5393
Sök

Strömförsörjning till 2 slutsteg

10 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Hej har nu fått klarlagt vad jag ska ha för ljud i bilen men har lite dålig koll på hur jag ska strömförsörja det.

Det jag har inhandlat och har är

GAS Alpha1026 10" baselement med VE110 låda

AlphaX100.2 slutsteg.

6x9 tum - GAS ALPHA6936.

Kenwood kac-821.

Skulle helst vilja bygla dem 2 stegen räcker det då med en 80A säkring vid batteriet och en 21mm2 strömkabel eller ska jag börja tänka om och göra något annat?

21 761 Inlägg
26 september 2010
Det räcker med 21 mm2 kabel och 80 A säkring, däremot ska man inte bygla strömkablarna mellan slutstegen med tanke på risken för glapp. Dra 21 mm2 kabeln till ett kopplingsblock i skuffen, sedan kopplar du tex 6-8 mm2 kabel med egen säkring från blocket till vardera steg.

Lämplig säkring för de tunnare kablarna är 30 A, då räcker det med tanke på stegens strömförbrukning och dessutom är kablarna tillräckligt grova för denna säkring. smile

10 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Har du någon aning om vart kan man hitta ett sådant kopplingsblock?

Och btw totala Amperen blir 50A på båda stegen är det häftigt att ta en 80 säkring då eller?

Edit: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … ingsblock/ Duger den?
Senast redigerat av Toki (26 september 2010)

21 761 Inlägg
26 september 2010
Ett sånt kopplingsblock finns lite överallt, inga problem att få tag på. Tex Biltema, MDS, BRL och diverse andra stereobutiker har sånt. Det brukar vara 1 st 21/35 mm2 ingång och 4 st 8 mm2 utgångar, kostar 100 spänn eller lite mindre.

80 A säkring är inget problem, så länge som säkringen är avsedd för kabelarean så är det bara fördelar att ligga lite i överkant med säkringen. smile

Det där dubbelblocket från Biltema funkar perfekt, då har du många anslutningsmöjligheter. smile
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2010)

10 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
Okej tack så hemskt mycket för hjälpen nu kommer jag kunna sova gott inatt!

Förresten en sista, måste man ha likadan säkringskoppling som vid batteriet eller finns det lite mindre alternativ? Känns lite överdrivet med en sån stor säkringshållare till en 30A säkring.

21 761 Inlägg
26 september 2010
Visst finns det andra typer av säkringshållare, men då kan risken för glapp öka också eftersom enklare typer av säkringshållare+säkringar ofta har sämre konstruktion. Det finns även säkringsblock, då behöver man inte montera separata säkringshållare i skuffen utan säkringarna sitter på själva kpplingsblocket.

Dock är såna lite dyrare och Biltema har inga såna. smile

Här är exempel på sånt block: www.ljudia.se/bil-s82121/tillbehor-s821 … 02-p78321/
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2010)

Sök