3701
Sök

Varför bränner den ljusreläna? Volvo 142.

956 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#1
Hej, håller på att skruva lite på min vinterbil och har försökt reda ut elen till lysena, men har stött på problem med att ljusrelät pajar. Det bränner fast i halvljus läget så när du jordar styrströmmen klickar det ej till och bryter. HAr ej haft lamporna ikopplade heller utan bara mät med en multimeter på kablarna.

Har bränt originalrelät och ett annat som jag provade byta med, så vad kan det bero på??

MVh//A

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

4 001 Inlägg
19 september 2010
#2
Dålig jordning till relät eller att generatorn gett upp, hur mycket laddar den?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

956 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
Dålig jordning till relät eller att generatorn gett upp, hur mycket laddar den?

Har inte haft bilen igång, kan den bränna om spänningen är för låg??
Jordningen är jag osäker på, men det senaste relät jag provade fanns det ingen jordning till.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2010
#4
Om relät "bränner fast" så borde det ju vara överbelastning, frågan är om det verkligen bränner fast eller om någonting gör så att styrspänningen ligger kvar. smile

Gamla relän brukar kunna ha jord via sitt eget hölje.

1 302 Inlägg
19 september 2010
#5
Relät kan omöjligt bränna fast om det inte får någon på slagen spänning så antagligen så är det som Drönirettab säger att ditt problem med relät är att styrspänningen ligger kvar.


956 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#6
Öppnade upp original relät nu och såg att tråden till ena sidan spolen hade gått av Alt brunnit av. Så jag tog och lödde dit den igen och nu funkar det. Kan denna gått av för att man jordat för länge på ljustutan så att det blivit för varmt för den ledningen?

Styrspänning finns det väl ingen då detta är stegrelä, inget växlande eller slutande.
Senast redigerat av luunggan (19 september 2010)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2010
#7
Min åsikt är att tråden inte ska kunna brinna av även om man håller in ljustutan länge, i så fall skulle det inte funka att köra på helljuset ett längre tag eftersom det är samma funktion. Men kanske värmen från relätungorna kan påverka, är nog inte helt omöjligt. smile

Åldern på relät kan ju också spela in, tråden kanske har blivit skör av allt användande.

956 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Min åsikt är att tråden inte ska kunna brinna av även om man håller in ljustutan länge, i så fall skulle det inte funka att köra på helljuset ett längre tag eftersom det är samma funktion. Men kanske värmen från relätungorna kan påverka, är nog inte helt omöjligt. smile

Åldern på relät kan ju också spela in, tråden kanske har blivit skör av allt användande.

Föstår hur du tänker men i detta relä är det inte någon spänning som håller i någon krets utan när man aktiverar spolen med ljustutan så slår en "pinne" till en "Brygga" som leder ström till antingen hel eller halvljus utgången. Så varjegång du kortsluter spolen växlar denna brygga läge. Svårt att förklara men hoppas du förstod.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 september 2010
#9
Aha, på så sätt. Har inte kollat i ett sånt relä så det där visste jag inte. smile


Sök