5407
Sök

Låd tips till 2st solo x18

1 071 Inlägg
22 september 2010
Trådstartare
Hej allihop skulle behöva få reda på hur många liter 2st x18 vill ha kommer bygga lådan i skuffen på en audi kombi typ som vägg framåt.
Vet dock inte hur stor låda jag kan få plats med men tror runt 400liter vilket kanske är för lite.
Dom kommer få ca 4k rms st vilket förhoppningsvis räcker.
Vill att det ska kunna gå och spela musik ingen spl låda med andra ord.

Onödigt inlägg^^

4 074 Inlägg
23 september 2010
partyvan skrev:
Hej allihop skulle behöva få reda på hur många liter 2st x18 vill ha kommer bygga lådan i skuffen på en audi kombi typ som vägg framåt.
Vet dock inte hur stor låda jag kan få plats med men tror runt 400liter vilket kanske är för lite.
Dom kommer få ca 4k rms st vilket förhoppningsvis räcker.
Vill att det ska kunna gå och spela musik ingen spl låda med andra ord.

Är ingen kicker kille men skulle tippa på runt 250liter styck med en hög aeroportar eller en rätt fet slotport!
Allas våran drönirettab lär nog fixa de när han dyker upp.. smile
Inte nöjd me bx-p12orna?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 071 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Tror jag bygger slotport isf, får vänta på drönirettab han vet ju vad han pratar om när det gäller lådor.
jag är en sån som gillar att byta saker för ofta och se vad prylarna går för men annars är jag sjukt nöjd med hur högt bx-p12orna kan spela.

Onödigt inlägg^^

4 074 Inlägg
23 september 2010
partyvan skrev:
Tror jag bygger slotport isf, får vänta på drönirettab han vet ju vad han pratar om när det gäller lådor.
jag är en sån som gillar att byta saker för ofta och se vad prylarna går för men annars är jag sjukt nöjd med hur högt bx-p12orna kan spela.

va har du tänkt göra me p12orna då?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 071 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
bort byta mot en x18 så nu letar jag efter 2st 2x4ohm konor *stavning* har 2st 2x2ohm om nån vill byta

Onödigt inlägg^^

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2010
Ska man spela musik så är ju inte två 18" basar i vägg något jag förknippar med just musik..
Snarare en jävla massa bas och inte mycket annat.

Pratar vi fortfarande musik eller en massa bas?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
23 september 2010
Basen som finns i musik wink

Mitt förslag ligger på 360 liter med en slotport på 800cm²
Senast redigerat av Softis (23 september 2010)

Booyakasha!

1 071 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Vet att musik kanske inte är just rätt ord men om vi säger som så ska det inte bara va ton låda.

Onödigt inlägg^^

1 071 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Blev ändrade planer köper en cheva van så jag kan få plats med större låda.
Hur stor låda är att rekomendera till dom st?

Onödigt inlägg^^

Bas älskare
716 Inlägg
24 september 2010
400 liter kanske borde bli bra.

3 466 Inlägg
24 september 2010
VolvoXet skrev:

Är detta en ren gissning?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Bas älskare
716 Inlägg
24 september 2010
M_icke_ skrev:
VolvoXet skrev:

Nej, en bas vill ju ha runt 150-250 liter, därför sa jag 400 till båda.

3 466 Inlägg
24 september 2010
VolvoXet skrev:
M_icke_ skrev:
VolvoXet skrev:

Nej, en bas vill ju ha runt 150-250 liter, därför sa jag 400 till båda.

Det är helt beroende på lådtyp och biltyp. Att dom vill ha ungefär så många liter tror jag tom att TS kan läsa sig till.

Hade jag frågat om lådstorlek till mina basar hade jag velat ha hjälp av folk som om inte har erfarenhet av just den basen, har gott om erfarenhet av andra lådbyggen.

1 468 Inlägg
24 september 2010
ska man gå efter vad rekomendationer är så är det 320 liter per solox 18"  och med en cheva så får du juh lätt plats med det. om du sen bygger lådan så du har den långt bak så blir det väl andra ordningens bandpass låda om du bygger en "port" vid förarstolarna?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
24 september 2010
Leo86 skrev:
ska man gå efter vad rekomendationer är så är det 320 liter per solox 18"  och med en cheva så får du juh lätt plats med det. om du sen bygger lådan så du har den långt bak så blir det väl andra ordningens bandpass låda om du bygger en "port" vid förarstolarna?

4:e ordningen = bas i sluten låda som spelar in i en portad låda
6:e ordningen = bas i portad låda som spelar in i en annan portad låda

nån 2:a ordningen har ja ingen kunskap om?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 468 Inlägg
24 september 2010
Frippe_L skrev:
Leo86 skrev:

menade såklart 6e ordningen. men 5e ordningen borde funka med. 240 liter per bas och 5e ordningens bandpass om man ska ha lite snärt i basen men ändå djupt i dom lägena. sluten låda som spelar in i portad låda.

http://anlo.net/bilstereo/baslada.html

Gladen Audio
2 388 Inlägg
24 september 2010
Leo86 skrev:
Frippe_L skrev:
Leo86 skrev:

menade såklart 6e ordningen. men 5e ordningen borde funka med. 240 liter per bas och 5e ordningens bandpass om man ska ha lite snärt i basen men ändå djupt i dom lägena. sluten låda som spelar in i portad låda.

http://anlo.net/bilstereo/baslada.html

Nån har läst för mkt Backes guide till bilstereo.

dem två BP som finns är 4:e o 6:e

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
24 september 2010
Det är lite förvirrande med de olika benämningarna. Backe brukar ju ha ett visst "ordningsnummer" på själva lådan och då kallar han den för 5:e ordningens LÅDA (inte bandpasslåda). smile

"Rätt" namn är det som Frippe_L skriver, åtminstone vad jag vet. På engelska brukar de benämnas "sealed rear chamber bandpass" (4:e) och "vented rear chamber bandpass" (6:e). Sedan finns även varianter på 6:e ordningens bandpass.

4:e ordningens bandpass kan spela allround om man bygger rätt och har rätt element, vill man enbart ha "dunk" så går det också om man bygger så. smile
Senast redigerat av Drönirettab (24 september 2010)

3 466 Inlägg
25 september 2010
Drönirettab skrev:
Det är lite förvirrande med de olika benämningarna. Backe brukar ju ha ett visst "ordningsnummer" på själva lådan och då kallar han den för 5:e ordningens LÅDA (inte bandpasslåda). smile

"Rätt" namn är det som Frippe_L skriver, åtminstone vad jag vet. På engelska brukar de benämnas "sealed rear chamber bandpass" (4:e) och "vented rear chamber bandpass" (6:e). Sedan finns även varianter på 6:e ordningens bandpass.

4:e ordningens bandpass kan spela allround om man bygger rätt och har rätt element, vill man enbart ha "dunk" så går det också om man bygger så. smile

Nu har jag ingen storre erfarenhetr av BP men borde inte 4:e vara lättare att bygga och beräkna då det enbart är en kammare som ska stämmas av med port?

4 693 Inlägg
25 september 2010
Tunnel är ju en typ av bandpass. Vilken ordning har den?

Booyakasha!

Sök