Volvo Amazon 70a, renovering och lätt custom bygge

Planerna och idéerna har varit många genom åren men den slutgiltiga planen är att göra i ordning för lack och besikta den. Därefter ge den till min far. Det som gjorts hittils är igenlagda listhål kring rutorna och kromet runt rutorna är bortplockat för ett mer stilrent utseende. Kommer inte göras i något specifikt stuk utan kommer byggas efter eget tycke och smak. Fram och bakvagn blir original, möjligen lite sänkt. Fälgarna kommer bli någon modern 17" I aluminium alternativt breddade plåtisar. Motorn kommer bli en lätt trimmad B20 och lådan blir m46 overdrivelåda med kortspak. Amazonen ska sen bli lackad i original färgen mossgrön med färgkoden 94.
  • 105 Följare
  • 148 842 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars 2020
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
9 augusti 2011 · 585 Inlägg

Så där ja, efter en hel sommar av jobb så har inte de blivit mycket mek med zunkan tyvärr, men nu när jag är arbetslös igen så hade de blivit lite mekande smile Lite bilder:

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0487.jpg

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0488.jpg

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0501.jpg
Lite blästring sen blir de grund smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0489.jpg
Två hyfsat fräscha dörrar som ska på wink

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0499.jpg
Bort kapat, nu ska de bara dit ny fin plåt också smile Kul grej att baljan som satt på har sutit där sen begynelsen smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0500.jpg
Bakskärmen fixad, nu ska den bara på plats också smile

Lägg gärna en kommentar eller två smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
TurboLundin
10 augusti 2011 · 764 Inlägg

Finfint big_smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
10 augusti 2011 · 585 Inlägg

Tackar smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Bmw_Bertil Ljud freak !
10 augusti 2011 · 928 Inlägg

Ser bra ut ! Har du grundat under spacklet ?? Finns en chans att de börjar rosta om du inte behandlar under spacklet för i porerna finns de syre som ja bidrar till rost tongue  Bara ett tips till andra spacklingar smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
10 augusti 2011 · 585 Inlägg

Tackar smile
Har hört att man absolut inte ska ha primer mellan plåt o spackel, risk att spacklet släpper då ^^

Amazon, den skiljer dig från mängden
cheva_raggare
10 augusti 2011 · 534 Inlägg

SnaakeShiT skrev:
Tackar smile
Har hört att man absolut inte ska ha primer mellan plåt o spackel, risk att spacklet släpper då ^^

börjar ju rosta under nu istället och ja har då aldrig fått spake att släppa på nån bil ja lackat en som är lackad 90 och den har då inga spakel sprikor eller så

Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
10 augusti 2011 · 585 Inlägg

Hmm skumt, har pratat med en gammal lackare som har över 60 år i branschen

Amazon, den skiljer dig från mängden
Bmw_Bertil Ljud freak !
10 augusti 2011 · 928 Inlägg

Du får ju slipa primern innan du lägger bruket ! Men har som cheva_raggare aldrig fått spacklet att varken spricka eller släppa ! OM man inte gör epa spacklingar !

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
10 augusti 2011 · 585 Inlägg

Jag säger inte att ni har fel, men inte heller att lackaren jag känner också har fel. Få hoppas på de bästa helt enkelt. Han har sagt, "Absolut ingen primer under spacklet"

Amazon, den skiljer dig från mängden
cheva_raggare
10 augusti 2011 · 534 Inlägg

att spakel spriker på duett a-traktorer å så är ju för att dom har tjokt med spakel ! hade dom haft ett tunt lager så hade de hållt  och så har dom ju bara fin spakel.

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Bmw_Bertil Ljud freak !
10 augusti 2011 · 928 Inlägg

Allt handlar om grund arbete gör man rätt med plåten så ska de inte behövas 3dm bruk ! Men förstår att du inte vill säga rätt eller fel ! Men bara ett tips för andra arbeten smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
11 augusti 2011 · 585 Inlägg

Ja jag tackar och bugar smile Nej Någon jävla epa spacklingar blir de inte, tror de är 0,7 mm spackel som mest.
Grejen är att spacklet jag använder etsar sig fast i plåten och ger plåten en yta snarlik med galvaniserad plåt så de ska nog funka detta smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Sportkorv
11 augusti 2011 · 81 Inlägg

Prem lagd smile

BMW 525i "E39" (2002)
strandberg31
11 augusti 2011 · 2 419 Inlägg

Vad använder du för spackel då? smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
wentma
11 augusti 2011 · 83 Inlägg

Jävlar vad fint det blir. Sitter själv på en amma 70:a med rostig akter. Är det en replåt du har köpt eller bara klippt ur en annan bakdel. Var har du köpt den i så fall? Finns det även till höger sidan? Skulle behöva byta på bägge sidorna i bak.

Är intresserad av den "halva" baksärmen om den skulle finnas kvar.

Mackan






SnaakeShiT skrev:
En kort update innan jag går ut.

http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 … MG0296.jpg
Kapade bort lite skit igår också och passade på att lägga på syra på rosten innan jag gick in smile

http://i1231.photobucket.com/albums/ee5 … MG0295.jpg
Volvo original plåt skare va :!:  :wink:

Ut o spakla nu igen smile

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
13 augusti 2011 · 585 Inlägg

wentma: Till att börja med tackar för de värmande orden. Sen går de fint att köpa de mesta i plåt väg till amazon på VPautoparts, cvi-automotive eller motoroldies. Sök på google så hittar du deras sidor smile

strandberg31
Jag använder loctite plastiz padding universal tror jag den heter. Fått den rekommenderad av en lackarare

Amazon, den skiljer dig från mängden
wentma
14 augusti 2011 · 83 Inlägg

SnaakeShiT skrev:
wentma: Till att börja med tackar för de värmande orden. Sen går de fint att köpa de mesta i plåt väg till amazon på VPautoparts, cvi-automotive eller motoroldies. Sök på google så hittar du deras sidor smile

strandberg31
Jag använder loctite plastiz padding universal tror jag den heter. Fått den rekommenderad av en lackarare

Jo, jag vet att det mesta i plåtväg finns på VP, motoroldies osv. Även typ Mekonomen, Autoexperten osv.
har mycket rep. plåt.
Det är dock ingen som har hörnen till bakstammen, den som du har på bilden. Har du skurit loss den från en annan bil??
Får nog göra samma sak själv. Gäller bara att hitta någon bil som har fräscha hörn.
Du råkar inte ha några extra hörn till övers.

Ang. spacklet. Var har du köpt det? Kollade på locktite´s hemsida men hittade det inte.

mvh Mackan

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
15 augusti 2011 · 585 Inlägg

wentma skrev:

SnaakeShiT skrev:
wentma: Till att börja med tackar för de värmande orden. Sen går de fint att köpa de mesta i plåt väg till amazon på VPautoparts, cvi-automotive eller motoroldies. Sök på google så hittar du deras sidor smile

strandberg31
Jag använder loctite plastiz padding universal tror jag den heter. Fått den rekommenderad av en lackarare

Jo, jag vet att det mesta i plåtväg finns på VP, motoroldies osv. Även typ Mekonomen, Autoexperten osv.
har mycket rep. plåt.
Det är dock ingen som har hörnen till bakstammen, den som du har på bilden. Har du skurit loss den från en annan bil??
Får nog göra samma sak själv. Gäller bara att hitta någon bil som har fräscha hörn.
Du råkar inte ha några extra hörn till övers.

Ang. spacklet. Var har du köpt det? Kollade på locktite´s hemsida men hittade det inte.

mvh Mackan

Jaha menar du bakstycket med hål för tanken som sticker ut osv?
Har ett halvt sånt bakstycke med höger hörne. Volvo original plåt så inget som är kapat.
Jag vet inte om loctite har de i sitt sortiment, men de är iallafall de klassiska plastic padding. Bara att Loctite som har köpt upp företaget.

Mvh Sebastian

Amazon, den skiljer dig från mängden
_Skalman ...
20 november 2011 · 145 Inlägg

Har detta projektet stannat av helt eller varför har det inte uppdaterats? :S

Saab 9-3 Aero "Hirsch" (2005)
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
20 november 2011 · 585 Inlägg

_Skalman skrev:
Har detta projektet stannat av helt eller varför har det inte uppdaterats? :S

Har tyvärr stannat av, en massa andra bilar som ska fixas osv samt dumma arbetstider men blir av med jobbet nu första december så då blir de mer uppdateringar smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang