Som topicen säger, köpte ett par Us blaster 3611. Fick med en heldel godis. Det känns som om jag har tagit mig vatten över huvudet då jag insåg att det följde med mer saker än vad jag räknat med. Har inte en susning om vad dem slutstegsliknande sakerna har för roll när man endast skall installera in högtalare samt diskanter. Ursäkta om man är lite väl nybörjare.
De där "slutstegsliknande" sakerna är delningsfiltren, man kopplar in stereons högtalarkablar på ett ställe och dörrhögtalaren+diskanten på ett annat ställe.
Vad står det på filtrenas ingångar/utgångar?
Det kan stå lite olika när det gäller vad som ska kopplas in. Där själva dörrhögtalaren ska kopplas kan det tex stå "w" eller "woofer" eller "mid", där diskanten kopplas in kan det stå "t" eller "tweeter". Finns säkert andra saker det kan stå också, därför är det bra om du skriver vad det står så kan vi försöka llista ut.
Där stereon kopplas kanske det bara står "input", man vet aldrig.
på ena sidan står det w+ w- IN+ IN- och på andra TW- 0dB -3dB -6dB. Vilka kablar ska gå vart? Sitter och funderar samtidigt på vart jag ska sätta dessa filter i bilen (Har en golf mk4 -99^^).
På w+ och w- ska du koppla dörrhögtalaren, på IN+ och IN- ska du koppla stereons högtalarkablar. På TW- kopplar du diskantens minus, sedan kan du välja vilken av de andra som diskantens plus ska sitta på. Dessa olika utgångar dämpar diskantljudet med 3 eller 6 dB, fast om du kopplar på 0 dB så dämpas inte ljudet någonting.
Prova först med 0 dB, spelar diskanten för högt i förhållande till dörrhögtalaren så testar du med -3 dB eller -6 dB.
Filtren kan du tex stoppa i handskfacket.
Senast redigerat av Drönirettab (18 september 2010)