3095
Sök

Baslåda till SPL's 15"s basar.

21 761 Inlägg
19 september 2010
#21
Softis skrev:
Annat ord för subsonic?

Ja, men vad jag har förstått så är egentligen infrasonic den rätta tekniska benämningen. På en del steg står det infrasonic istället för subsonic. smile

Men subsonic säger man ju allmänt, folk vet vad som menas.

4 693 Inlägg
19 september 2010
#22
Vonzool skrev:
Softis skrev:
Vonzool skrev:

hehe okey. hur stor generator har du om du ska orka ladda alla dom batterierna? spelar du tävling lr kan du åka omkring o spela i stan lr så utan att du måste sänka och ladda batteriet??

haha du menar så du wink och linka ihop dom antar jag för att få ur ännu mera kräm cool

men finns det slutsteg som är lika bra som detta men ändå drar mindre ström ?

Hade 80A org, sen bytte jag till 115A, dock ingen bas efter det så jag vet inte hur mycket det hjälpte.
Men jag har alltid åkt runt och poppat i flera timmar utan att behöva dämpa för att strömmen är slut.

Japp, linka cool Så sugen på 2 st big_smile

okej. fick du mer volt efter du bytte generator så steget fick mer effekt ? wink ja de vore ju något om man hade 2st o linka ihop. men jäklar vad ström det behövs då hmm

Nja, fick faktiskt inte mer ström. Även fast jag köpte ett 14,6V relä så får jag inte mer än 14,2 på batterierna.

Behöver inte dra mer ström, kopplar till högre ohm och har samma effekt wink

Booyakasha!

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#23
Drönirettab skrev:
Optima är ett AGM-batteri, inte ett gel. Det är skillnad på de batteriteknikerna. smile

Optima är kraftiga och jag gillar dem, men i ärlighetens namn finns det mer prisvärda batterier. Har du råd så kan du köpa tex Optima YT 5.5 (75 Ah), det är kraftigt.

När man koppla ihop två olika generatorer så vet jag inte hur effektivt de kan samarbeta, det får andra svara på. smile

aokey:P trodde agm var typ gel batteri roll men agm är ju då antagligen bättre än gel. men kan man ha original batteriet kvar fram o sen ha tex yt bak i bilen utan att batteriet fram tar ut yt batteriet?


21 761 Inlägg
19 september 2010
#24
Det går att koppla ihop batterierna utan att det främre drar ur det bakre, men det förutsätter ju att det främre inte är i dåligt skick. Det är alltid det sämsta batteriet som sätter gränsen, är det i dåligt skick så drar det även ner andra batteriet till en sämre nivå och man får inte ut mesta möjliga ur systemet. smile

Fast det är flera andra saker som avgör om man bör koppla ihop batterierna utan någon form av separator. Om det främre batteriet är ett vanligt startbatteri så riskerar man att förstöra det ifall man spelar väldigt mycket med motorn avslagen, orsaken är djupurladdningar.

Vill man vara helt säker så sätter man ett skiljerelä, men har man koll på att originalbatteriet inte råkar ut för en massa djupurladdning så går det att koppla ihop dem som vanligt. Det är upp till dig som användare att avgöra hur mycket arbete du vill lägga ner och hur du vill kunna utnyttja anläggningen. smile

140 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Det går att koppla ihop batterierna utan att det främre drar ur det bakre, men det förutsätter ju att det främre inte är i dåligt skick. Det är alltid det sämsta batteriet som sätter gränsen, är det i dåligt skick så drar det även ner andra batteriet till en sämre nivå och man får inte ut mesta möjliga ur systemet. smile

Fast det är flera andra saker som avgör om man bör koppla ihop batterierna utan någon form av separator. Om det främre batteriet är ett vanligt startbatteri så riskerar man att förstöra det ifall man spelar väldigt mycket med motorn avslagen, orsaken är djupurladdningar.

okej. Kommer nog mest spela med motorn igång om man ska spela högt eftersom det drar så mkt ström.
Men får testa en batteri provare och se om mitt batteri är dåligt. har inte märkt något än iaf att det är dåligt när jag startat bilen...
(är ju diesel så måste ju glöda innan jag startar.)

men ska köpa en generator rem oxå. hade köpt en i förra veckan fast den var tyvärr för kort=/ hmm men men.

det var mest baslådan jag hade lite funderingar över. om det räcker med 2st 6"s basport (eller den porten jag har nu) eller om man behövde 2st 6"s portar om man hade 2 basar eller vad som skiljer om man har 1 lr 2 portar? som jag har nu så är det precis att basarna och porten får plats så jag kan inte göra den större utan att bygga ny låda isf.


2 914 Inlägg
19 september 2010
#26
nu när det pratas mycket om batteri, då är jag intresserad, hur långt ner i V kan man spela utan att utsätta vanliga startbatterier för fara för djupurladdningar??

är 12V skadligt?

4 693 Inlägg
19 september 2010
#27
kalle_kalle skrev:
nu när det pratas mycket om batteri, då är jag intresserad, hur långt ner i V kan man spela utan att utsätta vanliga startbatterier för fara för djupurladdningar??

är 12V skadligt?

Det är ju 12V batterier wink värre när du kommer neråt 9-10V

Booyakasha!

21 761 Inlägg
20 september 2010
#28
Vonzool skrev:
det var mest baslådan jag hade lite funderingar över. om det räcker med 2st 6"s basport (eller den porten jag har nu) eller om man behövde 2st 6"s portar om man hade 2 basar eller vad som skiljer om man har 1 lr 2 portar?

Med 1 st 6" port blir lufthastigheten mycket hög om du spelar högt, det kommer att märkas ännu mer om du stämmer av lådan högre än den nuvarande teoretiska avstämningen. 2 st 6" portar eller 4 st 4" portar skulle vara betydligt bättre, men det kanske funkar med 3 st 4" portar. smile

kalle_kalle skrev:
hur långt ner i V kan man spela utan att utsätta vanliga startbatterier för fara för djupurladdningar??

är 12V skadligt?

Det beror på om batteriet är belastat eller inte. Bara för att spänningen sjunker under 11 V så behöver det inte betyda att batteriet är djupurladdat, så där låg spänning blir det tex vid en vanlig kallstart om det är vintertemperatur ute. smile

Enda sättet att verkligen veta om batteriet är djupurladdat är att mäta då batteriet har stått orört ett längre tag, tex 8 timmar eller mer. Polspänningen måste alltså hinna sjunka ner till sitt vilovärde. För ett renodlat startbatteri så innebär en vilospänning på ca 12,4 V (eller lägre) att det är djupurladdat, har för mig att det är så.

Jag tror dock att den tekniska benämningen "djupurladdat" brukar ha ett specifikt urladdningsvärde i procent, typ 50% eller liknande, och då spelar det ingen roll vilken batterityp det gäller. Fast det där är jag inte helt säker på, bättre att utgå ifrån vilken rekommenderad "max urladdning" som man anger för olika batterityper istället. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 september 2010)

140 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Med 1 st 6" port blir lufthastigheten mycket hög om du spelar högt, det kommer att märkas ännu mer om du stämmer av lådan högre än den nuvarande teoretiska avstämningen. 2 st 6" portar eller 4 st 4" portar skulle vara betydligt bättre, men det kanske funkar med 3 st 4" portar. smile

okej så  med hög lufthastighet så kan de komma flåsande ljud eller är det något mer?
Men om vi bortser från ev. flåsande ljud, blir det stor skillnad i dB om jag skulle bygga ny låda som är lite större och med 2st 6"s portar istället ?


21 761 Inlägg
21 september 2010
#30
I teorin blir det inte stor skillnad i dB, i praktiken kan det dock skilja mer. Svårt att säga, man måste ofta prova sig fram. Jag tycker ändå att högre avstämning och större portarea bör fixas.

Flåsljud kan uppstå vid hög lufthastighet, det stämmer. Ibland kan det funka bra trots hög hastighet, men bland funkar det inte. smile

4 693 Inlägg
22 september 2010
#31
Ja, aningen högre avstämning (33-36 hz) tycker jag med att du borde ha. Och hade det vart jag så hade jag testat att höja avstämningen innan det var att tänka på att bygga ny låda.

Booyakasha!

140 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#32
men hur gör man lättast för att höja avstämningen? har ju gjort en "fast" låda så går ju inte o skruva loss någon del. för jag antar att man ska korta ner bas reflexen eller något sådant tongue


4 693 Inlägg
25 september 2010
#33
Japp, korta porten så blir avstämningen högre.

Booyakasha!


Sök