Volvo Amazon 70a, renovering och lätt custom bygge

Planerna och idéerna har varit många genom åren men den slutgiltiga planen är att göra i ordning för lack och besikta den. Därefter ge den till min far. Det som gjorts hittils är igenlagda listhål kring rutorna och kromet runt rutorna är bortplockat för ett mer stilrent utseende. Kommer inte göras i något specifikt stuk utan kommer byggas efter eget tycke och smak. Fram och bakvagn blir original, möjligen lite sänkt. Fälgarna kommer bli någon modern 17" I aluminium alternativt breddade plåtisar. Motorn kommer bli en lätt trimmad B20 och lådan blir m46 overdrivelåda med kortspak. Amazonen ska sen bli lackad i original färgen mossgrön med färgkoden 94.
  • 105 Följare
  • 148 798 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 mars 2020
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
5 januari 2011 · 585 Inlägg

Svårt att få tag i endast en dock sad Kollar både tradera o blocket dagligen

Amazon, den skiljer dig från mängden
rally-tobbe
5 januari 2011 · 1 266 Inlägg

volvo___power skrev:
Svårt att få tag i endast en dock sad Kollar både tradera o blocket dagligen

Gör så smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
5 januari 2011 · 585 Inlägg

Hittade en som ville ha 2300 som nästan va ny men då va problemet att ´örat va svetat där också sad

Amazon, den skiljer dig från mängden
rally-tobbe
5 januari 2011 · 1 266 Inlägg

volvo___power skrev:
Hittade en som ville ha 2300 som nästan va ny men då va problemet att ´örat va svetat där också sad

jag fattar inte hur folk bär sig åt när dom drar av ett öra :S

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
5 januari 2011 · 585 Inlägg

Funkar väl inte riktigt så vad jag förståt. En del skakningar från motor som får de att spricka

Amazon, den skiljer dig från mängden
beemern .......
6 januari 2011 · 2 655 Inlägg

ett tips, glasblästra skiten, de gjorde jag på mina solex 40, då lossnade flera skruvar som satt fast så in i helv*. MEN var supersuper noga att göra rent dom efteråt och byt ut munstyckena mot nya fräscha så funkar de fint smile.

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
6 januari 2011 · 585 Inlägg

Jo de är ett alternativ, får se hur jag gör. Letar i vilket fall efter webrar nu

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
11 januari 2011 · 585 Inlägg

Har inte blivit så himla mycket gjort men en liten update blir de allt smile

Har börjat pula lite med fördelaren som ska sitta på. De är en 123ignition fördelare som jag köpte nytt fördelar lock och rotor till. På något vänster så glappar rotorn lite. Funderade länge om de va rätt rotor osv men den stämde allt. Verkar som förra ägaren antingen slipat axeln eller så har de sutit fel rotor på för axeln eller vad man ska säga är sliten. Vet inte hur jag ska göra riktigt. Känns inte så lockande att köpa ny fördelare för 3500:- Kanske att de går att sätta locktaith för glappet är nämligen inte stort. En annan mer drastisk lösning är ju att plocka dän axeln och svetsa på och sen sätta den i svarven. Men jag vet inte riktigt.
Får ligga tills vidare

Har köpt dubbla weber 45or som jag nu sitter o väntar på big_smile Så har två weber45or till övers.

Slipade idag lite till på blocket och fick det rent och fint och han slänga på ett lager med färg på ena sidan av blocket smile
http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0091.jpg

Toppen slipade jag också men lite kvar på den smile
http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0092.jpg

Allt för idag, mer slipande och målande imorgon smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
12 januari 2011 · 1 479 Inlägg

Dunderfint smile Är det den färgen vi disskuterade när jag var uppe, eller köpte du iallafall? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
12 januari 2011 · 585 Inlägg

Jo jag fick tag på färgen jag letade efter, ser lite skumt ut nu men blir bättre efter några fler lager big_smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
14 januari 2011 · 585 Inlägg

Fick mina webrar idag smile Vart dock lite besviken:(

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0096.jpg
Väldigt smutsiga, svarvade halsringar, utbyta skruvar, hemmagjorda reglage:(

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0095.jpg
Välskruvade gasare

http://i1231.photobucket.com/albums/ee513/AmazonMekaren/CIMG0094.jpg
Jaja har ju två till så jag kan plocka ihop:) Ska även glasblästra dem så smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
beemern .......
14 januari 2011 · 2 655 Inlägg

ja du jag säger då de (igen), de finns för mycke tattarjävlar som kör folkrace och använder dubbelförgasri så man hittar tyvärr ofta skit grejer sad.
lär dock bli jäkligt bra bara du fixat ihop 2st bra med delar från 4st smile.

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
14 januari 2011 · 585 Inlägg

Jo tyvärr är de så sad Men lite blästring och nya packningar så är jag en bit på väg. Och andra munstycken så klart. Inga glapp i axlarna som tur va smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
beemern .......
14 januari 2011 · 2 655 Inlägg

volvo___power skrev:
Jo tyvärr är de så sad Men lite blästring och nya packningar så är jag en bit på väg. Och andra munstycken så klart. Inga glapp i axlarna som tur va smile

ja de tror jag på smile men glappfria axlar är ju guld värt smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
14 januari 2011 · 1 479 Inlägg

Känner tyvärr igen det sad Om det varit folkrace är ju risken stor för att det varit mycket amatörskruvande(och tillochmed sämre) på sakerna (vissa skruvar som det vore ens egna entusiastbil, andra som det vore skrot, drar inte alla över samma kant) om man har otur sad

Själv fick jag byta lite delar på mina webrar, bland annat länkaget, men Misab ligger ju i Göteborg, så det var ju smidigt, och är inga problem efterssom du är här nere med jämna mellanrum wink  Därimot kostar det ju en slant så att säga sad tror jag gav nära 200kr för bägge förgasarreglagen(om det inte var styck?!) så det kan kosta på om man har otur smile

Senast redigerat av Volvo1968 (14 januari 2011)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
beemern .......
14 januari 2011 · 2 655 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Känner tyvärr igen det sad Om det varit folkrace är ju risken stor för att det varit mycket amatörskruvande(och tillochmed sämre) på sakerna (vissa skruvar som det vore ens egna entusiastbil, andra som det vore skrot, drar inte alla över samma kant) om man har otur sad

Själv fick jag byta lite delar på mina webrar, bland annat länkaget, men Misab ligger ju i Göteborg, så det var ju smidigt, och är inga problem efterssom du är här nere med jämna mellanrum wink  Därimot kostar det ju en slant så att säga sad tror jag gav nära 200kr för bägge förgasarreglagen(om det inte var styck?!) så det kan kosta på om man har otur smile

det är därför jag just av denna orsak jag kör med mc förgasare wink. 41mm flödar snäppet bättre än weber 45, kostar 2000kr att köpa (om man har så man drar av moms) annars 2400kr och om man som i mitt fall ska ha så våldsam motor att dom måste bestyckas om så kostar munstyckena från 19-25kr styck big_smile. visst man får svetsa eget insug men 4st rörbitar och snickra till 4st flänsar så är de ju grett sen smile.

SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
15 januari 2011 · 585 Inlägg

Mer känsla i weber big_smile Köpte dem för effekten och känslan och ljudet smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
beemern .......
15 januari 2011 · 2 655 Inlägg

volvo___power skrev:
Mer känsla i weber big_smile Köpte dem för effekten och känslan och ljudet smile

mc gasarna ger snäppet bättre effekt med rätt bestyckning och dessa brölar ju också om man har öppna trattar på dock inte lika mycke som bilgasarna gör tongue men visst är de som du säger, de är mer kännsla med weber tongue, eller ja egentligen alla dubbla bilgasare men just weber har blivit lite statussymbol tongue.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
15 januari 2011 · 1 479 Inlägg

Visst att MC-förgasare är bra mycket mer utvecklade än weber, och alla fördelar, men som ni nämnde, webrar är ju det klassiska, så jag tycker ändå du skall köra på som du gör smile Visst att de kostar mer i jämförelse med vilken effekt MC brölar kan ge, men somsagt, retrobygge? big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
15 januari 2011 · 585 Inlägg

Kostar de så smakar de! wink Weber ska de va!

Amazon, den skiljer dig från mängden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang