Då måste du börja med att fråga dig vad som är lyx med en amerikansk bil? Amerikanska bilar är i de flesta fall omoderna konstruktioner med usel upplevd kvalité och inte ett uns av den "tyska perfektionen", det här att alla lösningar är så självklart uppbyggda och bara fungerar.
I min, och uppenbarligen många andras åsikt, är det inte någon vidare komfort i en gungig amerikansk bil. Och väghållning samt körkänsla skall vi inte prata om, att man känner sig trygg på vägen är en mycket viktig del av komforten.
Kontentan av det hela är alltså att amerikanska bilar inte är speciellt mycket för pengarna, varken komfort, utrustning eller "lyxnivå" når ens i närheten av de tyska bilarnas nivå. Och jag kan inte vara helt fel på det, det är ingen slump att amerikansk bilindustri kollapsade nyligen medan tysk industri går som tåget med modeller hyllade i alla möjliga sammanhang.
Här syftas då på riktiga amerikanska bilar och inte en Saab 9-3 med Cadillac-emblem. Denna håller visserligen en högre nivå än helamerikanska syskon, men är trots allt en 9-3 som i sin tur inte är en premiumbil den heller. Dessutom är den dyrare än originalet, i mitt tycke hade det varit värt det för en ovanligare bil än en svensson-Saab men kunderna tyckte uppenbarligen inte så.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.