Brus i högtalare! Signalstörning? hjälp.

Down__
20 september 2010 · 13 Inlägg

Hej!
Jag har en 850 och har väll börjat uppdatera ljudet lite i den. Jag har satt i en baslåda, 5-kanal steg, dragit det mesta kablaget och börjat byta ut högtalare. Men när jag provade att dra hatthylle- och bakdörr högtalarna via slutsteget var det ett irriterande brus som jag inte kunde ta bort. provade att flytta kabeln och allt möjligt. Det var ett väldigt högt brus så det var diskanterna i koaxialerna som inte riktigt lydde. hittade ett läge när man drog kabeln längst med passagerar sidan ungefär 1m markhöjd då det var minst brus, men det fanns fortfarande! Jag undrar vad detta kan bero på, om det är så att mina RCA kablar är precis kass? En är köpt på Biltema och en på Netonnet och båda ska vara dubbelskärmade - båda krånglar.

Edit: kan tillägga att det  fungerade när endast en RCA kaben var ikopplad. Drog mat ut till basen gick det.

Min setup är under, och jag undrar vad ni tror om den om man bara ska ha ett bra, prisvärt ljud och inga db drag..

Huvudenhet
Sony CDX-GT640UI

Baselement
- Pioneer Champion Series TS-W308D2

Låda
- kan tyvärr inte lådvolymen i huvudet.
- Dämpludd på insidan
- portad

Slutsteg
- Mutant MT400.5XXX

Hatthylle
- 6x9 - Hertz DCX690.1*

Bakdörrar
- 6,5" - Hertz DCX165.1

Framdörrar
- 5,25" - Hertz DCX130.1

Kablar
- Ström/jord 16mm2
- 2,5mm2 högtalarkabel
- 2st påstådda dubbelskärmade RCA-kablar på 5m

( * - Kommer köpas inom en snar framtid. Har ett par Denver 6x9:or för stunden.)

TACKSAM FÖR SVAR! big_smile

Senast redigerat av Down__ (24 september 2010)

JoakimNilsson
21 september 2010 · 86 Inlägg

Kolla så inte högtalarens anslutningsstift eller kabel ligger emot någon plåt. Fast då brukar ljudet försvinna helt och hållet. Men du kan ju kolla iaf.

zputnic
21 september 2010 ·

hur har du jordat?
Har du bruset när med bilen avstängd? hur högt är gainen ställd?
Har du provat att dra lite i rca kablarna runt kontakterna?
har du bruset kvar om du dragit ur rca kablarna?
ligger ström och rca sladd på samma sida bilen?
Har du skruvat steget i chassiplåten?

Kolla det och återkom smile

Lonefox Bad music kills good sound
21 september 2010 · 7 241 Inlägg

Har du provat med BÅDA kablarna?
Dvs har du bytt plats på kablarna när du testade när det var brusfritt.
Både på steget och i enheten.

En av kablarna du köpte kan vara kassa, biltemas kablar tex har inga bra kontakter och har även råkat ut för att de har varit dåligt lödda.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Down__
24 september 2010 · 13 Inlägg

zputnic skrev:
hur har du jordat?
Har du bruset när med bilen avstängd? hur högt är gainen ställd?
Har du provat att dra lite i rca kablarna runt kontakterna?
har du bruset kvar om du dragit ur rca kablarna?
ligger ström och rca sladd på samma sida bilen?
Har du skruvat steget i chassiplåten?

Kolla det och återkom smile

- Jordat har jag gjort under baksätet, slipade rent ytan mot färg.

- När bara tändningen är på funkar ljudet bra och inget brus uppstår, men när bilen är igång kommer det irreterande skiten.

- Om jag drar ut RCA kabeln till baslådan försvinner bruset även om bilen var igång.

- Gör ingen skillnad om jag switchar kablarna både i steget o stereon.

- ström ligger på förarsidan och rca på passagerarsidan.

Steget sitter provisoriskt med kardborrelösning.

resterande ska jag kolla upp!

Lext_V40
24 september 2010 · 50 Inlägg

om de bara brusar och tjuter när bilen är på så måste de vara att slutsteget får olika mycket ström från generatorn och då måste man sätta in en kondensator wink

Nybliven Diesel Älskare!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 september 2010 · 8 744 Inlägg

Hade ett liknande problem i min bil tidigare, så fort jag kopplade i lågnivån till monoblocket så började det brusa i framsystemet, men när jag drog ur kontakterna nog mycket så att bara mittpinnen hade kontakt så flyttades bruset till basarna istället. Köpte en galvanisk avskiljare och kopplade på mellan kabel och monoblock, nu funkar det kanon!

Lext_V40: Nej, det är inte problemet. Däremot så skulle det kunna vara rippel från generatorn som stör och då kan en kondensator hjälpa men isåfall så skulle det inte låta bra när han tar bort signalkabeln till bassteget. wink

Senast redigerat av ChriZtoffer (24 september 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lext_V40
24 september 2010 · 50 Inlägg

Okej wink de funkade på min bil iallafall wink

Nybliven Diesel Älskare!!!
BBAD Utbildad hobbymekare
24 september 2010 · 1 125 Inlägg

jag bytte RCA kablar och extra jorda chassit på stereon, då försvann det för mig.

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Down__
24 september 2010 · 13 Inlägg

Kompisen som hjälpte mig koppla in steget (eller om det var tvärtom..) blev förvånad över problemet och det känns som om vi kollat och felsökt det mesta. Vi kollade så inte några kabelskor låg emot någon metall, såg till att inte kabelskorna och högtalarkablarna var för långt "inskjutna" till steget, bytte kablar till höger och vänster, drog en ny jordkabel på utsidan av bilen direkt till batteriet, drog en strömkabel utanför bilen för att se om den gav störningar, provade att spela en RCA-kabel via stereon och en via mobilen. kändes som vi provat allt så vi sket i det för stunden och samlade kraft för ett nytt försök längre fram.

Vi hade läst oss till att det kunde vara dålig jordning i stereon som gjorde det. Ni som gjort det - hur gjorde ni? kan man jorda i själva stereochassit eller får man byta ut kabeln och dra den till en renslipad chassi del?

vad gör en "galvanisk avskiljare" och kan det hjälpa mig?

- Vad tycker ni om valet av högtalare, steg, bas, stereo? Någonting som ni ser inte kommer bli bra? För stunden tror jag att det blir att börja med att koppla in, möjligtvis brygga, mina hertz 6x9 när de är monterade och sen ta 6,5"i bakdörrarna på en kanal. Göra detta och låta stereon ta framdörrarna och instrumentpanelen så länga.
     Någon som satt i 4" i instrument panelen i 850 innan som kan tipsa mig om ett smidigt sätt att göra det på?

Senast redigerat av Down__ (24 september 2010)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
24 september 2010 · 2 853 Inlägg

du jordar från cd chassit i rca höljet med en kabel bara. smile Sen försvinner de.

Annars så är de dina rca kablar som suger.. kan ju va värt att köpa ok kablage....

Din jord? är den verkligen bra? kan du göra de bättre? sitter de utav fan mot ren plåt? om inte gör om. smile

Senast redigerat av pattilatti2 (24 september 2010)

Down__
24 september 2010 · 13 Inlägg

pattilatti2 skrev:
du jordar från cd chassit i rca höljet med en kabel bara. smile Sen försvinner de.

Annars så är de dina rca kablar som suger.. kan ju va värt att köpa ok kablage....

Din jord? är den verkligen bra? kan du göra de bättre? sitter de utav fan mot ren plåt? om inte gör om. smile

Hängde inte helt med med jordningen med RCA-kablarna? hur menar du i höljet? Tror det får bli nya kablar med ja.

Jordningen är nog rätt okay men river ur sätet och drar mig blå i ansiktet imorgon..

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
25 september 2010 · 2 853 Inlägg

enkelt. du tar en högtalarkabel, jordar i cd chassit, drar den andra änden till lågnivåhöljet, klämer ihop de med cdns lågnivåkontakt.

Har du fått de att funka?

Senast redigerat av pattilatti2 (25 september 2010)

Down__
27 september 2010 · 13 Inlägg

pattilatti2 skrev:
enkelt. du tar en högtalarkabel, jordar i cd chassit, drar den andra änden till lågnivåhöljet, klämer ihop de med cdns lågnivåkontakt.

Har du fått de att funka?

Kan jag klämma på en kabelsko på högtalarkabel och sen dra fast den med en skruv i stereochassit? OCh jag vet inte om jag skämmer ut mig totalt nu men jag undrar fortfarande hur jag ska göra..
tänkt leta upp en bild på internet med min stereos baksida men det var ju mission impossible - Ska pallra mig ut och ta en bild och sen ge mig på ett försök att göra mig förstådd hur jag tror du menar..

Edit: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMAG0076.jpg

- De två svarta kablarna uppe i högra hörnet är lågnivå till baslådan - iallafall använder jag det till det! wink

- Längst upp är det en pil som pekar på en skruv har det någonting med saken att göra?

- I mitten av stereon står det "M4x6 MAX" - där hade jag tänkt dra fast kabelskon med en liten skruv, är det rätt?

Det är som  jag inte förstår ligger vid andra änden av högtalarkabeln.. Hur skulle jag fästa den? kan jag få se en bild?

Senast redigerat av Down__ (27 september 2010)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 september 2010 · 2 853 Inlägg

Så här: Hur du sätter den på chassit det är upp till dig, bara den hamnar på "plåt" där den jordar. Sedan tar du "högtalar" kabelns andra ände och för den till lågnivåkablarna. hona+hane. Du drar upp dem så du får kabeln i kontakt med den runda (plåten, kanten) som omsluter lågnivåkablarna. När du är där med högtalarkabeln, ja då trycker du ihop lågnivåkablarna. Det är bara ringen där på L-nivån som ska ha kontakt med chassit. inte pinnen i kabeln dvs.

varför använder du inte rear audio till steget som driver basen?

Sedan front för steg för framsystem?

Senast redigerat av pattilatti2 (27 september 2010)

Down__
27 september 2010 · 13 Inlägg

pattilatti2 skrev:
Så här: Hur du sätter den på chassit det är upp till dig, bara den hamnar på "plåt" där den jordar. Sedan tar du "högtalar" kabelns andra ände och för den till lågnivåkablarna. hona+hane. Du drar upp dem så du får kabeln i kontakt med den runda (plåten, kanten) som omsluter lågnivåkablarna. När du är där med högtalarkabeln, ja då trycker du ihop lågnivåkablarna. Det är bara ringen där på L-nivån som ska ha kontakt med chassit. inte pinnen i kabeln dvs.

varför använder du inte rear audio till steget som driver basen?

Sedan front för steg för framsystem?

Ska se om jag hinner prova det idag! Hur ska detta hjälpa egentligen? jordar det stereon?

Vi tog den utgången te basen så vi kunde ta rear till hatthylle och bakdörr och front till framdörrar - men du skulle gjort det anorlunda?


---- Det är en 5 kanals steg jag har! inte två steg - än iaf...

Senast redigerat av Down__ (27 september 2010)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 september 2010 · 2 853 Inlägg

är steget stabilt i 2 ohm då? för du kör dubbelt på den bakre kanalen, dvs 4högtalare på kanal c och d ?

Det jordar lågnivåhöljet för jorden har slagit över från steget i kablarna. Du bör ju se över jord för steget, samt din Hu. men det tar bort signalstörningen tillsvidare iaf. Men felet ligger i din Hu nu. Signaljorden som är paj... Har du tur så är de bara kablarna som är brända men det tvivlar ja på.. Du kan lämna in Hu så löder dem skiten åt dig.. Någon duktig El snubbe eller en firma då..

Vad är de för 5-kanals? kolla att de är stabilt i 2 ohm för annars har du ett fel redan där. per kanal dvs.

Jag skulle kört på ett monosteg för basen sedan om man nu måste ha 6högtalare tongue ett 4kanals samt ett 2kanals.. eller sett över att de är 2ohms stabilt per kanal.. och kört front på A-B kanalen och de övriga på C-D. som du kanske gör.

Helst hade jag kört vilket ja kört i mina tidigare bilar. 4x6.5" fram på ett 2kanals. = 2ohm. och sedan ett mono för bas. Man lyssnar ju inte på musik i nacken, utan helst framifrån smile

Down__
27 september 2010 · 13 Inlägg

Det är ett Mutant MT400.5XXX och det står vissa specifikationer ner till 2 ohm ja, men jag vet inte hur stabilt det är. Vad är Hu och varför är den sönder menar du? hur har det gått till? kostar det att fixa? Hur kommer det sig att de tre säkringarna på steget inte gick före "hu:n" ?

jag tror det blir att brygga hatthylle och dra bakdörrhögtalarna genom steget, samt steget. Gillar när ljudet spelas mer bakifrån... wink

Lonefox Bad music kills good sound
27 september 2010 · 7 241 Inlägg

Down__ skrev:
Det är ett Mutant MT400.5XXX och det står vissa specifikationer ner till 2 ohm ja, men jag vet inte hur stabilt det är. Vad är Hu och varför är den sönder menar du? hur har det gått till? kostar det att fixa? Hur kommer det sig att de tre säkringarna på steget inte gick före "hu:n" ?

jag tror det blir att brygga hatthylle och dra bakdörrhögtalarna genom steget, samt steget. Gillar när ljudet spelas mer bakifrån... wink

HU = Headunit dvs huvudenhet.
Signaljorden i den kan bränna gandka lätt om steget vart för dåligt jordat, det söker då jord där den kan få det vilket oftast råkar bli signaljorden. Denna klarar inte av de strömmar som blir...
Bränns den har man oftast vinande som ett brev på posten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
27 september 2010 · 2 853 Inlägg

precis. din cd dvs.

Ja det kostar väl någon krona om man inte känner någon som kan sådant.. tongue

Som jag skrev tidigare. Se över din jord för stegen. Den ska vara plåtren, samt sitta utav FAN. Sedan ska alla kablar ha samma dimension. t.ex. 33mm2 eller nå, men då ska alla kablar vara av samma.

Nåväl, ett enkelt sätt att fixa de är just de som jag beskrivit..

Sen skulle jag inte brygga bakhögtalarna. de blir väl inte 2ohm stereo då.. blir väl monoljud.

Men valet är ju ditt, dina saker, dina öron smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang