Vonzool skrev:
det var mest baslådan jag hade lite funderingar över. om det räcker med 2st 6"s basport (eller den porten jag har nu) eller om man behövde 2st 6"s portar om man hade 2 basar eller vad som skiljer om man har 1 lr 2 portar?
Med 1 st 6" port blir lufthastigheten mycket hög om du spelar högt, det kommer att märkas ännu mer om du stämmer av lådan högre än den nuvarande teoretiska avstämningen. 2 st 6" portar eller 4 st 4" portar skulle vara betydligt bättre, men det kanske funkar med 3 st 4" portar.

kalle_kalle skrev:
hur långt ner i V kan man spela utan att utsätta vanliga startbatterier för fara för djupurladdningar??
är 12V skadligt?
Det beror på om batteriet är belastat eller inte. Bara för att spänningen sjunker under 11 V så behöver det inte betyda att batteriet är djupurladdat, så där låg spänning blir det tex vid en vanlig kallstart om det är vintertemperatur ute.

Enda sättet att verkligen veta om batteriet är djupurladdat är att mäta då batteriet har stått orört ett längre tag, tex 8 timmar eller mer. Polspänningen måste alltså hinna sjunka ner till sitt vilovärde. För ett renodlat startbatteri så innebär en vilospänning på ca 12,4 V (eller lägre) att det är djupurladdat, har för mig att det är så.
Jag tror dock att den tekniska benämningen "djupurladdat" brukar ha ett specifikt urladdningsvärde i procent, typ 50% eller liknande, och då spelar det ingen roll vilken batterityp det gäller. Fast det där är jag inte helt säker på, bättre att utgå ifrån vilken rekommenderad "max urladdning" som man anger för olika batterityper istället.