3903
Sök

Turbokonventera en b18 maskin ?

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
Hej.

Har funderingar kring att turbo konvertera min gamle Duett (B18 motor) så har lite frågor kring det.

Håller motorn ? Om inte vad behövs göras ?
Går det bra med en t4 eller t04 ? (det är väl den lilla volvo turbon ? eller har jag fel?
Måste jag byta stakar och kolvar ?
Är det bättre att byta till en B20 ?
Hur gör man med returer m.m.?

Kan ju tillägga att det ska inte bli en värsting maskin utan vill bara ha en frän sleeper med något bättre drag i wink

Tänkte på denna eller liknande iaf http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Kom jätte gärna ge tips och råd på hur jag ska till väga med bygget. smile

MVH BunnA
Senast redigerat av BunnA (16 september 2010)

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 september 2010
Börja med att beställa en katalog från KGtrimning.... Där finns det mesta sammlat både teori och praktik samt lite erfarenheter.

http://www.kgtrimning.com/

Jag hade sug trimmat den eller slängt i en B21-23-230 etc (T)... i stället

hrm.. Kanske ska svara på frågorna också.

Går det? JA det går alla motorer kan turbokonverteras med mer eller mindre jobb...

Är det bättre med en B20. Ja det är bättre ur perspektivet 2dl mer cylvolym = lättare att få ut effekt och det är väl ändå därför du vill trimma?

Oljans väg... Tja från pump via lämplig kanal ex. vis vid oljefiltret tryck till turbo retur till tråg. Finns fina Sandwichplates där man kan plocka ut olje tryck vid oljefiltret.

Som vid all trimmning, se till att grunden du jobbar med håller alla specifikationer, d.v.s inget cylinderslitage, kamaxleln lyfter som den ska, ovaliteten i cylindrarna inom spec, lagerspel mm

Precis som när du bygger badrum; är inte förarbetet ok så kan du hälsa hem i hållbarhet även om det kan bli körbart....

Mvh Magnus
Senast redigerat av zovix (16 september 2010)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
17 september 2010
Trådstartare
B20 motor med denna ? skulle det kunna vara nått? big_smile
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std

Ska beställa den i slutet av månaden smile

8 287 Inlägg
17 september 2010
BunnA skrev:

Nja.... Beror väl på effektmål förstås men man får en äkta med ett vettigare avgashus för samma pengar. Skulle du ha byggt på en större motor hade jag inte sagt nåt. Men jag hade valt nåt mindre. Sen är ju frågan hur du har tänkt lösa bränsletillförseln?
Senast redigerat av Marlboroman (17 september 2010)

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
BunnA skrev:

Nja.... Beror väl på effektmål förstås men man får en äkta med ett vettigare avgashus för samma pengar. Skulle du ha byggt på en större motor hade jag inte sagt nåt. Men jag hade valt nåt mindre. Sen är ju frågan hur du har tänkt lösa bränsletillförseln?

Det blir inte en B20 motor utan en b230A. Fick min tjejs bil så ska ta motorn i den smile

8 287 Inlägg
18 september 2010
BunnA skrev:
Det blir inte en B20 motor utan en b230A. Fick min tjejs bil så ska ta motorn i den smile

En b230 är fortfarande i minsta laget, på en 2,5-3 liters sexa till exempel hade jag inte haft några invändningar. Det går att gå ner ett antal storlekar i avgashus om man köper ett äkta aggregat och ändå få ut samma effekt det där kan ge, elelr mer men med snabbare spool. Men... Det är dina pengar

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
18 september 2010
en hx40 lämpar sig inte för någon mes effekt

en B230A håller aldrig är det en nyare motor alltså 88b och nyare så går det att montera andra kolvar och stakar och få grejerna att hålla

men räkna med 10-30k bara på underdelen för att kuna lira en sån turbo sen tillkommer sprutet toppen kam grenrör insug osv

Kör fort så hinner inget hända...

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Får tacka för tipsen, Jag har en rak 6:a (men vattenpump, topp packning, och insug är kasst) som satt i min lillebrors 965, funkar den turbon på den ? Om man renovera motorn vill säga.

Vad kan man ha för turbo på en B230A ? Vilken rekommenderar ni ? Har KL-Racing någon som man kan använda sig av ? Är inte ute efter någon värsting effekt men några hk till hade ju inte varit fel wink Skicka gärna länk på passande aggregat.

MVH Robiin
Senast redigerat av BunnA (19 september 2010)

8 287 Inlägg
18 september 2010
BunnA skrev:
Får tacka för tipsen, Jag har en rak 6:a (men har vattenpump, topp packning, och insug är kasst) som satt i min lillebrors 965, funkar den turbon på den ? Om man renovera motorn vill säga.

Ja, på den är den ett klart vettigare val

BunnA skrev:
Vad kan man ha för turbo på en B230A ? Vilken rekommenderar ni ? Har KL-Racing någon som man kan använda sig av ? Är inte ute efter någon värsting effekt men några hk till hade ju inte varit fel wink Skicka gärna länk på passande aggregat.

Du ska nog börja i rätt ände och fundera ut hut mycket effekt du vill ha och vad turbon får kosta, och sen börja tittat på aggregat. Svårt att ge nåt tips när man inte vet om några hästar är 30 eller 200.

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Jag är inte ute efter 400hk precis, vill ha lite bättre acc bara smile Priset får väl vara mellan 3-4000:- Och helst någon som passa B230A för kollade runt lite på delar till 6:an och herrejisses så dyrt tongue Så helst kör jag ju på B230A.

8 287 Inlägg
19 september 2010
Återigen så lär du nog fundera närmare på vad du är ute efter. Bätre acc men inte 400 är ju fortfarande ett spann mellan säg 150 och 399 hk. Sen lär du ju fundera på hur du ska lösa bränsletillförseln. Det enklaste för din del kanske är att ta grenrör och turbo från en 740 turbo bara?

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Återigen så lär du nog fundera närmare på vad du är ute efter. Bätre acc men inte 400 är ju fortfarande ett spann mellan säg 150 och 399 hk. Sen lär du ju fundera på hur du ska lösa bränsletillförseln. Det enklaste för din del kanske är att ta grenrör och turbo från en 740 turbo bara?

Hehe okej, men säg mellan 150-200hk? Ska kolla lite på det där med 740 komponenterna.
Senast redigerat av BunnA (19 september 2010)

8 287 Inlägg
19 september 2010
För med såna planer är ju 740-940 turbogrejjer enklaste och billigaste lösningen.

Sen är det ju bara resten att fundera på: bränsletillförsel, tändning, koppling, bottendel eftersom tidiga 230-block har nackdel av klena vevstakar och små lager.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 september 2010
Annars kan du ju ta din b18, stoppa i m-stakar och några bättre kolvar, sedan bygga ihop en sugturbo med en weber eller liknande så kommer det gå ganska bra. De är förhållandevis enkelt att snida ihop

http://www.youtube.com/watch?v=VdFMgYBoSek

b30 men principen är ju samma wink

8 287 Inlägg
19 september 2010
Bensinskallen skrev:
Annars kan du ju ta din b18, stoppa i m-stakar och några bättre kolvar, sedan bygga ihop en sugturbo med en weber eller liknande så kommer det gå ganska bra. De är förhållandevis enkelt att snida ihop

Neckdelen är ju att man bör ha ett aggregat med specieltätad axel som tål bensin.

M-stakar..? Menar du b20-stakar eller B23's m-stakar? För dem senare passar väl inte ens i B18? Dem funkar väl bara i 8-bultade B20.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 september 2010
Marlboroman skrev:
Bensinskallen skrev:

Neckdelen är ju att man bör ha ett aggregat med specieltätad axel som tål bensin.

M-stakar..? Menar du b20-stakar eller B23's m-stakar? För dem senare passar väl inte ens i B18? Dem funkar väl bara i 8-bultade B20.

Ja vet faktiskt inte hur de är med stakarna, hade en som ville köpa b23 m-stakar av mig förut som skulle ha dom i en b18/b20... Trodde de var samma vev men de kanske inte stämmer.

Kanske går att få i en 8-bultad i b18 om inte annat?

1 212 Inlägg
19 september 2010

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

8 287 Inlägg
19 september 2010
Bensinskallen skrev:
Trodde de var samma vev men de kanske inte stämmer.

Det är enbart på 8 bultade dem ska passa. Och B18 finns bara som 6-bultad.

956 Inlägg
19 september 2010
Marlboroman skrev:
Bensinskallen skrev:

Har aldrig riktigt greppat vad som är 8 bultat, Svänghjulet eller?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 september 2010
luunggan skrev:
Marlboroman skrev:
Bensinskallen skrev:

Har aldrig riktigt greppat vad som är 8 bultat, Svänghjulet eller?

Japp, 6 eller 8 gängor i veven för svänghjulet.

Edit: Vad jag kan luska fram så är det bara så att 8-bultade veven har fått sina vevlagerbanor minskade 2mm i bredd. Står inget om ramlager eller så....? Så man kanske kan ta en 8-bultad och sätta i b18? Skiljer lite på remskivor och sånt men de är ju bara att se till och få med alla såna delar......

Annars bara skaffa en b20 direkt... ^^
Senast redigerat av Bensinskallen (19 september 2010)

Sök