3643
Sök

Mäta resistans i kamaxelgivare samt vevaxelgivare M60B40 - hur gör jag och vad behöver jag?

711 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Hej,

Ja, trådens namn förklarar ju sig själv i princip.
Multimeter gissar jag att jag behöver, men jag vet inte riktigt hur det funkar? Behöver den en strömkälla?
Som jag har förstått ska man mäta resistansen i givarna, som ska ligga på cirka 500-600 Ohm, i alla fall för vevaxelgivaren.

Någon som har ritningar och korrekta mätvärden för dessa?

Får ingen gnista i bilen, men resten fungerar utan problem.

Tack på förhand
Jonathan

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 september 2010
thelaughingmadman skrev:
Behöver den en strömkälla?

Inte mer än det inbyggda batteriet som sitter i multimetern.
thelaughingmadman skrev:
Någon som har ritningar och korrekta mätvärden för dessa?

Menar du ett elschema så går det att söka fram på nätet ganska enkelt. Är det bara vanliga induktansgivare (2 kablar per styck) är det bara att sätta multimeterns 2 kablar på varsitt av stiften på givaren och läsa av värdet.
Det låter iaf rimligt med 5-600 Ohm. Oftast har de rätt, eller väldigt fel. Får du fram t.ex 50 ohm ifrån angivet är det ok, får du fram 200.000 är något galet...
thelaughingmadman skrev:
Får ingen gnista i bilen, men resten fungerar utan problem.

Vad är resten? Spridarna laddar upp bra och har rätt pulslängd?

MVH

1 302 Inlägg
23 september 2010
För att få fram vad resistorn har för resistans anväder du följande formell

R=U/I

För vevaxelgivaren använder du samma formell.

Metrometern ska vara inställd på 200 Ohm för det är enbart de två första siffrorna man behöver veta då allting har en tollerans och kan skifta en aning.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 september 2010
fegge_89 skrev:
För att få fram vad resistorn har för resistans anväder du följande formell

R=U/I

För vevaxelgivaren använder du samma formell.

Metrometern ska vara inställd på 200 Ohm för det är enbart de två första siffrorna man behöver veta då allting har en tollerans och kan skifta en aning.

Fast Ohm lag är inte så värst intressant när man ska mäta en induktansgivare. Multimeter är skapligt men du vet egentligen inte vad du mäter om du inte har ett osciliscop du tar fram signalen på.
Då detta troligtvis inte är en hallgivare är den inte lika beroende av att ha exakt resistans. Beroende på hur stora skillnader det är i magnetfälten får man olika mycket signal oavsett resistans i lindningen!

711 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Testade idag, kopplade på två stift i vevaxelgivaren men multimetern gav inget utslag alls...
Får fan bli verkstaden, orkar inte med allt pill.

Sök