3963
Sök

Turbokonventera en b18 maskin ?

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Bensinskallen skrev:
Annars kan du ju ta din b18, stoppa i m-stakar och några bättre kolvar, sedan bygga ihop en sugturbo med en weber eller liknande så kommer det gå ganska bra. De är förhållandevis enkelt att snida ihop

Neckdelen är ju att man bör ha ett aggregat med specieltätad axel som tål bensin.

M-stakar..? Menar du b20-stakar eller B23's m-stakar? För dem senare passar väl inte ens i B18? Dem funkar väl bara i 8-bultade B20.

Vad menas med aggregat med SPECIALTÄTAD AXEL?

Förövrigt har jag fixat en B20 nu, så vi får se hur det går. Ska beställa en fuelcell (80L) nästa månad. En kompis tipsade mig om dubbla walboro 044 pumpar (tror jag dom hette), nått att satsa på eller? Funderar på att ha enkel weber alt. dubbla.
Finns det inga andra stakar och kolvar till b20 ?

Offtopic: Är jag full eller satt förgasaren på turbon på den där 164:an ? hur funkar det ?

Fler tips nu smile eller är jag helt ute att segla.

MVH

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 september 2010
Han har en sugturbo på bilen förstår du wink

Man sätter helt enkelt: förgasare - turbo - motor, istället för som man brukar göra: turbo - förgasare - motor.

Fördelen med sugturbo ( alltså att den suger genom förgasaren ) är att bränsleblandningen är självreglerande, och det är väldigt enkelt att bygga ihop på en b20 maskin eftersom dom har avgas och insug på samma sida.

Nackdelen är att man inte kan sätta på intercooler och man kan inte ladda så fruktansvärt mycket, men som till ditt mål på 200hk så är det nog ganska lagom wink

8 287 Inlägg
19 september 2010
BunnA skrev:
Vad menas med aggregat med SPECIALTÄTAD AXEL?

Förövrigt har jag fixat en B20 nu, så vi får se hur det går. Ska beställa en fuelcell (80L) nästa månad. En kompis tipsade mig om dubbla walboro 044 pumpar (tror jag dom hette), nått att satsa på eller? Funderar på att ha enkel weber alt. dubbla.

Det innebär att det är en spciell sorts tätning till axeln i turbon vilket gör att den klarar av bensinen och inte rasar.

Bosch tillverkar 044-pumparna och det är pumpar för insprutning. Och dubbla sådana är bara överdrivet då dem på bensin ger flöde nog för över 1000 hk. Ska du ha förgasare så bör man ha lågtryckspumpar isället som är mer lämpade för uppgiften.

1 212 Inlägg
19 september 2010
hör med: http://www.garaget.org/MrCarfreak
som ville uppnå samma sak som du med sin gamla 140:a. med en b20 maskin (som hamnade i norge, blev det en ny maskin med turbo konvertering/ från sävarturbo. bygget har kommit långt, med en del förbättringar. tid och pengar är det som behövs.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 212 Inlägg
19 september 2010
amazonsimme skrev:
Har själv byggt (håller på) att bygga turbo på en B20.   Jag har den 8-bultade veven och där passar B23ans M-stakar rakt på. kolvar behöver inte bytas, det är inte den svaga länken. kamdreven däremot. så se till att ha ståldrev!
om du vill ha elpump till förgasare så får du köpa en tryckregulator anpassad för just elpump->förgasare. www.Misab.se har sådana, samt bygga en returledning tillbaka till tanken

min egna lilla projekttråd om du vill läsa lite http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=178278

så skönt att fler vill ha ut så mkt kräm ur en volvo maskin som mjöligt. ge nu alla tips och trix  så vi får de en till på gatan!!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Jag får tacka så jätte mycket för alla tips smile Men det där med förgasaren på turbon såg lite fränt ut wink Jag har aldrig hållt på att skruva med turbo innan men det kanske ni har märkt vid detta laget wink
Men det ska bli riktigt kul att göra det nu, så ska fförsöka få tag i alla delar nu i höst-bygga i vinter-och gasa nästa sommar smile
Tips om vart man får tag i delar som behövs är välkomna smile
Kollade lite på www.folkraceshop.sewww.klracing.se samt L-M-R.

Mvh

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

303 Inlägg
19 september 2010
http://www.blocket.se/maskin--bil-ludvika?ca=23_7 <-- där köpte jag packningar, lager, ståldrev och oljepump ifrån... har mycket delar. ring/maila!
http://www.kgtrimning.com/
ja och som sägs så vid sugturbo - förgasaren monterad på turbons sugsida, så behövs just en sk. Carbontätad turbo. har för mig att det fanns på någon saab. 90 eller 900 (?)

Sök