Volvo Amazon 70a, renovering och lätt custom bygge

Planerna och idéerna har varit många genom åren men den slutgiltiga planen är att göra i ordning för lack och besikta den. Därefter ge den till min far. Det som gjorts hittils är igenlagda listhål kring rutorna och kromet runt rutorna är bortplockat för ett mer stilrent utseende. Kommer inte göras i något specifikt stuk utan kommer byggas efter eget tycke och smak. Fram och bakvagn blir original, möjligen lite sänkt. Fälgarna kommer bli någon modern 17" I aluminium alternativt breddade plåtisar. Motorn kommer bli en lätt trimmad B20 och lådan blir m46 overdrivelåda med kortspak. Amazonen ska sen bli lackad i original färgen mossgrön med färgkoden 94.
  • 105 Följare
  • 148 810 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars 2020
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 april 2011 · 1 479 Inlägg

Rom byggdes inte heller på en dag kompis wink

Men snart så är du klar big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo_custom Dont fake it, flake it!
12 april 2011 · 153 Inlägg

volvo___power skrev:

Volvo_custom skrev:
Nu börjar de ju likna nå smile

Jo men fortfarande mycket kvar sad Jag är så seg. Är Dutten klar snart?^^

Du har nog bättre fart än jag iaf roll Jaoo nu börjar de ju närmar sig slutet iaf. har ju fått bygga om en jävla massa grejer för att få den som jag vill ha.

Volvo 945 "Turbodiesel" (1996)
Volvo 760 "Usa" (1982)
Buick Electra "Turbodiesel" (1962)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 april 2011 · 585 Inlägg

TurboLundin skrev:
Nu händer det grejer big_smile Trevligt big_smile

Jo de händer väl saker emellanåt smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 april 2011 · 585 Inlägg

Volvo_custom skrev:

volvo___power skrev:

Volvo_custom skrev:
Nu börjar de ju likna nå smile

Jo men fortfarande mycket kvar sad Jag är så seg. Är Dutten klar snart?^^

Du har nog bättre fart än jag iaf roll Jaoo nu börjar de ju närmar sig slutet iaf. har ju fått bygga om en jävla massa grejer för att få den som jag vill ha.

Jasså, klar för lack snart då? smile

Nej de har du rätt i Tomas tongue

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
18 maj 2011 · 585 Inlägg

En liten update.

Går fortfarande lite långsamt med Amazonen. Spacklar och slipar för de mesta. Höger bakskärm är strax klar för primer.
Ändrade planer angående motorn också, har just nu ute mina Weber 45or på blocket och har hittat en som vill byta mot ett par hederliga Su förgasare vilket kommer passa bilens karaktär mycket bättre. Kamen kommer också bytas ut mot en K kam. Tror de kommer bli bra mycket bättre smile Slippa att göra en weber hylla också vilket verkligen har tagit emot att behöva göra.

Kommer eventuellt bilder ikväll smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
amazon122s
18 maj 2011 · 79 Inlägg

nej!!! sätt ditt korta insug och trattar och filter som är böjda ... då slipper du kapa. smile

Volvo Amazon 122s "Terroristen" (1965)
Volkswagen T2 "dansbands bussen" (1971)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
18 maj 2011 · 585 Inlägg

Jo jag vet att de går men ekonomin går inte runt. Sen har jag inga planer på att köra på stripen eller liknande ändåsmile SU är snyggare också

Amazon, den skiljer dig från mängden
amazon122s
18 maj 2011 · 79 Inlägg

njaa men ... gör som du vill .. du tappar ju lite effekt men de kaske inte gör nå  ,,?

Volkswagen T2 "dansbands bussen" (1971)
Volvo Amazon 122s "Terroristen" (1965)
JofooN Skrap
18 maj 2011 · 2 098 Inlägg

Ser underbart ut! big_smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Amazonan
18 maj 2011 · 235 Inlägg

Gillar ljudet från Dubbla SU, tummen upp !

Jag är erfaren/stilig, och har vid ett flertal tillfällen iakttagits någorlunda nykter.
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
18 maj 2011 · 585 Inlägg

Ska inte ha mycket mer än 150 i vilket fall. De går för den delen att få upp en b20 i 170hk med dubbla SU om de är så. Men jag har inget större intresse av att bygga någon värre motor. Mer problem o den drar mer bränsle.

Jo SU förgasare låter riktigt gött faktiskt smile Snyggare är de än weber också.

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 maj 2011 · 1 479 Inlägg

Weber är stiligt, men kostar ju på mycket mer i inställning och renovering hmm

Bytte till dubbla SU nu i veckan och är jättenöjd, går lugnt och fint, startar lätt, inte hack eller liknande, allt som oinställda webrar för med sig... Förlorade ju lite effekt vid gaspådrag och allt såklart, men stark som få är den ändå, K-kam, pillad topp och dubbla SU hänger med bra ändå smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
19 maj 2011 · 585 Inlägg

Jo jag tänker så också. Finns mer kunskap om SU här i området också smile
Go karaktär på motorn också smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo_custom Dont fake it, flake it!
19 maj 2011 · 153 Inlägg

Nästan lite synd att de blir dubbla SU istället. för dubbla weber är ju så jävla snyggt på en b20 sen får man skönt ljud ju smile

Buick Electra "Turbodiesel" (1962)
Volvo 760 "Usa" (1982)
Volvo 945 "Turbodiesel" (1996)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
19 maj 2011 · 585 Inlägg

Jo jag vet va du pratar om men de är tyvärr inget effektivt sätt att få mycket hk i vilket fall smile Låter gött o surplar bensin för de mesta

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
26 maj 2011 · 585 Inlägg

Då va de dax för en liten update smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0417.jpg
Som han står just nu, mycket rensad och strax klar för att få primer på bakskärmen smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0418.jpg
The engine has left the Amazon big_smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0419.jpg
Fin justeringar med spackel sen så blir de primer smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0420.jpg
Ja här står då motor o låda redo för försäljning, någon som är sugen? Har webrarna kvar också

//Sebbe roll

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 maj 2011 · 1 479 Inlägg

Pris?? Skick?? Bara att stoppa ner i en gammel 142 och köra många tusen mil utan problem? wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
26 maj 2011 · 1 266 Inlägg

Du jobbar på bra big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
26 maj 2011 · 585 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Pris?? Skick?? Bara att stoppa ner i en gammel 142 och köra många tusen mil utan problem? wink

Finns ute på blocket för 1800 med låda men kompis pris vet uu wink Så säg 1200:-
Den gick ta mig fan som en dröm sist den var igång. Bara vri på nyckeln o den gick igång direkt. Dock behöver filtringen bytas men de har jag liggandes en smile Har en bakgavel som har två defekta hål för tråget som du kan få med. Lite ny färg vore inte heller dumt hehe smile

Motorn är ju för ny för din wink Detta är ju från en 70a

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
26 maj 2011 · 585 Inlägg

rally-tobbe skrev:
Du jobbar på bra big_smile

Jo ibland så blir de lite gjort smile Slipat spackel till förbannelse så vart ju överlycklig att få slänga ur motor o låda smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang