har tagit mej tiden att bygga en baslåda till bilen för 2st XTR380D4 (parralell kopplade så blir 1 ohm)
har försökt bygga den där "Hihi Portade" lådan som skulle vara 70L
Min låda är 60 Djup 84 bred och 40hög vid basarna och 36cm i bak kanten (lite sluttandes alltså.)
Borde landa på någonstans vid 160 - 161 liter om jag räknat rätt. Fast sedan försvinner det ju x antal Liter för basarna pch porten oxå vilket jag inte riktigt vet hur mycket som försvinner

Räknade om 6"s portens area till en rektangulär port som fick 5cm bredd och 35,6cm hög. och samma längd 44cm som den runda bas porten.
sen när lådan var klar så började jag fundera lite på om man skulle behövt större port pga att det är ju faktikst 2st basar istället för 1 som rekomendationen avsåg...
har inte hört något flås ljud el liknande från porten men tänkte på om det gör någon skillnad med större port?
Eller kanske inte spelar någon roll om man har 1 lr 2 basar ??
Någon som är haj på utberäkningsprogram lr liknande som vet vilken hz lådan blivit avstämd till och om det är bra lådvolym?
har jag en bra låda eller bör jag göra om den?
Föresten någon som vet hur exakt en sådan är lr hur bra den är??
![http://www.audiogearreviews.com/images/reviews/accessories/splmeter_dbm2.jpg]()
Har en sån fastsatt vid fram rutan på bilen och kommit upp i
146,8dB Med låten Ester Dean, Chris Brown - Drop it low med denna baslådan

har en 940tdic Sedan med basarna bak mot bagage luckan. kan nog spela mer om ja får mer ström för de sjunker ganska mkt när man spelar. slutsteg: Soundstream xxx6500D men de var inte de som var frågan,
utan om vad ni tror om själva lådan.
Rekommenderad lådvolym från tillverkare (inkl basens volym): Sluten:
40-70L.
Hifi Portad:
70L, 1x6" Port Längd 440mm.
SPL Portad:
75L, 1x6" Port Längd 250mm, OBS 30Hz subsonic filter är ett måste.
Djupbas Portad:
113L 1x6" Port Längd 440mm.
Tekniska detaljer: 15" 39,5cm
Impedans 4 ohm DVC
Känslighet 88,7 dB 1W/1M
VAS: 52,6 L
Qts: 0,607
Fs: 33,2Hz
Xmax: 13mm
BL faktor: 14,05 Tm
Monteringsdjup 19,5cm