LED istället för neon - hur mkt MCD

fritszol
22 september 2010 · 133 Inlägg

Tja!

Istället för neonrör under bilen vill jag fixa LED lampor under bilen istället (mycket billigare och kul att göra!)

Jag har ingen stor erfarenhet av ledlampor (läs, ingen) och undrar hur jag ska koppla det, och hur mycket ljus det ger..

100 st led lampor = 104 kronor exkl frakt.

Mått - (Ø) 5 mm
Utförande - Klar
Strålningsvinkel - 4 °
Typ - TLHG 5800
Axellängd - 565 nm
I(F) - 30 mA
Genomgångsspänning U(F) - 2.4 V
Typ av hölje - 5 mm
Ljusstyrka I(V) - 700 mcd

dom är alltså 2.4 volt, så det skall ju va 5 p grupp för att få dom att funka på 12 volt.
Ska jag koppla dom såhär då? (CLICK)
Då skulle man kunna koppla såhär? (CLICK)

dom är 3mA hur skall jag göra med säkringen?

Ljusstyrkan är 0,7 Candela (700mcd). Hur mycket är det? Jag tänkte ha 100 ledlampor var sjätte cm. Kommer det ser bra ut då? eller ska jag bara testa mig fram?

hoppas ni kan hjälpa med det teoretiska!smile


//fritszol

Senast redigerat av fritszol (22 september 2010)

davidklang
22 september 2010 · 908 Inlägg

finns på kjell och kompani med upp till 15 tusen mcd smile  hade blåa  med 8tusen mcd innan inne i bilen, kolla mina bilder så ser du hur de lös. så tror 700mcd lyser för lite

Iceman3006
22 september 2010 · 197 Inlägg

Hej

För att de skall bli så bra som möjligt med leds under bilen så skall du ha så stor Spridningsvinkel/Strålningsvinkel på ljuset som möjligt för annars blir de bara prickar under bilen, sen de där med "mcd" så bör du ligga över ca 4500 för att de skall lysa tillräckligt mycket, för  700mcd är typ som diod/led som sitter på tv eller liknade o de lyser inte möe.

När sen du skall börja löda ihop en massa diod/leds så brukar ja räkna med 14v för ca 12v har du när inte generatorn laddar, har en bra sida där man kan mata in all data om diod/led som räknar ut vilket motstånd du skall använda, så inte diod/leds går sönder.

Link1 - http://www.quickar.com/noqbestledcalc.htm
Link2 - http://ledcalculator.net/

Sen har ja en sida till som visar hur man kan koppla både i serie o parallellkoppla

Du kan även kolla in hur har gjort när ja lödigt in diod/led i bilen http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … top_cat=10

Hoppas du fick svar på de du ville veta

Mvh Iceman3006

Seat Leon 1P/Mk2 "Black Angel" (2009)
Emilpfoshizzle
23 september 2010 · 58 Inlägg

Jag kan inte bidra med så mycket, men vet att under min "moppetid" så var det väldigt vanligt att fila/slipa bort toppen på dioderna, då det blev ett mycket mer spritt ljus, och inte så prickigt som iceman säger.

Volvo 740 Cab "Gråtn Edition" (1988)
Velocitas by proxy
23 september 2010 · 167 Inlägg

Hejsan.

Den diod du tänkt använda är väldigt svag och används mest som indikeringsdiod. Belysningsdioder
ligger på ca. 2000mcd och uppåt.

Du skall alltid använda resistorer när du kopplar dioder då spänningen ju kan variera mellan 12-14v
beroende på bil eller om motorn är igång eller inte.
Kopplar du enligt dina exempel riskerar du att dioderna inte tänds eller att dom går sönder.


När du använder dioder skall du inte stirra dig blind på volttalet på dioderna. Volttalet som dioderna
är märkta med är det lägsta dioderna vill ha för att tändas upp("forward voltage" VF). Matningsspänningen
skall alltså inte understiga detta.
Resistorn är en strömbegränsare (strypventil) och förhindrar strömrusning över dioden.

Tex. vita eller blå dioder som brukar ha en driftsspänning på strax över 3v, säg 3.3v, så
kopplar du tre dioder i serie med resistor 3.3+3.3+3.3=9.9v.
Röda, gröna, gula brukar ha en driftsspänning på ca. 2v och upp. Du kan koppla fler i serie.
2.2+2.2+2.2+2.2=8.8v.
Du har då god marginal till lägsta spänning man brukar ha i bilen. Oftast används 13.8v vid beräkning
till bil men eftersom spänningen sjunker om man inte har motorn på så håll dig till max ca. 10v enligt
mitt exempel.
Använd dock alltid 13.8v vid beräkning av resistor i bil.
Den här kalkylatorn använder jag http://led.linear1.org/led.wiz Funkar utmärkt och man får en
tydlig ritning.



Nackdelen med seriekoppling är att om en diod går sönder så slocknar alla i serien. Parallellkoppling
i bil är dock ingen bra ide´om man skall ha många dioder då det går åt betytdligt mer ström till att
driva dom.



Löd allt ordentligt och använd krympslang.



Kolla här www.molectric.com och här www.upplyst.se
Jag köper hos Upplyst.se. Resistorer ingår till dom vanligaste dioderna. Finns mycket nyttigt att läsa
och många exempel på användning.

Senast redigerat av Fartdare (23 september 2010)

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
monno Elektriker
24 september 2010 · 718 Inlägg

Fartdare: Parallell kopplar han lamporna får han koppla som en dåre och försöka hitta 12V dioder? Vilket nog inte går nå bra:P


Angående hur du ska göra med säkring så äre ba räkna ut hur hög ström lamporna dra tillsamans, sedan kan du sätta dit en 50A säkring om du vill, men blire då kortis smälter kablar å lampor innan säkringen tongue
Så vet inte dimensionering på likström, men om du kör med liten fjant kabel kan man ju tänka på inte smacka dit för stor säkring.

Som att kasta vatten i sjön.
Velocitas by proxy
24 september 2010 · 167 Inlägg

monno skrev:
Fartdare: Parallell kopplar han lamporna får han koppla som en dåre och försöka hitta 12V dioder? Vilket nog inte går nå bra:P


Angående hur du ska göra med säkring så äre ba räkna ut hur hög ström lamporna dra tillsamans, sedan kan du sätta dit en 50A säkring om du vill, men blire då kortis smälter kablar å lampor innan säkringen tongue
Så vet inte dimensionering på likström, men om du kör med liten fjant kabel kan man ju tänka på inte smacka dit för stor säkring.

Du skall nog läsa det jag skrev en gång till....!

Som jag skrev är det ingen bra ide´att paralellkoppla massor av dioder eftersom det då går
åt massor av ström istället är det bättre med seriekopplade grupper. nackdelen är att om en
diod i en grupp pajar så slocknar alla i gruppen.
Man skall alltid ha en resistor till en lysdiod (den begränsar strömmen som passerar igenom dioden) då
spelar det ingen roll om det är 4.5v eller 14v matning till den, bara resistorn har rätt resistans och volttalet
överstiger diodens "driftspänning".
Enda applikationen man använder en diod utan resistor är i små ficklampor med knappcellsbatterier.
Kör man på seriekoppling kan du koppla ihop ett par hundra starka dioder och det drar inte mer
än runt 1amp. och man förlorar inget i ljusstyrka.

Hemma har jag 120 dioder monterat i snygga lister som belysning i bokhyllan och de drar ca. 0.8amp

Gå in härhttp://led.linear1.org/led.wiz och använd kalkyatorn så förstår du.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
fritszol
25 september 2010 · 133 Inlägg

Tack för hjälpen allihopa! big_smile

fritszol
25 september 2010 · 133 Inlägg

http://www.kjell.com/?item=90588&pa … ,292000000

En massa sånna dära blir det då smile och sen lite andra grejor också wink

Lalla78 Drifttekniker VA
25 september 2010 · 580 Inlägg

Varför inte köpa LED rör med det samma?

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Iceman3006
25 september 2010 · 197 Inlägg

fritszol skrev:
http://www.kjell.com/?item=90588&path=239000000,288500000,292000000

En massa sånna dära blir det då smile och sen lite andra grejor också wink

De där lyser mer varm orange nästan rött, än orange iallafall

Seat Leon 1P/Mk2 "Black Angel" (2009)
fritszol
26 september 2010 · 133 Inlägg

@Lalla:
Det är dyrare, och jag tycker det är kul att göra det själv big_smile

@Iceman:
Det passar väl till en röd bil? Tänkte ta grönt först, men har bestämt mig för orange/rött nu big_smile

Caarn
7 oktober 2010 · 4 Inlägg

Har jag fattat det rätt om det är ganska meningslöst att sätta en säkring till en LED-slinga.

Tar och lånar tråden lite nu...

Säg att jag kopplar 4x 3.3V 20mA LED i 2st paralleller. Då borde väl inte dom dra mer än just 20mA/parallell?

Och isf blir det totalt 40mA och minsta säkringen jag hitta när jag kolla på kjell var på 100mA...

Är det då någon idé om man kopplar som ovan att koppla in en säkring på 100mA eller kommer kabeln (1,5mm) att ge vika först isf?

monno Elektriker
8 oktober 2010 · 718 Inlägg

När du använder en säkring så är det ju två saker du tar hänsyn till, å det är belastningen på säkringen, alltså i ditt fall 40mA, och det klarar ju en 100mA säkring utan problem. Sen det andra att ta hänsyn till är ju att säkringen ryker innan kabel o på rätt tid bla bla bla. Men i en bil framförallt att kabel tål strömmen som kan bli om det blir kortis.

Så givetvis kan det va trevligt att säkra av en led slinga, då du slipper köra med nå grov kabel.

Men en 1,5mm2 ska klara 100mA utan problem, skulle nog nästan köra ändå mindre kabel om jag var du, bara för att det är lättare, och billigare.

Som att kasta vatten i sjön.
Caarn
10 oktober 2010 · 4 Inlägg

ok, var ungefär på de spåren jag var inne också.

Har köpt kabel, 0,75mm2, och dioder m.m. nu och påbörjat bygget iaf smile Bilder kommer inom kort.

Tack för svaret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang