Pigg sportbil i 70.000-90.000 kr, vilken?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 oktober 2010 · 14 063 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

Vettemannen skrev:

_night_stalker_ skrev:
Alla verkar ha glömt bort att Chevrolet Corvette finns. En bil som för vettiga pengar knäcker de mesta. Bra effekt, bra väghållning, bekväma, bra prestanda.

Sen finns även Camaro Z28 93-02. Camaron är något mer civiliserad än Corvetten och har ett baksäte (dock mkt litet) och ett litet lastutrymme. 93-97 har en LT1 gjutjärns V8 på 5,7 liter som ger 300hk. 98-02 har en LS-1 motor, en 5,7 liters aulminium motor som ger runt 330hk. LS-1 motorn är samma motor som sitter monterad i Corvette C5.

Det är häftigt att köra Vette....nästan som en gokart!!!! Mycket körglädje för en hyffsat låg penning!!!

/Benny

Jo, en Corvette är i mina ögom helst klart den bästa sportbil som finns, visst kanske inte bäst på allt men för de pris dom kostar att köpa nya å att dom konkurerar med ferarri, lamborghini och alla dom andra stora märkena och dänger många av dom gör dom i mina ögon till den optimala sportbilen.

Ledsen för offtopic.

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Krist
1 oktober 2010 · 716 Inlägg

Evo 3-4 och eventuellt 5 (har du råd me). Ja kallar de för sportbil, just pga den slår gammel-ferraris, m5/m3, familjeracarna rs4/6 etc etc. För den pengen du lägger på dessa bilar så slår du de mesta på gatan. 0-100 på 4-4,5 sekunder. Vilken 4+ sitsig bil me okej storlek i bagaget gör det? Ja får plats me barnvagn + liten baslåda + 3 pers sitter "bekvämt" i bilen och ändå slår jag sportbilar.

Satsa på en färdigtrimmar 3a eller 4a. och angående högerstyrt. Ja har alltid varit emot högerstyrt, ända tills den dagen då ja satte mig i en å körde den. De va en evo 5, och nu äger jag en evo 6. Ja säger tvärtom vad alla andra säger "Ja skulle alldrig kunna köra annat än högerstyrt".

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Perry86
2 oktober 2010 · 51 Inlägg

Jag röstar oxå för Corvette C4, helst -92 o nyare så du får LT1 motorn. Men dom e lite svåra att hitta under 100000. Grymt bekväm bil (dock lite skramlig) helt ok bagage om du väljer coupén, stabilt byggd, tillförlitlig, snabb, bra väghållning, mm.

En sportbil för mig e en helst tvåsitsig bakhjulsdriven alt. fyrhjulsdriven bil byggd enbart för att va rolig att köra där väghållning, körglädje, känsla o utseende går före praktiska saker som komfort, bagageutrymme, bränsleförbrukning mm.

Därför tycker jag inte att m3, s4. evo, impreza mm e riktiga sportbilar. De e vassa, sportiga familjebilar.
Däremot e z3/z4, miata, porsche boxter mm. riktiga sportbilar, även om dom inte alltid har stora motorer.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
Krist
2 oktober 2010 · 716 Inlägg

Perry86 skrev:
Jag röstar oxå för Corvette C4, helst -92 o nyare så du får LT1 motorn. Men dom e lite svåra att hitta under 100000. Grymt bekväm bil (dock lite skramlig) helt ok bagage om du väljer coupén, stabilt byggd, tillförlitlig, snabb, bra väghållning, mm.

En sportbil för mig e en helst tvåsitsig bakhjulsdriven alt. fyrhjulsdriven bil byggd enbart för att va rolig att köra där väghållning, körglädje, känsla o utseende går före praktiska saker som komfort, bagageutrymme, bränsleförbrukning mm.

Därför tycker jag inte att m3, s4. evo, impreza mm e riktiga sportbilar. De e vassa, sportiga familjebilar.
Däremot e z3/z4, miata, porsche boxter mm. riktiga sportbilar, även om dom inte alltid har stora motorer.

En sportbil ska ju va snabb som satan, den ska äta asfalten, de e ju så dom är byggda. Tyvärr så tycker ja inte z3/4 eller miata alls håller den standarden. Porsche har vissa modeller, men ja tycker inte dom heller borde klassas som sportbilar. porsche trycker i massa turbos för att få mer hk, medan ferrari/lambo astonmartin etc slänger i råa motorer utan stressfläktarna... De e sportbilar.

Om han har en budget på max 90k så får han knappast en bil utan stressfläkt som är snabb. Jag rekomenderar fortfarande evo, för din budget håller inte för en riktig "sportbil". Sen i framtiden är det bara din budget som sätter gränser på hur mkt hk du ska ha.

Ni snackar om corvetter, nu har ja alldrig suttit i en så ja kan inte yttra mig. Men dom bilarna kör jag ifrån med 2/3 av gaspedalen nertryckt. ja va i din situation för ca 7 månader sen. Ja ångra inte mitt köp en sekund.

Mvh, Krist

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Johan_e2
2 oktober 2010 · 1 105 Inlägg

Helt klart någon slags japps! Prisvärda och lättrimmade big_smile Ska det vara FWD, RWD ELLER AWD?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Masquerade Aldrig nöjd
2 oktober 2010 · 804 Inlägg

IceEyes skrev:
En opraktisk bil med begränsad komfort. Gärna bakhjulsdriven samt en- eller tvåsitsig men det kan man tänja lite på. Den bör även vara konstruerad för aktiv körning och besitta stabil väghållning samt ha lite effekt under huven m.m


Bilar som Subaru Impreza och Mitsubisho EVO faller enligt mig in i kategorin Civiliserade rallybilar.

BMW E36 M3, Mercedes C36 AMG och Saab 9-3 Viggen skulle jag placera i facket Kryddade Svensson-bilar.

BMW Z3 skulle jag däremot klassa som Sportbil.


Nu blev det säkert en massa fel i inlägget men kl är tio i fyra och hjärnan fungerar därefter, ha överseénde wink

Impreza används i rally. Rally är en sport. Impreza = Sportbil
smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
RobertS
2 oktober 2010 · 71 Inlägg

Masquerade skrev:

IceEyes skrev:
En opraktisk bil med begränsad komfort. Gärna bakhjulsdriven samt en- eller tvåsitsig men det kan man tänja lite på. Den bör även vara konstruerad för aktiv körning och besitta stabil väghållning samt ha lite effekt under huven m.m


Bilar som Subaru Impreza och Mitsubisho EVO faller enligt mig in i kategorin Civiliserade rallybilar.

BMW E36 M3, Mercedes C36 AMG och Saab 9-3 Viggen skulle jag placera i facket Kryddade Svensson-bilar.

BMW Z3 skulle jag däremot klassa som Sportbil.


Nu blev det säkert en massa fel i inlägget men kl är tio i fyra och hjärnan fungerar därefter, ha överseénde wink

Impreza används i rally. Rally är en sport. Impreza = Sportbil
smile

De kör race med lastbilar ocskå = volvo fh16 är en sportbil? Impreza är väl snarare en rallybil.

Underdog
2 oktober 2010 · 170 Inlägg

Rallybil/Sportbil är samma sak i grund å botten. Mycket kraft, väldigt snabba, förstärkta karosser. En sportbil kanske e lite mer bekväm än en rallybil. En rallybil har ju potential å köra ifrån en "sportbil". 4wd bilar på kortare sträckor med samma effekt som en sportbil, om inte mindre effekt oxå, kör ju färdigt sträckan fortare. Så satsa på en lätt bil me 4wd och turbo. Satsa på evo eller impreza.

Ja tycker gammelevo e snyggare och har mer potential än en gammelimpreza. båda e 4wd, lätta, turbo och har varit vinnare i rally någon gång, under deras tid. De säger allt tycker jag.

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
2 oktober 2010 · 1 418 Inlägg

Krist skrev:
En sportbil ska ju va snabb som satan, den ska äta asfalten, de e ju så dom är byggda. Tyvärr så tycker ja inte z3/4 eller miata alls håller den standarden. Porsche har vissa modeller, men ja tycker inte dom heller borde klassas som sportbilar. porsche trycker i massa turbos för att få mer hk, medan ferrari/lambo astonmartin etc slänger i råa motorer utan stressfläktarna... De e sportbilar.

Om han har en budget på max 90k så får han knappast en bil utan stressfläkt som är snabb. Jag rekomenderar fortfarande evo, för din budget håller inte för en riktig "sportbil". Sen i framtiden är det bara din budget som sätter gränser på hur mkt hk du ska ha.

Ni snackar om corvetter, nu har ja alldrig suttit i en så ja kan inte yttra mig. Men dom bilarna kör jag ifrån med 2/3 av gaspedalen nertryckt. ja va i din situation för ca 7 månader sen. Ja ångra inte mitt köp en sekund.

Mvh, Krist

Visst, din trimmade EVO kör ifrån en standard corvette, men jag tvivlar på att du gör de med 2/3 gas. Lägg ner lika mkt pengar i en corvette som du har lagt på din EVO så får du se dess bakljus rätt fort. Menar inte att va otrevlig men vill visa på att man inte ska gämföra trimmade bilar med standard bilar. smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Krist
2 oktober 2010 · 716 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

Krist skrev:
En sportbil ska ju va snabb som satan, den ska äta asfalten, de e ju så dom är byggda. Tyvärr så tycker ja inte z3/4 eller miata alls håller den standarden. Porsche har vissa modeller, men ja tycker inte dom heller borde klassas som sportbilar. porsche trycker i massa turbos för att få mer hk, medan ferrari/lambo astonmartin etc slänger i råa motorer utan stressfläktarna... De e sportbilar.

Om han har en budget på max 90k så får han knappast en bil utan stressfläkt som är snabb. Jag rekomenderar fortfarande evo, för din budget håller inte för en riktig "sportbil". Sen i framtiden är det bara din budget som sätter gränser på hur mkt hk du ska ha.

Ni snackar om corvetter, nu har ja alldrig suttit i en så ja kan inte yttra mig. Men dom bilarna kör jag ifrån med 2/3 av gaspedalen nertryckt. ja va i din situation för ca 7 månader sen. Ja ångra inte mitt köp en sekund.

Mvh, Krist

Visst, din trimmade EVO kör ifrån en standard corvette, men jag tvivlar på att du gör de med 2/3 gas. Lägg ner lika mkt pengar i en corvette som du har lagt på din EVO så får du se dess bakljus rätt fort. Menar inte att va otrevlig men vill visa på att man inte ska gämföra trimmade bilar med standard bilar. smile

Du blir nog förvånad om ja säger priset ja betala för min bil, då helt trimmad till detta. Mer effekt e på väg. En vette får gärna lägga pengarna som saknas för å komma upp i mitt marknadsvärde på trim, utan kompressormatning eller turbokonvertering så har han det väldigt svårt å hänga efter. Visst dom ser bra ut, men ja ser en evo mer som sportbil än en corvette. Du är inte otrevlig, all kritik e bra kritik wink

Mvh, Krist

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
MrMiyagi
2 oktober 2010 · 183 Inlägg

Masquerade skrev:

IceEyes skrev:
En opraktisk bil med begränsad komfort. Gärna bakhjulsdriven samt en- eller tvåsitsig men det kan man tänja lite på. Den bör även vara konstruerad för aktiv körning och besitta stabil väghållning samt ha lite effekt under huven m.m


Bilar som Subaru Impreza och Mitsubisho EVO faller enligt mig in i kategorin Civiliserade rallybilar.

BMW E36 M3, Mercedes C36 AMG och Saab 9-3 Viggen skulle jag placera i facket Kryddade Svensson-bilar.

BMW Z3 skulle jag däremot klassa som Sportbil.


Nu blev det säkert en massa fel i inlägget men kl är tio i fyra och hjärnan fungerar därefter, ha överseénde wink

Impreza används i rally. Rally är en sport. Impreza = Sportbil
smile

peugeot 206 användes också som rallybil. men det finns inte mycket på en rallybil som är orginal

Perry86
2 oktober 2010 · 51 Inlägg

Krist skrev:

Perry86 skrev:
Jag röstar oxå för Corvette C4, helst -92 o nyare så du får LT1 motorn. Men dom e lite svåra att hitta under 100000. Grymt bekväm bil (dock lite skramlig) helt ok bagage om du väljer coupén, stabilt byggd, tillförlitlig, snabb, bra väghållning, mm.

En sportbil för mig e en helst tvåsitsig bakhjulsdriven alt. fyrhjulsdriven bil byggd enbart för att va rolig att köra där väghållning, körglädje, känsla o utseende går före praktiska saker som komfort, bagageutrymme, bränsleförbrukning mm.

Därför tycker jag inte att m3, s4. evo, impreza mm e riktiga sportbilar. De e vassa, sportiga familjebilar.
Däremot e z3/z4, miata, porsche boxter mm. riktiga sportbilar, även om dom inte alltid har stora motorer.

En sportbil ska ju va snabb som satan, den ska äta asfalten, de e ju så dom är byggda. Tyvärr så tycker ja inte z3/4 eller miata alls håller den standarden. Porsche har vissa modeller, men ja tycker inte dom heller borde klassas som sportbilar. porsche trycker i massa turbos för att få mer hk, medan ferrari/lambo astonmartin etc slänger i råa motorer utan stressfläktarna... De e sportbilar.

Om han har en budget på max 90k så får han knappast en bil utan stressfläkt som är snabb. Jag rekomenderar fortfarande evo, för din budget håller inte för en riktig "sportbil". Sen i framtiden är det bara din budget som sätter gränser på hur mkt hk du ska ha.

Ni snackar om corvetter, nu har ja alldrig suttit i en så ja kan inte yttra mig. Men dom bilarna kör jag ifrån med 2/3 av gaspedalen nertryckt. ja va i din situation för ca 7 månader sen. Ja ångra inte mitt köp en sekund.

Mvh, Krist

E ditt enda krav på en sportbil att den ska gå fort måste detta va den optimala sportbilen enligt dig.
http://image.hotrod.com/f/8935799/113_0602_01_z+top_fuel_teardown+launch.jpg


Btw. hur kan du yttra dig om Corvettens prestanda utan att ha provat en? Tvivlar inte en sekund på att du drar ifrån en corvette med din evo, men corvetterna e inte så slöa ändå. Tycker ändå att en Corvette e mycket mer sportbil än en evo. I våras när jag köpte min corvette velade jag mellan flera olika bilar, bland annat evo o impeza. Men kom fram till att en evo kan jag ha när jag e 30 o har sambo o småbarn..

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
Krist
2 oktober 2010 · 716 Inlägg

Jahapp. Då måste ägaren till dendär c4'an ja körde mot häromdan inte vetat var gasen finns. De kom rök från hans däck, och han va framme vid nästa rödljus ca 5 sekunder efter mig. Då snackar vi kilometer lång sträcka. Underskatta inte evo. En sportbil är en Ferrari 550M tex. stor motor under huven, snabb, snygg och helt ok bekväm, "Har kört en sådann". Han har en speciell budget, han ber om hjälp på bilval, ja ger förslag. Tjaffs passar inte in här haha.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Perry86
2 oktober 2010 · 51 Inlägg

Det e möjlig att han inte hittade gasen, men som jag sa så tvivlar jag inte en sekund på att din evo axxar snabbare än en standard C4. Fyrhjulsdrift o hyffsat låg vikt e bra för acceleration smile Tvåhjulsdrift o mycket vrid bränner däck sad

Jag tjaffsar inte. Jag ger bara förslag på en i mina ögon riktigt sportbil som faktiskt passar i hans budget. Iaf om han kan meka lite själv, e någorlunda på att pruta lr kan stå ut med en 80-talare med lite mindre effekt.

Chevrolet Corvette "C4" (1994)
lill3bror
2 oktober 2010 · 1 397 Inlägg

Mg Zs smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
volvo_240_tic ingen aning
2 oktober 2010 · 687 Inlägg

sportbil är ju en EXOTIC bil

även zebran har sina fläckar
Rquired Allmänt envis
3 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
sportbil är ju en EXOTIC bil

Morgan Plus 8 får anses vara en speciell "exotisk" bil som dessutom ser ut som en (gammaldags) sportbil. Men en sådan får sannolikt storspö av en Range Rover längs en kurvig väg och kan därför knappast kallas sportbil utan snarare snygg glidare.

Bilar som M3, Mercedes AMG däremot har däremot mycket att säga till om mot riktigt namnkunniga sportbilar oavsett om de har fyra dörrar och ett baksäte eller ej. M3 CSL gick däremot jämt med Ferrari 430 CS och 911 GT3 ansågs vara förarens bil i sällskapet(!) och ha den trevligaste motor i ett test ett antal nordiska tidningar delade på för ett par år sen. Och det är en "familjebil" med baksäte, klimatanläggning med mera.

Så då är frågan, är en sportbil status och utseende eller är det bilens kompetens som är avgör. Och är det helt plötsligt inte en sportbil när den går att använda till vardags, trots att den slår många "riktiga" sportbilar på fingrarna?

Nej en sportbil är självklart en kompetent och körglad bil, sen spelar det ingen roll om det får plats 6 balar hö i bagaget...

Senast redigerat av Rquired (3 oktober 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Frissan
25 juni 2015 · 4 693 Inlägg

Sjukt gammal tråd, men jag har samma fråga.

Är på jakt efter en rolig RWD för runt 65-75k.
Är inte intresserad av BMW eller Merca och det är enbart RWD som är intressant.

De bilar jag kommit på är 300ZX, 200SX, Mustang, Corvette, Trans AM och Camaro.
Finns det någon jag missat som också kan va kul på typ 300+hk?

Booyakasha!
Kvartz
25 juni 2015 · 33 Inlägg

Varför just 300+Hk ??

Varför just endast "Power" i sig ??

Testat en bil med ett typ 50/50 balanserat  chassi -  typ porsche 944/Turbo ??

Dessa 944 börjar komma bra neråt i pris utan att för den delen vara rena "vrak" -
samt bjuder på bra mycket körglädje..........

Blott en fråga alltså

Frissan
26 juni 2015 · 4 693 Inlägg

Jag vill att riktigt bra acc i bilen, ska inte köra på bana så en "balanserad" bil behöver jag inte.
Sen är det alltid kul att åka brett wink

Har tittat lite åt porschehållet, men dom är ju så fruktansvärt fula big_smile

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang