 4 Inlägg

Jo kan va så :-) Fast o andra sidan sitter det mycket kompromisgrejer i bilar p g a billigare tillverkning. Tack för dina tankar kring detta. Vet inte om jag blev klokare av det men kul och bolla lite tankar :-)

mats757
19 september 2010 · 915 Inlägg

Lite vårdslöst uttryckt kan man säga: Antingen har man gnista eller inte. Det finns små skillnader som större temperaturområde, större gnistgap osv.
MEN, den största anledningen till att man har svindyra tändstift är att få så få servicetillfällen som möjligt på en bruksbil. Vissa bilar ska man inte byta stift förrän vid 10´000 mil. Då krävs det svindyra metaller i stiften för att dom ska hålla så länge.

Jag har inte sett någon test där dyra 500kr/st stift ger mer effekt än vanliga 35kr stift. Eller är det någon som har sett något sådant test?

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang