5177
Sök

Räkna ut basreflexlåda 18"

4 693 Inlägg
19 september 2010
M_icke_ skrev:
Pavva skrev:
Drönirettab skrev:
Visst är det Stage Line SP-450pa?

Hittade parametrar efter en del googlande, hoppas de stämmer. Fastän det är sluten låda så blir den stor, 150 liter är mitt förslag. Xmax är dock litet, därför kommer basen att bottna innan man har tryckt in 300 W. Men känsligheten är ju hög, då kan den nog spela hyfsat ändå. smile

precis! du verkar ju kunna dehär hehe smile

jo polaren spräckte trummhinnan när dom testade den i fel låda.

men vad bör jag ha för steg när jag kör denna? länka gärna! smile

HAHAHAHAHAHAHHA:lol:

Trumhinnan håller för runt 180db...
Kan tänka mig att du kan nå ca 140db med den basen i rätt låda och hyffsad effekt i rätt bil.

3db är en fördubbling av trycket alltså är 40 db mer än 8000gånger så mycket...!

180db? hmm

Exet och jag var och kollade på dragracing och när dom drog igång en funnycar så började det blöda i örat på henne. Då stod vi ändå typ 50 meter bort.

Booyakasha!

2 665 Inlägg
19 september 2010
Varför vill du ha en sluten låda?

PA basar är nästan alltid gjorda för basreflex. Sluten är alldeles för ineffektiv konstruktion.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 215 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Varför vill du ha en sluten låda?

PA basar är nästan alltid gjorda för basreflex. Sluten är alldeles för ineffektiv konstruktion.

jag tänkte att de kanske skulle ta mindre plats smile men hur stor bör den vara i basreflex då och CA hur stor port? jag har ingen aning om hur man räknar ut dedär sad

2 665 Inlägg
19 september 2010
För att du ska köra sluten skall basen vara designad för det. O det är aldrig PA basar.
Där vill du ha ut så mycket bastryck som möjligt. Det är liksom målet med stora PA basar.

Om du vill att det ska ta liten plats varför skaffar man en 18" bas???
Köp en 10-12" bas med mycket slaglängd (som alltså kan flytta lika mycket luft som en PA 18" med lite slaglängd) o ett rejält steg.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 215 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:
För att du ska köra sluten skall basen vara designad för det. O det är aldrig PA basar.
Där vill du ha ut så mycket bastryck som möjligt. Det är liksom målet med stora PA basar.

Om du vill att det ska ta liten plats varför skaffar man en 18" bas???
Köp en 10-12" bas med mycket slaglängd (som alltså kan flytta lika mycket luft som en PA 18" med lite slaglängd) o ett rejält steg.

okey jag vet inte men om den inte går att ha i bilen så har jag den hemma istället smile men då blir ju nästa fråga: hur stor ska lådan vara om den ska sitta i basreflex?

3 466 Inlägg
20 september 2010
Softis skrev:
M_icke_ skrev:
Pavva skrev:

Kan tänka mig att du kan nå ca 140db med den basen i rätt låda och hyffsad effekt i rätt bil.

3db är en fördubbling av trycket alltså är 40 db mer än 8000gånger så mycket...!

180db? hmm

Exet och jag var och kollade på dragracing och när dom drog igång en funnycar så började det blöda i örat på henne. Då stod vi ändå typ 50 meter bort.

En ordentlig öroninflammation?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
20 september 2010
Pavva skrev:
M_icke_ skrev:
Pavva skrev:

jag vet som sagt inte om de är sant eller ej. jag är inte så himla påläst om dedär heller så jag vet inte. antingen så va han "klen" eller så är de lögn tongue

Att det gör ont i öronen redan vid 140db basljud är en sak men det är stor skillnad på att spränga trumhinnan och få lite ont. vissa människor är känsligare än andra. Att lyssna på 140db kan ge en stickande känsla i trummhinnan och tinnitus efteråt men som sagt trummhinnan lär inte gå för det!
Det kan också ge bestående hörselskador.

1 215 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
jaja skit samma micke verkar veta att han inte sprängde trumhinnan så vi lägger undan denna diskussion nu.

kan ingen hjälpa mig med lådan istället? eller ännu bättre visa hur man räknar ut en låda så jag slipper fråga? smile

4 693 Inlägg
20 september 2010
M_icke_ skrev:
Softis skrev:
M_icke_ skrev:

180db? hmm

En ordentlig öroninflammation?

Jag vet inte, men högt var det iaf och det kändes en hel del i öronen.
Dock i en bra mycket högre frekvens än bas.

Booyakasha!

3 466 Inlägg
20 september 2010
Ett PA-element är för det första inte gjort för att spelas i bil, därav vill det ha mer eller mindre extremt stora lådor. Att det dessutom är gjort för att spela midbas och mellanregister bättre än djupbas gör inte saken mycket bättre.

Jag blir förvånad om du får ut mer av din 18"are än vad vilken 1000kr 12" som helst kan spela med samma effekt. Tror dessutom att en riktig subbas kommer låta betydligt mycket bättre..

1 215 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Ett PA-element är för det första inte gjort för att spelas i bil, därav vill det ha mer eller mindre extremt stora lådor. Att det dessutom är gjort för att spela midbas och mellanregister bättre än djupbas gör inte saken mycket bättre.

Jag blir förvånad om du får ut mer av din 18"are än vad vilken 1000kr 12" som helst kan spela med samma effekt. Tror dessutom att en riktig subbas kommer låta betydligt mycket bättre..

okey. men då har jag den som sagt hemma istället. men jag söker fortfarande efter mått på basreflex låda! smile

21 761 Inlägg
20 september 2010
Minst 300 liter om den ska sitta i basreflexlåda för hemmabruk. 300-800 liter skulle jag kunna tänka mig, beroende på om den ska spela ordentlig djupbas eller "dunk". Kan ju lägga ut de parametrar som jag har hittat:

FS 25,0
Vas 670
Qt 0,488
Qm 3,82
Qe 0,56
Re 5,9
Vdd 4,0
Sd (cm2) 1250
Cms 0,232
Rms 7,196
Le mh 1,1
Md 165,0
Bl 16,525
Hc (mm) 14,5
Hg (mm) 10,0
Pn (watt) 300,0

När man stoppar in alla värden i ett beräkningsprogram så kommer det nog att protestera en del, men de flesta värden verkar vara någorlunda vettiga iaf. smile

1 215 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
ofan 3-800 liter hehe tongue

tipd på ngt program man kan använda? hur många cm2/hur djup basport rekommenderas? tänk på att jag inte kan mycket om hur många hz jag vill att den ska vara avstämd i och blablabla smile

21 761 Inlägg
20 september 2010
Exempel på bra program är WinISD, finns att ladda hem gratis hos www.linearteam.dk . Det kan verka krångligt att använda, men det är ett fint program som räknar ganska korrekt enligt folk som använder det. smile

Om du gör lådan på 300 liter så kan du sätta 2 st 6" rör (trattar behövs inte) som är 26 cm långa, då är avstämningen låg och du kan sedan korta av rören för att höja avstämningen om du vill.

1 215 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Exempel på bra program är WinISD, finns att ladda hem gratis hos www.linearteam.dk . Det kan verka krångligt att använda, men det är ett fint program som räknar ganska korrekt enligt folk som använder det. smile

Om du gör lådan på 300 liter så kan du sätta 2 st 6" rör (trattar behövs inte) som är 26 cm långa, då är avstämningen låg och du kan sedan korta av rören för att höja avstämningen om du vill.

okey de ska jag titta närmare på smile

måste jag bygga den på ett speciellt sätt (form, typ kub etc.)? eller kan man bygga typ 60x50x100?

vad bör jag använda för material? kan jag limma ihop två 15mm plywood så det blir 30mm och snickra med? eller är de spån eller mdf som gäller?
Senast redigerat av Pavva (20 september 2010)

21 761 Inlägg
20 september 2010
En så stor låda kan lätt börja vibrera och måste göras stabil, men den blir ruskigt tung om man använder väldigt tjockt material. 22 mm spån eller MDF borde funka bra, sedan sätter du även något extra stag inuti lådan så att de största ytorna stagas upp.

Det går att bygga den som en kub så länge det handlar om en renodlad baslåda, däremot kan man få problem med stående vågor ifall lådan även ska spela "lowmid". Känner du dig osäker så gör du den rektangulär. smile

1 215 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En så stor låda kan lätt börja vibrera och måste göras stabil, men den blir ruskigt tung om man använder väldigt tjockt material. 22 mm spån eller MDF borde funka bra, sedan sätter du även något extra stag inuti lådan så att de största ytorna stagas upp.

Det går att bygga den som en kub så länge det handlar om en renodlad baslåda, däremot kan man få problem med stående vågor ifall lådan även ska spela "lowmid". Känner du dig osäker så gör du den rektangulär. smile

hehe jo trä väger rätt mycke :p men om jag stadgar alla vinklar med 2"x2" regel så lär de väl funka med 20-22mm skiva?

kan jag använda typ avloppsrör av plast som portar? måste man isolera och ha sig också eller?

21 761 Inlägg
20 september 2010
Reglar brukar funka bra. Avloppsrör är ganska vanligt att använda, inga problem. Dämpmaterial inuti lådan är ofta en smaksak, teoretiskt ser det inte ut att påverka den lådan speciellt mycket. smile

Sök