2842
Sök

Baslåda till SPL's 15"s basar.

140 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
har tagit mej tiden att bygga en baslåda till bilen för 2st XTR380D4 (parralell kopplade så blir 1 ohm)

har försökt bygga den där "Hihi Portade" lådan som skulle vara 70L

Min låda är  60 Djup 84 bred och 40hög vid basarna och 36cm i bak kanten (lite sluttandes alltså.)

Borde landa på någonstans vid 160 - 161 liter om jag räknat rätt. Fast sedan försvinner det ju x antal Liter för basarna pch porten oxå vilket jag inte riktigt vet hur mycket som försvinner roll

Räknade om 6"s portens area till en rektangulär port som fick 5cm bredd och 35,6cm hög. och samma längd 44cm som den runda bas porten.

sen när lådan var klar så började jag fundera lite på om man skulle behövt större port pga att det är ju faktikst 2st basar istället för 1 som rekomendationen avsåg...

har inte hört något flås ljud el liknande från porten men tänkte på om det gör någon skillnad med större port?

Eller kanske inte spelar någon roll om man har 1 lr 2 basar ??

Någon som är haj på utberäkningsprogram lr liknande som vet vilken hz lådan blivit avstämd till och om det är bra lådvolym?

har jag en bra låda eller bör jag göra om den?

Föresten någon som vet hur exakt en sådan är lr hur bra den är??
http://www.audiogearreviews.com/images/reviews/accessories/splmeter_dbm2.jpg

Har en sån fastsatt vid fram rutan på bilen och kommit upp i 146,8dB Med låten Ester Dean, Chris Brown - Drop it low  med denna baslådan big_smile cool

har en 940tdic Sedan med basarna bak mot bagage luckan. kan nog spela mer om ja får mer ström för de sjunker ganska mkt när man spelar. slutsteg: Soundstream xxx6500D men de var inte de som var frågan,

utan om vad ni tror om själva lådan.smile

Rekommenderad lådvolym från tillverkare (inkl basens volym):

Sluten:

40-70L.

Hifi Portad:

70L, 1x6" Port Längd 440mm.

SPL Portad:

75L, 1x6" Port Längd 250mm, OBS 30Hz subsonic filter är ett måste.

Djupbas Portad:

113L 1x6" Port Längd 440mm.

Tekniska detaljer:
15" 39,5cm

Impedans 4 ohm DVC

Känslighet 88,7 dB 1W/1M

VAS: 52,6 L

Qts: 0,607

Fs: 33,2Hz

Xmax: 13mm

BL faktor: 14,05 Tm

Monteringsdjup 19,5cm

4 693 Inlägg
18 september 2010
Den mätaren har jag. När jag spelade så den visade 150 db så spelade jag egentligen 146.8db. Men den är riktigt bra för det priset. Du kan lätt se om det du gör ökar eller sänker ljudstyrkan.
Du kan också se vid vilken frekvens du spelar högst genom att spela olika frekvenser.

Vad är en "hihi låda"?

Grymt steg du har wink Det vill jag ha! big_smile
Senast redigerat av Softis (18 september 2010)

Booyakasha!

21 761 Inlägg
18 september 2010
Vonzool skrev:
Min låda är  60 Djup 84 bred och 40hög vid basarna och 36cm i bak kanten

Yttermått eller innermått?
Vilken materialtjocklek?
Sitter porten i mitten av lådan eller vid ena lådväggen?
Senast redigerat av Drönirettab (18 september 2010)

140 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Den mätaren har jag. När jag spelade så den visade 150 db så spelade jag egentligen 146.8db. Men den är riktigt bra för det priset. Du kan lätt se om det du gör ökar eller sänker ljudstyrkan.
Du kan också se vid vilken frekvens du spelar högst genom att spela olika frekvenser.

Vad är en "hihi låda"?

Det skulle vara Hifi Låda men kom väl åt H tngenten istället wink ja jo iof det är ju en poäng faktikst. att man kan se vad som ökar ljudet lr sänker det:P

140 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vonzool skrev:
Min låda är  60 Djup 84 bred och 40hög vid basarna och 36cm i bak kanten

Yttermått eller innermått?
Vilken materialtjocklek?
Sitter porten i mitten av lådan eller vid ena lådväggen?

ja juste visste väl att det var något jag missat lol

Det är yttermått och material tjockleken är 22mm spånskiva.

Porten sitter i mitten av lådan. precis typ kant i kant med högtalarna nästan.

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:

såg en video.. hade inte du sånt steg redan ?? mina lampor blinkar iaf oxå.. och det är ju original.. men min generator rem är dålig oxå så på kondensatorn jag har i skuffen så ser man hur volten kan droppa ner till runt 10v :S Oturligt nog. men hur gjorde du för o få bort blinkande lampor? större generator och bättre batteri?? smile

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 september 2010
Ja kör med 160L totalt i innervolym med två 6" aeroportar med 30cm rör sen trattar på det, funkar kanon till nästan all musik, hade mer klipp i botten på dubbelkagge när jag hade 20cm rör dock men nu låter det trevligare till det mesta istället för o hitta nån enstaka låt som bankade på bra.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
19 september 2010
Om lådan har en sån lutning så blir ju inte porthöjden samma hela vägen, med tanke på att porten vid baffeln är lika hög som lådans innerhöjd. Hur avstämningen påverkas med en sån port (jämfört med att  den har samma höjd hela vägen) vet jag inte säkert.

148,7 liter blir iaf lådans innervolym med dessa yttermått, porten tar upp lite drygt 13 liter och man kan nog räkna med 5-6 liter per bas. Omkring 125 liter netto har jag utgått ifrån vid beräkningarna. Tar man medelhöjden inuti porten så blir det 34,2 cm, då bör avstämningen hamna på runt 27 Hz.

Mycket låg avstämning alltså, om det nu verkligen blir den avstämningen med tanke på portens varierande innerhöjd. Egentligen finns det stor risk för flåsljud, men den låga avstämningen gör att du måste ner under 35 Hz och mata på med mer än 1000 W för att det ska börja bli problem. I teorin alltså, glöm inte det. smile

21 761 Inlägg
19 september 2010
Vonzool skrev:
men min generator rem är dålig oxå så på kondensatorn jag har i skuffen så ser man hur volten kan droppa ner till runt 10v :S

Då får du verkligen se upp. Tänk på att digitala displayer är ganska "sega" i visningen, om den hinner registrera ända ner till 10 V vid varierande musik så kan spänningen i själva verket ha halkat ner ännu lägre. Spela inte så där högt innan du har fått till strömförsörjningen.

Med en sån där anläggning (egentligen med alla sorters anläggningar) måste strömförsörjningen vara i bra skick, det ska inte finnas "dålig generatorrem" eller andra tveksamma saker. Generatorn ska ge den ström som den är specad för, alla försörjningskablar (batterikablar, generatorkablar) ska har bra kontakt och vara i bra skick. smile

Kör du bara med originalbatteri så lär det behövas extra batteri när det ska spelas högt, det får du räkna med. Men den ordinarie strömförsörjningen ska kollas upp först, sedan uppgraderas batteri och eventuellt kraftigare generator.
Senast redigerat av Drönirettab (19 september 2010)

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
bör avstämningen hamna på runt 27 Hz.

Mycket låg avstämning alltså, om det nu verkligen blir den avstämningen med tanke på portens varierande innerhöjd. Egentligen finns det stor risk för flåsljud, men den låga avstämningen gör att du måste ner under 35 Hz och mata på med mer än 1000 W för att det ska börja bli problem. I teorin alltså, glöm inte det. smile

okej. det låter ju som att jag kanske ska ha planer på att bygga en annan låda till bilen med rör istället den dagen jag har tid igen tongue

men om man spelar young jeezy, Kanye west - Put on. så låter dom 2 övre tonerna väldigt bra och kraftigt men dom lägsta tonerna låter inte alls lika mycket. vet inte vilken hz dom tonerna har men dom lägsta kan inte vara allt för höga. kommer inte riktigt ihåg vart jag ställt infrasonic filtret men det är lika dant på hemma högtalarna att dom lägsta tonerna inte låter så mycket:P

4 693 Inlägg
19 september 2010
Vonzool skrev:
Softis skrev:

såg en video.. hade inte du sånt steg redan ?? mina lampor blinkar iaf oxå.. och det är ju original.. men min generator rem är dålig oxå så på kondensatorn jag har i skuffen så ser man hur volten kan droppa ner till runt 10v :S Oturligt nog. men hur gjorde du för o få bort blinkande lampor? större generator och bättre batteri?? smile

Jag har 4 lastbilsbatterier lol och lite större generator

Fast jag skulle vilja ha ditt också roll
Senast redigerat av Softis (19 september 2010)

Booyakasha!

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
så kan spänningen i själva verket ha halkat ner ännu lägre. Spela inte så där högt innan du har fått till strömförsörjningen. originalbatteri så lär det behövas extra batteri när det ska spelas högt, det får du räkna med. Men den ordinarie strömförsörjningen ska kollas upp först, sedan uppgraderas batteri och eventuellt kraftigare generator.

jo den har visat 9 volt oxå korta stunder men stereo lr liknande har ju inte stängts av pga strömmen än. men jag håller verkligen med dej om att det inte är bra, fast det är ganska svårt att hålla fingrarna från volym knappen:rolleyes:

jag funderar på o byta till 1st gel batteri tex Yellow top kanske? eller kan man ha original batteriet kvar fram och sätta tex yellow typ (lr annat bra batteri) batteriet bak i skuffen för o få mer kräm? jag har en 80amps generator för tillfället. men funderar på att försöka montera dit 1 extra 150amps generator på motorn så man kanske får 230amp. den passar inte rakt på så jag måste fixa med fästen till den isf. (150amps generatorn har jag redan köpt)

21 761 Inlägg
19 september 2010
Den lägsta tonen är tydligen på 27 Hz har jag sett på ett annat forum, om den ska höras ordentligt så får man nog skippa infrasonicfiltret. smile

4 693 Inlägg
19 september 2010
Spela ALDRIG under 12v, då kan du ge steget till mig istället innan du bränner det!

Booyakasha!

4 693 Inlägg
19 september 2010
Drönirettab skrev:
Den lägsta tonen är tydligen på 27 Hz har jag sett på ett annat forum, om den ska höras ordentligt så får man nog skippa infrasonicfiltret. smile

Annat ord för subsonic?

Booyakasha!

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:

hehe okey. hur stor generator har du om du ska orka ladda alla dom batterierna? spelar du tävling lr kan du åka omkring o spela i stan lr så utan att du måste sänka och ladda batteriet??

haha du menar så du wink och linka ihop dom antar jag för att få ur ännu mera kräm cool

men finns det slutsteg som är lika bra som detta men ändå drar mindre ström ?

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Drönirettab skrev:

Annat ord för subsonic?

haha ja juste det var ju ordet jag sökte lol det är för tidigt på morgonen skyller vi på cool

4 693 Inlägg
19 september 2010
Vonzool skrev:
Softis skrev:

hehe okey. hur stor generator har du om du ska orka ladda alla dom batterierna? spelar du tävling lr kan du åka omkring o spela i stan lr så utan att du måste sänka och ladda batteriet??

haha du menar så du wink och linka ihop dom antar jag för att få ur ännu mera kräm cool

Hade 80A org, sen bytte jag till 115A, dock ingen bas efter det så jag vet inte hur mycket det hjälpte.
Men jag har alltid åkt runt och poppat i flera timmar utan att behöva dämpa för att strömmen är slut.

Japp, linka cool Så sugen på 2 st big_smile

Booyakasha!

21 761 Inlägg
19 september 2010
Vonzool skrev:
jag funderar på o byta till 1st gel batteri tex Yellow top kanske? eller kan man ha original batteriet kvar fram och sätta tex yellow typ (lr annat bra batteri) batteriet bak i skuffen för o få mer kräm? jag har en 80amps generator för tillfället. men funderar på att försöka montera dit 1 extra 150amps generator på motorn så man kanske får 230amp. den passar inte rakt på så jag måste fixa med fästen till den isf. (150amps generatorn har jag redan köpt)

Optima är ett AGM-batteri, inte ett gel. Det är skillnad på de batteriteknikerna. smile

Optima är kraftiga och jag gillar dem, men i ärlighetens namn finns det mer prisvärda batterier. Har du råd så kan du köpa tex Optima YT 5.5 (75 Ah), det är kraftigt.

När man koppla ihop två olika generatorer så vet jag inte hur effektivt de kan samarbeta, det får andra svara på. smile

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Vonzool skrev:
Softis skrev:

Hade 80A org, sen bytte jag till 115A, dock ingen bas efter det så jag vet inte hur mycket det hjälpte.
Men jag har alltid åkt runt och poppat i flera timmar utan att behöva dämpa för att strömmen är slut.

Japp, linka cool Så sugen på 2 st big_smile

okej. fick du mer volt efter du bytte generator så steget fick mer effekt ? wink ja de vore ju något om man hade 2st o linka ihop. men jäklar vad ström det behövs då hmm

Sök