Äntligen ett vettigt förslag!! mobilförbud i bilen.

Newguy
24 september 2010 · 98 Inlägg

TooS skrev:

Newguy skrev:

TooS skrev:
Massa från mi

TEXT

men då ska enhandsstyrning också bli förbjudet?? med tanke på att du behöver inte ha en lur i andra näven för att man ska bara ratta med den en?

Visst måste man börja någonstans men är detta rätt ände?
Finns där inte farligare saker med bilkörning som man ska ha i åtanke innan detta?

Jo fast man kan ju inte fullt seriöst påstå att de är säkert att bruka sin telefon under körning.

När man bytar låt på sin stereo går man oftast efter känsla.. Dessutom är man 1 knapp ifrån.
Snackar man i telefon i stadstrafik o ska svänga, växla o ha sig då kan de komma nått mitt ut på vägen.. Då ska du bromsa hårt och väja. Av egen erfarenhet va de ju inte lätt att tvärnita och väja med båda händerna ens.

Att SMSa är man ju helt ifrån fokus på körningen.. Då ska man hålla i mobilen och se vad man skriver o hitta knappar o.s.v.. = INTE säkert.

TooS Hjultomte
24 september 2010 · 1 500 Inlägg

Men om en blir smälld av en som bara inte är uppmärksam ska vi förbjuda billismen för det? tongue

saker händer även den bästa som som sagt är mobilpratande o fixande det största problemet i bilvärlden för att få ner krockar mm?

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
TooS Hjultomte
24 september 2010 · 1 500 Inlägg

Newguy skrev:

TooS skrev:

Newguy skrev:
TEXT

men då ska enhandsstyrning också bli förbjudet?? med tanke på att du behöver inte ha en lur i andra näven för att man ska bara ratta med den en?

Visst måste man börja någonstans men är detta rätt ände?
Finns där inte farligare saker med bilkörning som man ska ha i åtanke innan detta?

Jo fast man kan ju inte fullt seriöst påstå att de är säkert att bruka sin telefon under körning.

När man bytar låt på sin stereo går man oftast efter känsla.. Dessutom är man 1 knapp ifrån.
Snackar man i telefon i stadstrafik o ska svänga, växla o ha sig då kan de komma nått mitt ut på vägen.. Då ska du bromsa hårt och väja. Av egen erfarenhet va de ju inte lätt att tvärnita och väja med båda händerna ens.

Att SMSa är man ju helt ifrån fokus på körningen.. Då ska man hålla i mobilen och se vad man skriver o hitta knappar o.s.v.. = INTE säkert.

Helt rätt men ett förbud på det är inte rätt. Sunt förnuft har vi sett att många folk saknar men ska använda. Jag klarar mig fin fint med växla o klödda med luren i örat fast ja svänger. Men sen visst detta e inte bara jag som kör heller tongue

Men byta låt är inte problem det e skivbyte och sånt skiet tongue det gör man inte på en handvändning.

Samt en sak om man ska ta situationer där man inte hinner reagera. Ser du ett fint fruntimmer eller bil o du föjer med blicken då mister du  ett par sekunder i bilkörandet o då kan man också få lite problem.

Smsa ska inte alla göra men där går det sunda förnuftet in men tja. tänja på gränser tycker nog vi alla e roligt.

Senast redigerat av TooS (24 september 2010)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
n_andersson
24 september 2010 · 689 Inlägg

Urusel förslag. Då kan man ju lika gärna förbjuda samtal med föraren under färd för det kan hända en olycka då om föraren tappar koncentrationen. så förbjud passagerare med hehe

Rquired Allmänt envis
24 september 2010 · 12 512 Inlägg

Med tanke på hur mycket folk lägger på mobiltelefoner och abonnemang borde ett BT headset vara en självklarhet. Lägger man upp en tusenlapp får man ett riktigt rejält sådant, en droppe i havet med tanke på hur säkerheten ökar. Tyvärr har folk inte sunt förnuft nog att inse detta utan sitter i tex. denna tråden och hävdar att de kan SMSa och köra samtidigt på ett säkert sätt...

Samtidigt kan man inte tvinga folk till sunt förnuft med hjälp av förbud, därför tycker jag ett förbud är att ta i.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Janneutanb
24 september 2010 · 7 272 Inlägg

Helt värdelöst förslag!
Bli hårdare på den nuvarande lagen ang. att man måste framföra bilen på ett säkert sätt!

Förbjuda någon enstaka grej är väl det dummaste man kan komma på....
Godisätande, stereopillande, pratade och annat då? Minst lika farligt.....

CarpeDiem German Engineering
24 september 2010 · 9 083 Inlägg

Jag är för ett förbud, tycker det är otroligt att Sverige som har världens säkraste vägar inte ens har en lagstiftning om mobiltelefon i bilen. Norge och England har kommit långt före, men vi ligger så långt efter.

Varje gång jag är ute och kör och man får ett samtal/sms så svarar jag inte för man vill vara koncentrerad med körningen, hellre tar jag det säkra före det osäkra.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Volvofreak89 Volvo Nörd
24 september 2010 · 85 Inlägg

TooS skrev:
Där har man det lika taskigt med stereon. byta o leta skiva tar också tid för många är inte organiserade. Har sett ett o annat om sladd handsfree så smile O "Men då kan man nog tillhöra en grupp av människor som inte ska handaha en telefon samtidigt som man kör." är ju diskutabelt med tanke på att jag kan messa o köra bil samtidigt så då borde ett sånt här förbud inte gälla mig??

För det finns folk som kan köra o leka med luren samtidigt. det finns folk som kan dricka alkohol o köra samtidigt. nu är de som KAN man SKA INTE supa o köra.

Och där finns folk som inte kan köra bil som ett exempel som har körkort. Borde bilister bli förbjudna för skaran som krockar med bil är högre än att krocka med mobil?? smile

Finns handsfree utan sladd nu också om du sett wink man kan tillochmed utrusta bilen med bluetoth handsfree som man kopplar till bilen stereo så när d ringer så trycker du på svara åsså kan du prata rätt ut i luften genom att bara tryckt på en knapp som förmodligen man vet var den sitter utan å behöva kolla ????

yikes gäller å tänka frammåt, finns för många som kör å messar å sånt, visst som du säger kan man klara de inga problem men allt kan hända i trafiken ? nåt springer ut eller nåt går sönder ?

plus att byta låt, höja volymen e ju simpelt d har man ju redan en knapp på ratten så man slipper till och med släppa ratten big_smile

Senast redigerat av 740_mannen (24 september 2010)

Volvo bygger traktorer, Saab bygger flygplan. Jaha vad har det med saken att göra ? inte fan ska du väl flyga med bilen eller hur ? Därför e Volvos växellådor bättre än saabs :D
Volvo V90 "R-design" (2018)
TooS Hjultomte
24 september 2010 · 1 500 Inlägg

Rquired skrev:
Med tanke på hur mycket folk lägger på mobiltelefoner och abonnemang borde ett BT headset vara en självklarhet. Lägger man upp en tusenlapp får man ett riktigt rejält sådant, en droppe i havet med tanke på hur säkerheten ökar. Tyvärr har folk inte sunt förnuft nog att inse detta utan sitter i tex. denna tråden och hävdar att de kan SMSa och köra samtidigt på ett säkert sätt...

Samtidigt kan man inte tvinga folk till sunt förnuft med hjälp av förbud, därför tycker jag ett förbud är att ta i.

ett tillräckligt säkert sätt för att kunna blända in bland andra idioter som inte behöver luren för att inte kunna köra wink Men ändå hålla säkerheten på så pass hög nivå att tja. skiter de sig så e de inte pga en sj. smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 september 2010 · 1 948 Inlägg

Byta skiva gör man inte under färd, man stoppar i en skiva innan man kör, och har man en spelare som är tillverkad de sensaste 10 åren lite drygt, så kan man köra mp3 format... vilket gör att man kan få plats med säker 6-7 album på en CD skiva... så det argumenten köper jag inte..

Senast redigerat av AcesHigh666 (24 september 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
TooS Hjultomte
24 september 2010 · 1 500 Inlägg

740_mannen skrev:

TooS skrev:
Där har man det lika taskigt med stereon. byta o leta skiva tar också tid för många är inte organiserade. Har sett ett o annat om sladd handsfree så smile O "Men då kan man nog tillhöra en grupp av människor som inte ska handaha en telefon samtidigt som man kör." är ju diskutabelt med tanke på att jag kan messa o köra bil samtidigt så då borde ett sånt här förbud inte gälla mig??

För det finns folk som kan köra o leka med luren samtidigt. det finns folk som kan dricka alkohol o köra samtidigt. nu är de som KAN man SKA INTE supa o köra.

Och där finns folk som inte kan köra bil som ett exempel som har körkort. Borde bilister bli förbjudna för skaran som krockar med bil är högre än att krocka med mobil?? smile

Finns handsfree utan sladd nu också om du sett wink man kan tillochmed utrusta bilen med bluetoth handsfree som man kopplar till bilen stereo så när d ringer så trycker du på svara åsså kan du prata rätt ut i luften genom att bara tryckt på en knapp som förmodligen man vet var den sitter utan å behöva kolla ????

yikes gäller å tänka frammåt, finns för många som kör å messar å sånt, visst som du säger kan man klara de inga problem men allt kan hända i trafiken ? nåt springer ut eller nåt går sönder ?

plus att byta låt, höja volymen e ju simpelt d har man ju redan en knapp på ratten så man slipper till och med släppa ratten big_smile

Jovisst men hur många vill/orkar fixa finesser på ratten som det är nu samt till stereon. tar säkert sin tid o titta på saker för att kunna hitta dom tongue
Om det är så att vi ska tänka framåt så borde förbudet komma om ca 10år då alla har sånt i sina kärror. de kommer då inte hända skulle ja tro att folk orkar.

Alla kör inte nytt wink eller ens i närheten av 2000 talet smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
TooS Hjultomte
24 september 2010 · 1 500 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Byta skiva gör man inte under färd, man stoppar i en skiva innan man kör, och har man en spelare som är tillverkad de sensaste 10 åren lite drygt, så kan man köra mp3 format... vilket gör att man kan få plats med säker 6-7 album på en CD skiva... så det argumenten köper jag inte..

Okay. jag som många andra ja känner som har mp3 lirare i kärran bytar skivor då 99% av fallen bränner vi inte samma saker på skivorna. så det blir byte under färd.

o det e inte alltid att du får mess eller de plingar i luren under färden heller. men tja.. Jag e fortfarande negativ till varför det skulle vara förbud. om ens att en krock med en jäkel som snacka i tele eller messa skulle ändra mitt tankesätt för det kommer alltid risker med att framföra fordon.

Over and out wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
discokapten Kapten på disco!
24 september 2010 · 1 729 Inlägg

jag har 12 växlar, drar 60 ton och kör ett 25,25 meters ekipage, jag pratar i telefon, skriver ner nummer, rotar bland sedlar, äter, eller går något annat. Jag krockar inte, ändå är jag relativt tankspridd och trött, eftersom jag jobbar så mycket... Det handlar om att skärpa sig bara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Janneutanb
24 september 2010 · 7 272 Inlägg

discokapten skrev:
jag har 12 växlar, drar 60 ton och kör ett 25,25 meters ekipage, jag pratar i telefon, skriver ner nummer, rotar bland sedlar, äter, eller går något annat. Jag krockar inte, ändå är jag relativt tankspridd och trött, eftersom jag jobbar så mycket... Det handlar om att skärpa sig bara.

Prioriteringar smile

Newguy
24 september 2010 · 98 Inlägg

discokapten skrev:
jag har 12 växlar, drar 60 ton och kör ett 25,25 meters ekipage, jag pratar i telefon, skriver ner nummer, rotar bland sedlar, äter, eller går något annat. Jag krockar inte, ändå är jag relativt tankspridd och trött, eftersom jag jobbar så mycket... Det handlar om att skärpa sig bara.

Vilka rutter kör du samt vad för lastbil? Så jag kan hålla mig borta?

Janneutanb
24 september 2010 · 7 272 Inlägg

Newguy skrev:

discokapten skrev:
jag har 12 växlar, drar 60 ton och kör ett 25,25 meters ekipage, jag pratar i telefon, skriver ner nummer, rotar bland sedlar, äter, eller går något annat. Jag krockar inte, ändå är jag relativt tankspridd och trött, eftersom jag jobbar så mycket... Det handlar om att skärpa sig bara.

Vilka rutter kör du samt vad för lastbil? Så jag kan hålla mig borta?

Det är inget ovanligt att sånt förekommer inom vårat yrke...
Du får nog akta dig för dom flesta isåfall.

Newguy
24 september 2010 · 98 Inlägg

Brains skrev:

Newguy skrev:

discokapten skrev:
jag har 12 växlar, drar 60 ton och kör ett 25,25 meters ekipage, jag pratar i telefon, skriver ner nummer, rotar bland sedlar, äter, eller går något annat. Jag krockar inte, ändå är jag relativt tankspridd och trött, eftersom jag jobbar så mycket... Det handlar om att skärpa sig bara.

Vilka rutter kör du samt vad för lastbil? Så jag kan hålla mig borta?

Det är inget ovanligt att sånt förekommer inom vårat yrke...
Du får nog akta dig för dom flesta isåfall.

De gör ju saken bättre! yikes Ska aldrig frakta nått fler gånger!

Smajly
24 september 2010 · 3 059 Inlägg

TooS skrev:
Då tycker ja att alla bilar ska utrustas med automat för där e folk som får motorstopp. Det kan orsaka krock. Sen skulle hjulen förbjudas för dom kan kirra punktering o orsaka en massa hemska saker. Stereo som sagt e skit o ha i en bil för man hör inte utryckningsfordon samt att man får sämre sikt överallt när det e en jääävligt bra låt igång.

Sen har vi vindrutetorkare som gör att vi inte ser emellanåt, spolarvätskan som kan användas i otid, regnet e jävligt trafikfarligt.

äsch förbjud bilarna o mobiler helt o hållet så slipper man krocka av folk som inte kan köra samt slipper strålskador.

Förbjud hela skiten.

Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Så ja e jävligt negativ till detta som kanske förstått?? smile

Äta i bilen är ju jävligt farligt även om man e passagerar.

Scenario:
Du o polarna e o shoppar donalds eller nått. Alla äter o har kul medans ni kör. Någon tappar sin hamburgare eller va som helst på spaken o när du ska växla så glider du in i stereon med näven o stänger av.
Dina polare i baksätet o blir förbannade o häller läskeblask över dig o voila nu kör av vägen för ratten kanske blir hal.

Tänkbart scenario.

Hmm, du har inte fattat hela grejen tydligen. Patetisk.

Tänk va många här finns som är experter på att köra bil samtidigt som man tittar på sin mobil o försöker skriva ett mess..  Utan problem och anser sig vara säker i trafiken och att alla andra e faror.. också patetiskt. Föresten så får du gärna behålla din sterieo i din bil för det finns ingen lag som säger att du måste flytta dig när det kommer utryckningsfordon.. vilken du inte heller gör när du kör för du sitter o messar. Sunt förnuft, finns det? Kanske inte i din ålder?

O va de nån som skrev att dom oftast kör med en hand på ratten bara.. Ojojoj, du kan säkert cykla också va??

Inse en sak fjortisar.. Det var mobiltelefon tråden handlade om.. INTE om ni kan krypa, cykla eller gå på samma gång som ni tuggar tuggummi, INTE om ni kan köra bil med en hand, INTE om ni ätit välling eller ej i bilen under färd. Ni kanske ska skapa trådar om detta så kan denna fortsätta handla om mobilanvändande under färd.

theBIGburner skrev:
jag tycker att det är bra att förbjuda mobilprat,  annars så kan det bli så här som det blev för mig när en mobilpratande (eller SMSande) kärring konsentrerar sig för mycket på mobilpratandet istället för på vägen sad http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=70567

Såg inte bra ut det där..
Fast enligt 98% av alla som skrivit i tråden här så är det alla andra trafikanters fel att det händer sånna här saker, inte den som fibblar med telefonen..
Säger bara en sak.. Dom kommer ångra sitt patetiska tankesätt och växa upp när det väl händer dom själva.

Senast redigerat av Smajly (24 september 2010)

n_andersson
24 september 2010 · 689 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Byta skiva gör man inte under färd, man stoppar i en skiva innan man kör, och har man en spelare som är tillverkad de sensaste 10 åren lite drygt, så kan man köra mp3 format... vilket gör att man kan få plats med säker 6-7 album på en CD skiva... så det argumenten köper jag inte..

Va fan spelaren i min s60 är tillverkad för ca 6 år sen och den är det ingen mp3 i. så nu fick du köpa det endå big_smile

TooS Hjultomte
24 september 2010 · 1 500 Inlägg

Smajly skrev:

TooS skrev:
Då tycker ja att alla bilar ska utrustas med automat för där e folk som får motorstopp. Det kan orsaka krock. Sen skulle hjulen förbjudas för dom kan kirra punktering o orsaka en massa hemska saker. Stereo som sagt e skit o ha i en bil för man hör inte utryckningsfordon samt att man får sämre sikt överallt när det e en jääävligt bra låt igång.

Sen har vi vindrutetorkare som gör att vi inte ser emellanåt, spolarvätskan som kan användas i otid, regnet e jävligt trafikfarligt.

äsch förbjud bilarna o mobiler helt o hållet så slipper man krocka av folk som inte kan köra samt slipper strålskador.

Förbjud hela skiten.

Ja kör o messar (Qwerty tangentbord) o hoppar o studsar i bilen och ja e fan den på vägarna ja kör minst trafikfarligt.

Så ja e jävligt negativ till detta som kanske förstått?? smile

Äta i bilen är ju jävligt farligt även om man e passagerar.

Scenario:
Du o polarna e o shoppar donalds eller nått. Alla äter o har kul medans ni kör. Någon tappar sin hamburgare eller va som helst på spaken o när du ska växla så glider du in i stereon med näven o stänger av.
Dina polare i baksätet o blir förbannade o häller läskeblask över dig o voila nu kör av vägen för ratten kanske blir hal.

Tänkbart scenario.

Hmm, du har inte fattat hela grejen tydligen. Patetisk.

Tänk va många här finns som är experter på att köra bil samtidigt som man tittar på sin mobil o försöker skriva ett mess..  Utan problem och anser sig vara säker i trafiken och att alla andra e faror.. också patetiskt. Föresten så får du gärna behålla din sterieo i din bil för det finns ingen lag som säger att du måste flytta dig när det kommer utryckningsfordon.. vilken du inte heller gör när du kör för du sitter o messar. Sunt förnuft, finns det? Kanske inte i din ålder?

O va de nån som skrev att dom oftast kör med en hand på ratten bara.. Ojojoj, du kan säkert cykla också va??

hahaha jodu. på dom vägarna ja kör kan ja lova dig att mitt körsätt är minst farligast. omkörning vid möte är ett exempel ja möter varenda jäkla morron. O i min ålder? tja dom som e yngre verkar ha mer suntförnuft ibland o ibland dom äldre. det e dock inte så åldersbaserat för fan äldre verkar ha mindre än dom yngre i dom fall jag har upptäckt.

så du e 10 i tvåarn?? Mr detta har min körlärare lärt mig så då kör jag såhär.

O en annan sak. Cykla enhjuling kan ja faktiskt rätt bra. wink vanligt for sure.

O snälla notera Minst farligast. wink Ingen kör säkert. bara mindre farligt big_smile

STEREO

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang