5378
Sök

Problem med att koppla in ny stereo i 740

TBM NINJA
917 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
hej, idag drog jag ut min gamla skit stereo (philips 750 stårre på den)

dum som jag är tänkte jag inte mig för och drog ut alla sladdar...
sen skulle jag koppla in den nya och då gick det åt helvete...fattar inget...

jag gjorde en bild, väldigt slarvig men kan inget bättre, sen hitta jag en lös sladd där inne också som va brun å hade gaffel i ena och sko i andra

hoppas bilden hjälper annars fråga...dom bruna boxarna med 4 sträck i är högtalar utgångarna och dom fatttar jag
http://img802.imageshack.us/img802/7118/koppling.png
Senast redigerat av henke_92 (22 september 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

352 Inlägg
21 september 2010
ta fram en multimeter och mät dig fram lite vad som är vad, konstant spänning till minne och en som slår till vid vridning av nyckel, jord självklart sen kan du för enklaste sätt summra dig fram till högtalarna vilka kablar som går till vilket element. bus enkelt!!

TBM NINJA
917 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Polaren skrev:
ta fram en multimeter och mät dig fram lite vad som är vad, konstant spänning till minne och en som slår till vid vridning av nyckel, jord självklart sen kan du för enklaste sätt summra dig fram till högtalarna vilka kablar som går till vilket element. bus enkelt!!

tack men jag har ingen multimeter hemma sad sorry jag glömde skriva att högtalar kablarna får jag rätt på, det e liksom hur jag ska koppla den nya med dom som kommer från bilen..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 september 2010
henke_92 skrev:
Polaren skrev:

tack men jag har ingen multimeter hemma sad sorry jag glömde skriva att högtalar kablarna får jag rätt på, det e liksom hur jag ska koppla den nya med dom som kommer från bilen..

det enda du behöver är 3 kablar.. en som går direkt från batteriet och ska kopplas till den gula "remote" kabeln, en som kommer ifrån tändningen som ska till den röda "+12v" kabeln och en till jord som ska till svart. resten behöver du inte bry dig om i en 740.
kan skriva vad alla på stereon betyder:
röd - +12v från tändning
gul - remote direkt från batteri
svart - jord
blå - "antenna power" om du har en motordriven antenn
blå/vit - remote till slutsteg (så att slutsteget startar när du slår på stereon)

TBM NINJA
917 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
henke_92 skrev:
Polaren skrev:

det enda du behöver är 3 kablar.. en som går direkt från batteriet och ska kopplas till den gula "remote" kabeln, en som kommer ifrån tändningen som ska till den röda "+12v" kabeln och en till jord som ska till svart. resten behöver du inte bry dig om i en 740.
röd - +12v från tändning
svart - jord
blå/vit - remote till slutsteg (så att slutsteget startar när du slår på stereon)

tack så jätte mykt för svaren!! smile
kan du hjälpa mig med vad dom olika sladdarna från bilen är också? den gråa är lite tjockare än dom andra FYI...om det spelar roll..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 september 2010
henke_92 skrev:
mk2_power skrev:
henke_92 skrev:

röd - +12v från tändning
svart - jord

kan du hjälpa mig med vad dom olika sladdarna från bilen är också? den gråa är lite tjockare än dom andra FYI...om det spelar roll..

eftersom den är lite tjockare borde det vara +12 kabeln..
den svarta är jord
och då borde den blåa vara ström direkt från batteri

men om du vill vara helt 100 så gör såhär:
ta en glödlampa från tex bakljuset
ha tändningen avstängd
lägg bottenpolen på lampan mot nån plåt på bilen vid stereon så den blir jordad
prova sen alla kablar, lampan ska lysa när du lägger emot endast en av kablarna
denna kabeln är då +12v som ska till röd

slå sen på tändningen.
du har nu 2 kablar kvar att prova med
med en av dem kommer lampan lysa
detta är då remote som ska till gul

den sista kabeln (som borde vara den svarta) är jord och ska till svart

den bruna med kabelskor kan du strunta i tongue
Senast redigerat av mk2_power (22 september 2010)

TBM NINJA
917 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
henke_92 skrev:
mk2_power skrev:

röd - +12v från tändning
svart - jord

eftersom den är lite tjockare borde det vara +12 kabeln..
den svarta är jord
och då borde den blåa vara ström direkt från batteri

men om du vill vara helt 100 så gör såhär:
ta en glödlampa från tex bakljuset
ha tändningen avstängd
lägg bottenpolen på lampan mot nån plåt på bilen vid stereon så den blir jordad
prova sen alla kablar, lampan ska lysa när du lägger emot endast en av kablarna
denna kabeln är då +12v som ska till röd

slå sen på tändningen.
du har nu 2 kablar kvar att prova med
med en av dem kommer lampan lysa
detta är då remote som ska till gul

den sista kabeln (som borde vara den svarta) är jord och ska till svart

den bruna med kabelskor kan du strunta i tongue

tack så jätte mykt för ditt raka svar!! smile
ut å provar imorgon! smile

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 september 2010
lycka till big_smile

TBM NINJA
917 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
lycka till big_smile

vafan jag pröva precis som du sa och lite till men fick inte ström ur någon av dom!!! :'((((((( snälla har du fler tips???

Tack på förhand

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
24 september 2010
henke_92 skrev:
mk2_power skrev:
lycka till big_smile

vafan jag pröva precis som du sa och lite till men fick inte ström ur någon av dom!!! :'((((((( snälla har du fler tips???

Tack på förhand

jordade du ordentligt?
annars kan du göra så att du drar nya kablar, det är inget svårt.
en direkt från batteriet
en till tändningen
en jord som du fäster var du vill i plåten

annars kan du göra så att du struntar i tändningen och använder vippbrytare eller liknande.
då gör du som så att du drar en kabel från batteriet in i kupén, delar den i en y-koppling till 2 kablar, använder den ena som remote elr "memory" (gul). sen drar du den andra via strömbrytare och vidare till röd.

det är aldrig fel att sätta säkring på kabeln vid batteriet och använd inte för tunn kabel. 2,5mm2 är lagom till stereon.

TBM NINJA
917 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
mk2_power skrev:
henke_92 skrev:
mk2_power skrev:
lycka till big_smile

Tack på förhand

jordade du ordentligt?
annars kan du göra så att du drar nya kablar, det är inget svårt.
en direkt från batteriet
en till tändningen
en jord som du fäster var du vill i plåten

annars kan du göra så att du struntar i tändningen och använder vippbrytare eller liknande.
då gör du som så att du drar en kabel från batteriet in i kupén, delar den i en y-koppling till 2 kablar, använder den ena som remote elr "memory" (gul). sen drar du den andra via strömbrytare och vidare till röd.

det är aldrig fel att sätta säkring på kabeln vid batteriet och använd inte för tunn kabel. 2,5mm2 är lagom till stereon.

aha tack! får väl prova det smile

Sök