7127
Sök

Byta bakruta på volvo 240

1 168 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Tjena! idag blev det en skit med bakrutan på en kompis stubbrace bil, så tänkte va snäll och byta den åt honom...

Så nu vill jag alltså byta bakrutan och börjar genast tankarna åt att ta loss listen runt rutan.. och sen? i skolan kör vi vajjer/tråd och en "indragare" som drar in tråden med vev och sitter med sugproppar. men har ingen möjlighet att få låna hem. så detta kommer ske amatörsmässigt så jag vill ha tips på hur jag får loss rutan hel på bra sett smile
snälla!
mvh. har sökt på google utan resueltat

5 111 Inlägg
25 september 2010
Ska man ta loss en ruta hel från en bil som ändå ska skrotas så brukar jag skära sönder listen.

1 168 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Ska man ta loss en ruta hel från en bil som ändå ska skrotas så brukar jag skära sönder listen.

men listen e väl jättelätt o plocka bort väl ?tongue

hittade en "guide" och tänkte om man ska följa denna ? smile
Kopierat utav volvo_henrik @ jagrullar.se
"Så här gör jag:
1. Demontera rutlist, torkare, torpedplåt + ev detaljer av inredningen så inget kommer till skada.
2. Stick hål med en liten skruvmejsel och trä in en wire, lämpligt att linda upp wiren kring en pinne/skruvmejsel eller liknande så man har något att hålla i.
3. "Såga" ut rutan med Wiren och smörj den med diskmedel/såpa för att tätningsmassan inte ska klistra ihop sig igen.
4. Ta ur rutan.
5. Rengör där rutan ska sitta (kladdigt)
6. Lägg den nya rutan på plats UTAN tätningsmassa och kolla så framförallt höjden stämmer, justera annars på de 2 plastklackar som rutan vilar mot i nedkant.
7. Ser allt okej ut så är det dags för tätningsmassa/butylband (finns i olika benämningar) klistra på bandet utan veck och knölar.
8. Ställ rutan på sina stödklackar i nedkant och kolla att rutan har samma avstånd på bägge sidor, släpp nu ner rutan utan att tveka allt för mycket.
9. Rutan bör nu ligga rätt och ev kan man trycka lite runt rutan så den fastnar ordentligt.
10. Återmontera i omvänd ordning som det brukar stå i Haynes 
"
Senast redigerat av jimmzzan (25 september 2010)

5 111 Inlägg
25 september 2010
Men det där gäller väl framrutan som sitter med butyltejp? Bakrutan på 240 sitter ju fast med gummilisten.

566 Inlägg
25 september 2010
Varför lägga ner jobb på att byta ruta på en stubb bil för det första?

1 168 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
81an skrev:
Varför lägga ner jobb på att byta ruta på en stubb bil för det första?

vi tänker likadant du och jag, är det en surig 14årig pojk som är jätte stolt över sin 240 stubb bil i rötet skick och det var mitt fel så är det väl bara o görat. att tejpa rutan över sprickorna var inte på frågan...
Senast redigerat av jimmzzan (25 september 2010)

1 168 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Men det där gäller väl framrutan som sitter med butyltejp? Bakrutan på 240 sitter ju fast med gummilisten.

JAHA, då förstår jag smile gud vilken "koll" jag har känner jag, är det gummilisten som håller rutan bara ?

5 111 Inlägg

Sök