5082
Sök

Portproblem. får inte plats med 6" men får blåsljud med 4"

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Tja!

byggde mig en baslåda för ett tag sen och den spelade kanonbra, tills man öppnar bagaget där den står. då hör man att porten genererar ganska kraftigt blåsljud.

lådan är avstämd till 43hz. mitt problem är att om jag vill fortsätta ha lådan avstämd till 43hz men byta min 4" port till en 6" så blir röret så långt att det inte får plats (röret blir då 25cm + några cm för varje tratt + att man behöver ju lite utrymme mellan porten och lådans bakre vägg). och det är ingen ide att bygga en ny låda för en så pass djup låda är uteslutet att ha i bagaget.

hur ska jag bära mig åt för att lösa detta? kan man kanske ha 2st 4" portar istället och på så vis få kortare längd? hur räknar jag för att räkna ut avstämningen isåfall? smile

alla tips är välkomna. har även funderat på att bygga "slott-port" (stavning?). men har inte en aning om hur det går till.

tack på förhand.
MVH Fredrik

2 914 Inlägg
19 september 2010
du kan även köra med 2x4" port, det är samma som en 6" port
det kanske rymms? smile

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
det kanske rymms? smile

enligt mitt lådprogram så blir portlängden 29cm då. frågan är om det är på varje port eller den sammanlagda längden? hmm

går det att sätta halva röret innanför och halva röret utanför kanske? då skulle ju en 6" rymmas. det är isåfall sista utvägen för de är ju inte så snyggt med en utstickande port tongue

MVH

2 914 Inlägg
19 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
kalle_kalle skrev:
det kanske rymms? smile

enligt mitt lådprogram så blir portlängden 29cm då. frågan är om det är på varje port eller den sammanlagda längden? hmm

går det att sätta halva röret innanför och halva röret utanför kanske? då skulle ju en 6" rymmas. det är isåfall sista utvägen för de är ju inte så snyggt med en utstickande port tongue

MVH

funkar primas.
håll bara koll så lådvolymen inte ändras så förbannat. tongue

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
kalle_kalle skrev:
det kanske rymms? smile

MVH

funkar primas.
håll bara koll så lådvolymen inte ändras så förbannat. tongue

okej, går ju alltid att fylla upp lådan med träklossar annars som motsvarar de liter som porten skulle tagit upp wink

men som sagt, de är sista utvägen att låta porten sticka ut. tycker att de borde finnas en annan lösning hmm

MVH

2 914 Inlägg
19 september 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
tycker att de borde finnas en annan lösning hmm

MVH

bygga ny låda, eller 2st 4" portar (blir samma area som 1st 6" port),

Superhedde
255 Inlägg
19 september 2010
Vad är den totala lådvolymen i din låda?

Som nämnts: 2st 4" har 163cm2 area och 1st 6" rör 181cm2, dvs så gott som samma längd på röret för en given avstämning.

Jag räknar gärna ut en slotport om du ger mig din volym.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av Hedde (19 september 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
tycker att de borde finnas en annan lösning hmm

MVH

bygga ny låda, eller 2st 4" portar (blir samma area som 1st 6" port),

jo men även om jag bygger ny låda så får jag inte plats med ett rör som är nästan 30cm långt. för en såpass djup låda kan jag inte ha.
men min fråga kvarstår, när lådprogrammet säger att portlängden för 2st 4" portar är 29cm. är det då 29cm per port eller 29cm totalt för båda?

MVH

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hedde skrev:
Vad är den totala lådvolymen i din låda?

Som nämnts: 2st 4" har 163cm2 area och 1st 6" rör 181cm2, dvs så gott som samma längd på röret för en given avstämning.

Jag räknar gärna ut en slotport om du ger mig din volym.

Mvh Mattias Hedin

okej, då skiter det sig att ha 2 4" portar iaf eftersom det är djupet på lådan som är den begränsande faktorn.

lådan är på 70liter smile

det får du gärna göra! även förklara lite hur jag bygger en slotport smile

MVH

4 693 Inlägg
19 september 2010
Slotport är ju 10ggr enklare att vinkla, destutom tycker jag det ser lite råare ut wink

Booyakasha!

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Slotport är ju 10ggr enklare att vinkla, destutom tycker jag det ser lite råare ut wink

okejokej, men som sagt, mina kunskaper om slotport sträcker sig så långt som att jag vet att den är fyrkantig och inbyggd i lådan(eller?). sen är de liksom stopp tongue

så lite information och tips hade inte suttit fel smile

MVH

Superhedde
255 Inlägg
19 september 2010
Om du gör 150cm2 area på porten, t.ex 30xm bred x 5cm hög, och sedan gör den 28cm lång så får du din önskade avstämning på 43hz. Självklart kan du göra andra mått på porten men håll dig till 150cm2 så blir det fint. Man kan som exempel ta 150cm2 genom bredden så får du höjden på porten.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av Hedde (19 september 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hedde skrev:
Om du gör 150cm2 area på porten, t.ex 30xm bred x 5cm hög, och sedan gör den 28cm lång så får du din önskade avstämning på 43hz.

Mvh Mattias Hedin

okej, och med lång menar du djup in i lådan? för då är det kört i vilket fall eftersom jag inte kan ha en så djup låda hmm

eller kan porten vara vinklad inne i lådan? asså gå hela vägen bak till bakre väggen och sen svänga 90grader neråt tills den blir 28cm? e du med på hur jag menar? smile

MVH

4 693 Inlägg
19 september 2010
Precis så ska du göra. Om porten är tex 30x5cm så gör du porten så den slutar 5 cm innan bakre väggen, sen vinklar du den 90° och fortsätter tills den blir 28 cm lång. Tänkt på att mäta längden på porten i mitten av porten, inte ena väggen eller den andra.

Booyakasha!

1 903 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Precis så ska du göra. Om porten är tex 30x5cm så gör du porten så den slutar 5 cm innan bakre väggen, sen vinklar du den 90° och fortsätter tills den blir 28 cm lång. Tänkt på att mäta längden på porten i mitten av porten, inte ena väggen eller den andra.

okejokej, då är jag med på hur ni menar smile får bli en funderare då på hur jag ska göra. att bygga en sån port låter lite knepigt men däremot så är det ju klart snyggare än att ha ett 6" rör utstickande ur lådan.

tack för alla svaren smile

MVH

4 693 Inlägg
20 september 2010
Det är absolut inte svårt. Kan jag så kan du smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58027/930609_n0n959.jpg

Booyakasha!

1 903 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Softis skrev: