7145
Sök

Ford Granada dörrar

5 111 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Jag såg en sak som fick mig att haja till igår...

Det var en Ford Granada Mk1. Dock hade den dörrhandtagen från en Granada Mk2...

En sak som slog mig var att hela DÖRREN faktiskt är rätt så lik... neutral Så jag började fundera... ÄR det så att säga samma dörrhål på Granada Mk1 som på Mk2? Så att det går att sätta Mk2-dörrar på en Mk1?

Eller var det bara lite svetsglädje där någon tagit plåten runt handtaget från en Mk2a och satt i en Mk1-dörr?

7 606 Inlägg
25 september 2010
Volvo544special65 skrev:
Jag såg en sak som fick mig att haja till igår...

Det var en Ford Granada Mk1. Dock hade den dörrhandtagen från en Granada Mk2...

En sak som slog mig var att hela DÖRREN faktiskt är rätt så lik... neutral Så jag började fundera... ÄR det så att säga samma dörrhål på Granada Mk1 som på Mk2? Så att det går att sätta Mk2-dörrar på en Mk1?

Eller var det bara lite svetsglädje där någon tagit plåten runt handtaget från en Mk2a och satt i en Mk1-dörr?

jag vet att dörrar från mk2 78-81 passar bolt on,,  är det plastspeglar på den?? eller kromade? för jag tror att man kan modda lite så passar dem nyare med wink

5 111 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Kromspeglar var det.

Tänker lite på hur pass "ny" Granada II-karossen egentligen var, är det egentligen en omplåtad MkI eller hur ligger det till? För på kombin är väl bakpartiet med både rutor och baklucka identiskt på Granada MkI och MkII?

7 606 Inlägg
26 september 2010
japp alla granador grundar sig på gammla MK1 det som skiljer sig är under skalet,, ex annan torpedvägg, annan  instrumentpanel osv,, hjulupphängningar är samma, från 75 har jag för mig,, givetvis förekommer olikheter mellan olika bilar pga de har ju olika utr, ex kränghämmare bak, andra dämpare,, men karossvecken på dörrar är exakt lika från 72-85, det skiljer sig i andra saker med som jag inte idas skriva,, men kombin är mkt lika varandra,, skulle kunna fota mina som står bredvid varandra idag;) så ser man likheter/skillnader, 
om du vill veta mera så Maila mig på granadadr@hotmail.com  för granador kan jag wink

Sök