7410
Sök

Manuell vs Automat Toyota Supra

345 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Tjena

Tänkte höra vad folk tycker om Automat växlade eller manuellt växlade Supror?

För o nackdelar ?

Supra Club Sweden

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
21 september 2010
Jag som är bosatt i STHLM valde att köpa en Automatsupra. Beror lite på vad man är ute efter. Jag kör BPU och älskar verkligen att åka den setupen ihop med Auto. Ska du däremot åka singelsupra med betytligt mer effekt så är manuell absolut att föredra då styrsystem finns till förbannelse och lådan pallar nästan hur mycket som helst. Att åka runt i stan mullra är riktigt trevligt i auto supran. Sen kan man inte jämföra en Supras automatlåda med tex en gammal volvo 740 så supran är så mycket tightare i sina växlingar. Beror som sagt var på vad du tänkt använda bilen till:)

345 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Jag ska ha den till olika saker, "glida" (hatar uttrycket) och start stop racing ifall du förstår vad jag menar?

Men hur blir det med dumpventilen? Går det på lite då o då med tanke på att automat lådan växlar lite hej vilt när den känner för det?

Supra Club Sweden

191 Inlägg
21 september 2010
Start stop racing vet jag ärligt talat inte vad det är, rödljusrace? Jag kör med SSQV dump och den dumpar inte nämnvärt vid växlingar då den växlar så grymt snabbt. Men gasar jag upp och släpper gasen så dumpar den precis som en manuell.

345 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Rödljusrace exakt!. Okej, hur mycket gav du för den dumpen? hur mycket är du tvungen att gasa upp för att dumpen ska "lösas ut"?

Och hur blir det med turbon? När kickar den in?

Är ju ren amatör på automat saker. Bekvämt kan jag tänka mig men känns som om man förlorar racingkänslan?

Supra Club Sweden

366 Inlägg
21 september 2010
Jag kör också med automataren. Dock har jag bytt till en förstärkt låda från Boostlogic. Är grymt nöjd med min. Den växlar fort som fan. Men det är ju jag det

//David

345 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
Vad bör en automat ligga på vid växling? den bör väl inte ligga för snabbt? och inte för sakta?

Värre låter det väl om den är för slö?

Supra Club Sweden

366 Inlägg
21 september 2010
Kommer faktiskt inte ihåg riktigt när den växlar. Var 2 år sen jag körde min bil. Jag bytte för att klara av att singel konvertera. Original lådan klarar ca 500 - 550hk

Thorssa
21 september 2010
En kompis har en singelsupra med 500-500 hk och automat. Den står med trasig växellåda oftare än den går...

366 Inlägg
21 september 2010
Thorssa skrev:
En kompis har en singelsupra med 500-500 hk och automat. Den står med trasig växellåda oftare än den går...

Säger bara det som jag har hört. Jag litade inte på min så jag bytte smile . kanske dax för din kompis att göra det samma

Thorssa
21 september 2010
ZyclonE skrev:
Thorssa skrev:

Säger bara det som jag har hört. Jag litade inte på min så jag bytte smile . kanske dax för din kompis att göra det samma

Ja det säger vi till honom också varje gång den går sönder smile

366 Inlägg
21 september 2010
Visst att gå över till en Boostlogic låda kostar en del. Dock kanske det blir billigare i längden. jag har själv funderingar på att bygga om min till manuell om inte denna håller. Dock så ska den hålla till 900hk men det vet man aldrig :S

191 Inlägg
22 september 2010
RoberthR skrev:
Rödljusrace exakt!. Okej, hur mycket gav du för den dumpen? hur mycket är du tvungen att gasa upp för att dumpen ska "lösas ut"?

Och hur blir det med turbon? När kickar den in?

Är ju ren amatör på automat saker. Bekvämt kan jag tänka mig men känns som om man förlorar racingkänslan?

Accelerationen med automaten är ju näst intill konstand då du inte behöver frikoppla och växla, sen är det ju plättlätt att få en helt ok start då du bara bromsar fast drivningen istället för att behöva bry dig om dragläge och att spinna bort sig med fel varv (går naturligtvis att göra med automat också). Jag kör som sagt var BPU med TTC kopplade aggregat och då kliver båda aggregaten in vid 4000RPM ungefär. Medan jag körde originalkopplade turbosar så är det ju laddtryck hela tiden, lite tråkigt då det aldrig blir någon spark i arslet;) Men att TTC koppla tog mig ungefär 3 minuter.

1 658 Inlägg
22 september 2010
Orangebullit skrev:
Jag som är bosatt i STHLM valde att köpa en Automatsupra. Beror lite på vad man är ute efter. Jag kör BPU och älskar verkligen att åka den setupen ihop med Auto. Ska du däremot åka singelsupra med betytligt mer effekt så är manuell absolut att föredra då styrsystem finns till förbannelse och lådan pallar nästan hur mycket som helst. Att åka runt i stan mullra är riktigt trevligt i auto supran. Sen kan man inte jämföra en Supras automatlåda med tex en gammal volvo 740 så supran är så mycket tightare i sina växlingar. Beror som sagt var på vad du tänkt använda bilen till:)

Nej men med en gammal Volvo 960 wink

191 Inlägg
22 september 2010
Munkis skrev:
Orangebullit skrev:

Nä jag har haft en 965a (En av de bästa bilar jag ägt) och supran är några snäpp vassare i sina växlingar till och med mot den;)

1 658 Inlägg
23 september 2010
Orangebullit skrev:
Munkis skrev:
Orangebullit skrev:

Nä jag har haft en 965a (En av de bästa bilar jag ägt) och supran är några snäpp vassare i sina växlingar till och med mot den;)

Var också skitnöjd med min 960 smile Skönare bil har jag aldrig haft! . Men som jag har förstått det så ska automatlådorna vara snarlika modellerna emellan smile

345 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Vore väldigt intressant o se skillnaden på en Manuell och Automat (Körglädjen) Får man inte bättre kontroll med en manuell? dvs när turbon kickar in?

Supra Club Sweden

191 Inlägg
23 september 2010
RoberthR skrev:
Vore väldigt intressant o se skillnaden på en Manuell och Automat (Körglädjen) Får man inte bättre kontroll med en manuell? dvs när turbon kickar in?

Är ju 2 helt olika bilar att köra, ska du drifta så är manuell en stark rekomendation då automaten har en tendens av att "döda" motorn vid stoppsladd, man kan ju inte frikoppla. men håller du bara stället så går det skitbra att åka långhäng med automaten också, tro mig;) Men du kan ju droppa koppling och naturligtvis frikoppla och sånna saker som du inte kan med en auto så visst du har mer kontroll.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 september 2010
Munkis skrev:
Orangebullit skrev:
Munkis skrev:

Var också skitnöjd med min 960 smile Skönare bil har jag aldrig haft! . Men som jag har förstått det så ska automatlådorna vara snarlika modellerna emellan smile

Skulle nog tippa på att dem menar växellådan i supra mk3 i sånna fall...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 658 Inlägg
23 september 2010
AcesHigh666 skrev:
Munkis skrev:
Orangebullit skrev:

Skulle nog tippa på att dem menar växellådan i supra mk3 i sånna fall...

Kom väl en lite annorlunda automat i 960 MKII . Så finns det likheter så känns inte supra MK3 som ett alternativ då den är betydligt äldre.

EDIT: Såhär står det på wikipedia om Supra MK4 automatlådan smile

Toyota Motor Corporation's A family is a family of automatic FWD/RWD/4WD transmissions built by Aisin-Warner. They share much in common with Volvo's AW7* and Aisin-Warner's 03-71* transmissions, which are found in Suzukis, Mitsubishis, and other Asian vehicles.
A = Aisin Automatic Second last digit denotes number of gears Last digit is the Toyota series number -E=Electronic control -F=Four wheel drive -H=AWD Transverse mount engine -L=Lock-up torque converter

M.a.o. Volvos AW71 som fanns i 740 ,940 och 960 wink
Senast redigerat av Munkis (23 september 2010)

Sök