2434
Sök

Varför får alla för sej att Mercedes och BMW är lyxiga bilar?

407 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Nu menar jag inte att dom är snik, men jag undrar varför folk köper tyska lyxbilar för ca 200 tusen, men inte en amerikansk bil för 200 tusen? Det är ju mer komfort och lyx i en amerikansk bil. Alltså mer bil för pengarna. Varför köper inte dagens folk amerikanska bilar då dom är t.o.m billigare och man får mer bil för pengarna?

Cadillac vs mercedes t.ex.

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 september 2010
Ärligt talat, har du varit i närheten av en nyare amerikansk bil, eller äldre för den delen.

Jag har kört en Camaro Z28 av -87 års modell, och man kan ju inte direkt kalla det för kvalitetskänsla i inredningen.

Titta även på nyare Mustanger, kolla in hur plastigt det ser ut.

Min Volvo 850 känns mer solid än dem, tyvärr.

Kompisens farsa har en amerikanskbyggd Mitsubishi Eclipse.
Knirrar och knarrar av all plast i den bilen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
Då måste du börja med att fråga dig vad som är lyx med en amerikansk bil? Amerikanska bilar är i de flesta fall omoderna konstruktioner med usel upplevd kvalité och inte ett uns av den "tyska perfektionen", det här att alla lösningar är så självklart uppbyggda och bara fungerar.

I min, och uppenbarligen många andras åsikt, är det inte någon vidare komfort i en gungig amerikansk bil. Och väghållning samt körkänsla skall vi inte prata om, att man känner sig trygg på vägen är en mycket viktig del av komforten.

Kontentan av det hela är alltså att amerikanska bilar inte är speciellt mycket för pengarna, varken komfort, utrustning eller "lyxnivå" når ens i närheten av de tyska bilarnas nivå. Och jag kan inte vara helt fel på det, det är ingen slump att amerikansk bilindustri kollapsade nyligen medan tysk industri går som tåget med modeller hyllade i alla möjliga sammanhang.

Här syftas då på riktiga amerikanska bilar och inte en Saab 9-3 med Cadillac-emblem. Denna håller visserligen en högre nivå än helamerikanska syskon, men är trots allt en 9-3 som i sin tur inte är en premiumbil den heller. Dessutom är den dyrare än originalet, i mitt tycke hade det varit värt det för en ovanligare bil än en svensson-Saab men kunderna tyckte uppenbarligen inte så.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

407 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Det sägs att Mercedes är en bättre bil än BMW, men vilka punkter är Mercedes bättre än BMW på?
Cadillac är lyx och komfort och kvalité.

Betalar man dyrt så är det kvalité.
Senast redigerat av Diesel_77 (26 september 2010)

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 september 2010
BMW hade jag gärna betalt en bra slant för, tycker de är bra och sköna bilar att köra. Men Mercedes hade jag aldrig satt på mitt samvete, sånt skrot, rent ut sagt... Cadillac i dagens läge? Njaa, dom lever på gamla meriter.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

407 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
MantaRobin skrev:
BMW hade jag gärna betalt en bra slant för, tycker de är bra och sköna bilar att köra. Men Mercedes hade jag aldrig satt på mitt samvete, sånt skrot, rent ut sagt... Cadillac i dagens läge? Njaa, dom lever på gamla meriter.

Själv så kan jag inte se skillnad mellan en BMW och mercedes. Alltså på komforten.
Men en cadillac STS skulle man gärna vilja ha med tanke på att dom är brutal grym. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
Diesel_77 skrev:
Det sägs att Mercedes är en bättre bil än BMW, men vilka punkter är Mercedes bättre än BMW på?
Cadillac är lyx och komfort och kvalité.

Betalar man dyrt så är det kvalité.

Det sägs också att Bmw är en bättre bil än Mercedes, så det beror helt och hållet på vem man frågar. Med tanke på Mercedes kvalitetsproblem den senaste tiden är det nog realistiskt att måla ut Bmw (Som definitivt inte varit problemfria, det har bilar aldrig varit) som den bättre bilen. Men annars är Mercedes och Bmw väldigt lika bilar på de flesta punkterna, den största skillnaden mellan dessa är egentligen inriktningen på antingen aktiv eller tillbakalutad körning.

Men den sista meningen i ditt inlägg är 100% fel, priset behöver inte ha ett dugg med nivån på produkten att göra.

Och Cadillac har med dagens mått mätt inte någon av de tre egenskaper du räknar upp.
Senast redigerat av Rquired (26 september 2010)

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
26 september 2010
Rquired skrev:
Då måste du börja med att fråga dig vad som är lyx med en amerikansk bil? Amerikanska bilar är i de flesta fall omoderna konstruktioner med usel upplevd kvalité och inte ett uns av den "tyska perfektionen", det här att alla lösningar är så självklart uppbyggda och bara fungerar.

I min, och uppenbarligen många andras åsikt, är det inte någon vidare komfort i en gungig amerikansk bil. Och väghållning samt körkänsla skall vi inte prata om, att man känner sig trygg på vägen är en mycket viktig del av komforten.

Kontentan av det hela är alltså att amerikanska bilar inte är speciellt mycket för pengarna, varken komfort, utrustning eller "lyxnivå" når ens i närheten av de tyska bilarnas nivå. Och jag kan inte vara helt fel på det, det är ingen slump att amerikansk bilindustri kollapsade nyligen medan tysk industri går som tåget med modeller hyllade i alla möjliga sammanhang.

Här syftas då på riktiga amerikanska bilar och inte en Saab 9-3 med Cadillac-emblem. Denna håller visserligen en högre nivå än helamerikanska syskon, men är trots allt en 9-3 som i sin tur inte är en premiumbil den heller. Dessutom är den dyrare än originalet, i mitt tycke hade det varit värt det för en ovanligare bil än en svensson-Saab men kunderna tyckte uppenbarligen inte så.

Vill upplysa dig om att en nyare Cadillac inte alls är spec guning och har dålig väghållning. Kolla som exempel på nya Cadillac CTS-V, finns ingen annan serieproducerad 4dörrars bil som är lika snabb som en sådan runt nürburgrings nordslinga, 7:59,16 är respektingevande siffror.

Sen har du nånsin kört en modern Cadillac? Dom är utan tvekan i samma klass som motsvarande BMW och Mercedes.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 september 2010
Som nybil skulle jag välja BMW eller Mercedes utan tvekan, då dagens Cadillac inte lever upp till det dom en gång var. T.ex "nya Svenska" Cadillacen är i grund och botten samma bil som jag har..

Men får jag välja på 50-60-talsbilar bliev det en Cadillac vilken dag i veckan.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 534 Inlägg
26 september 2010
amerikanska bilar har tyvärr noll kvalitet, gamla som nya
sorgligt men sant

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
_night_stalker_ skrev:
Rquired skrev:

Vill upplysa dig om att en nyare Cadillac inte alls är spec guning och har dålig väghållning. Kolla som exempel på nya Cadillac CTS-V, finns ingen annan serieproducerad 4dörrars bil som är lika snabb som en sådan runt nürburgrings nordslinga, 7:59,16 är respektingevande siffror.

Sen har du nånsin kört en modern Cadillac? Dom är utan tvekan i samma klass som motsvarande BMW och Mercedes.

Just den faller knappast under de vanliga amerikanska bilarna, det var just därför jag skrev "de flesta" hela vägen. Sedan har jag kört flertalet amerikanska bilar ink. Cadillac och ingen av dem är något att höja ögonbrynen för. Lever på gamla meriter och billiga lösningar inom koncernen, ingenting jag någonsin skulle köpt.

Som nämnts tidigare, gamla jänkare däremot!

461 Inlägg
26 september 2010
_night_stalker_ skrev:
Rquired skrev:
[b].

.

SUBARU WRX STI är snabbare runt ringen än Cadillacen. 07.55 har den kört. och nej dem har inte samma klass som moderna BMW eller Mercedes..

Masterworks
26 september 2010
Iam2fast4U skrev:
sorgligt men sant

HAHAHA....  Humor på topp!  lol

539 Inlägg
26 september 2010
Diesel_77 skrev:

för att det är premium klass bilar, så enkelt är det.

Diesel_77 skrev:
Det är ju mer komfort och lyx i en amerikansk bil.

tror du själv på det du säger? Åk till en valfri bilsalong, provkör olika märken och kom tillbaka med fakta...

Diesel_77 skrev:
Varför köper inte dagens folk amerikanska bilar då dom är t.o.m billigare och man får mer bil för pengarna?

är det lyx eller "mer bil för pengarna" vi pratar om? Konkreta frågor ger konkreta svar...

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
26 september 2010
M@sken skrev:
SUBARU WRX STI är snabbare runt ringen än Cadillacen. 07.55 har den kört. och nej dem har inte samma klass som moderna BMW eller Mercedes..

De hade jag visst missat. Okej, CTS-V är den näst snabbaste då smile Men är ju ändå lite skilllnad å dom, subban är ju en bil som är tänkt som en busbil/banbil mer än Caddin, CTS´n är ju en stor tung lyxbil..

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

3 059 Inlägg
26 september 2010
Har inte själv fått höra att det skulle vara lyxbil men därimot folk på t.ex. jobb som höjt på ögonbrynet när man kör med BMW'n för dom tror att dom är dyrare än alla andra bilar. Sen när dom får reda på att man har två så blir dom ännu mer förvånade.
Folk tror att dom är dyra att köpa, dyra att äga, dyra att serva o laga.. ja dyra i allt..
Allt är som sagt relativt, beror på vad man jämför med..
Senast redigerat av Smajly (26 september 2010)

461 Inlägg
26 september 2010
_night_stalker_ skrev:
M@sken skrev:

De hade jag visst missat. Okej, CTS-V är den näst snabbaste då smile Men är ju ändå lite skilllnad å dom, subban är ju en bil som är tänkt som en busbil/banbil mer än Caddin, CTS´n är ju en stor tung lyxbil..

javisst det är stor skillnad smile men den är bara tredje snabbast, porsche panamera har kört 07.56 wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 september 2010
_night_stalker_ skrev:
M@sken skrev:

Vad du ytterligare missat är att en snabb tid runt Nurnburgring inte betyder annat än godkänd väghållning, mycket effekt och en duktig förare. Kollar du nedåt i listan finns där många bilar som alla utom kanske någon enstaka förare här på Garaget skulle gjort en spektakulär dödskrasch med innan de avslutat ett enda varv.

En skottkärra med en rejäl motor och lite plast gjuten ur återvunna Happymeal-leksaker skulle kunna prestera en bra tid runt ringen, men det betyder inget annat än att föraren är både skicklig och/eller har dödslängtan. En sådan bil är inget som en vanlig svensson skulle ha roligt med vid aktiv körning, de skulle sannolikt inte ens klara av det. Exemplet ovan hittar du sorterat under "Dodge Viper".

Visst är CTS-V en kompetent bil men en snabb tid runt Nurnburgring behöver inte betyda mer än ovanstående. Körkänsla, körglädje och liknande behöver överhuvudtaget inte vara närvarande för att åstadkomma detta, sedan vet jag inte hur just CTS-V är.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 september 2010
Iam2fast4U skrev:
sorgligt men sant

Hoppas det där var ironi... Annars har du inte varit med om mycket... roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Självlärd
3 083 Inlägg
26 september 2010
Roligt att dom som klagar på BMW kör amerikanskt o dom som klagar på amerikanskt kör tyskt tongue

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Sök