Kapa ner bil och sälja som järnskrot?

Emilpfoshizzle
23 september 2010 · 58 Inlägg

Tjena, har ett par bilar här ute jag vill bli av med.
Jag tänkte höra om nån visste om vilken svensson som helst kan kapa ner en bil och sälja som järnskrot?

Vad gäller?
Vad får man ungefär för en bil (tänk 240-740, är ute efter ett VÄLDIGT ungefärligt pris)

Tack på förhand.

Volvo 740 Cab "Gråtn Edition" (1988)
FireTraXX DFFL
23 september 2010 · 9 020 Inlägg

Kan du nog.
Ring skroten och fråga vad de betalar för kilo/ton av vad bilar är gjorda av, sen börjar du hacka itu bilen och sortera aluminium, järn, rumpnissar och bumbibjörnar.

Senast redigerat av FireTraXX (23 september 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
båge montör och hobby mekaniker
23 september 2010 · 2 672 Inlägg

vet inte riktigt hur det är i övriga landet, men skrotfrag här hemma tar emot bilar som järnskrot, om dom är helt rensade! helt plåt"rena" förutom färg typ!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Emilpfoshizzle
23 september 2010 · 58 Inlägg

båge skrev:
vet inte riktigt hur det är i övriga landet, men skrotfrag här hemma tar emot bilar som järnskrot, om dom är helt rensade! helt plåt"rena" förutom färg typ!

Vad får man ungefär för en bil då?

Volvo 740 Cab "Gråtn Edition" (1988)
Hamilton
23 september 2010 · 8 873 Inlägg

Emilpfoshizzle skrev:

båge skrev:
vet inte riktigt hur det är i övriga landet, men skrotfrag här hemma tar emot bilar som järnskrot, om dom är helt rensade! helt plåt"rena" förutom färg typ!

Vad får man ungefär för en bil då?

För rent järnskrot kan du säkert få 3kr per kg frågan är om det är värt besväret.....

Fotograf på tierpidag.se
båge montör och hobby mekaniker
23 september 2010 · 2 672 Inlägg

det vet jag dessvärre inte vad man får, men ring till lokala skrothandlaren och kolla med dom!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Mattsson_91 Självlärd
24 september 2010 · 3 083 Inlägg

Du MÅSTE tömma bilen på alla vätskor som finns. Och all plast måste också bort. Eller ja. Allt som inte är nån slags metall. Dessutom måste du skrota ut bilen. Vilket du rätt enkelt gör genom att ta regplåtarna och åka till skroten o säga att du byggt om den till folkracebil. Sen är det bara att ringa skrotfrag eller lämna den på stenametall

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
hellrejjser Bingolotto elller !
24 september 2010 · 79 Inlägg

Så här har det funkat för mig i dom västra delarna av landet:

Ta loss alla kablar och släng dom i en brasa så det bara är kopparn kvar, så får du 30-40:- per kilo för ren koppar.
Aluminiumkylare och topplock och sånt där är väl runt 15:- per kilo.
Batterier får man några kronor per kilo för med.

Svensk Kabel och metallskrot betalar 1,39:- /kilo järnfrag nu, men då måste ruta och all annan icke metall bort. Motor/låda/bakaxel allt som innehåller olja får inte vara kvar bla bla..

Sen är det bara att kryssa i skrotning utan intyg på ägarbytespapprena och fylla i "Övrig anmälan" där du skriver att bilen är skrotad och skyltarna förstörda..

Sitter det en liten plastbit kvar på nån aluminuim eller koppardel så sjunker priset, så tänk på att ha så rena metaller som möjligt om du är ute efter att "tjäna" pengar... tongue

master_-
24 september 2010 · 730 Inlägg

Man får ju enbart 500spänn för katten, det har iaf några jag känner fått.
Och dom tömde bara bilarna på vätskor och sålde dom till metallskrotarna, tror dom fick 5-700kr

CCRobin
24 september 2010 · 739 Inlägg

fick 2000kr när jag skrota ner en 760 på det sättet , plocka port allt plast , gjorde den så liten som möjligt sen åkte jag in med den till en järnskrot bara wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang