Klart du ska köpa dig en gammel-STi. Det finns hur många versioner av Imprezan som helst. Men för att göra det enkelt, så när det gäller STi-modellerna så finns det väl tre varianter för dig att hålla utkik efter.
¤ "Vanliga" WRX STi, som är 4-dörrars och är värre än GT'n på de flesta punkter med blueprintad och handbyggd motor med 280hk (Version 1 & 2 hade dock "bara" ca 260hk), fjäderbensstag i kolfiber/titan, R160 lamelldiff (osäker på uppgift) bl.a.
¤ Sedan har vi WRX STi Type R som är en 2-dörrars coupé och snäppet värre än "vanliga" STi (utöver motorn som är likadan). Den har bl.a DCCD (Driver Controlled Center Differential), där du kan ställa drivningen från att vara låst 50% fram/50% bak till öppen 35% fram/65% bak. Den har den kraftigare R180 lamelldiffen som tål mer stryk. Växellåda som är tätstegad och har lägre utväxling (dock finns det nog ett litet fåtal med högre utväxling på 5an, då detta var valbart). Vattenspray till intercoolern, snabbstyrning, INGEN ABS (pga DCCD'n) bl.a.
¤ Sedan har vi också WRX STi Type RA, en 4-dörrars och sammalika som Type R under skalet med DCCD osv. Den är oftast lite mer sparsmakad jämfört med Type R, utan AC och elhissar bl.a. Den har inga sidokjolar. Har oftast ett litet luftintag i taket ("roof ventilator"), en lucka som fälls upp (finns Type R med denna också).
"Roof ventilator"
Dessa STi'er finns i en uppsjö olika utföranden och "Limited Edition", så utrustning kan skilja sig ganska mycket åt. En icke limited behöver inte vara sämre än en limited, det beror helt på vad köparen valde att utrusta bilen med. Och det finns t.ex Type RA med AC och elhissar. Det är lite av en djungel, så det gäller att kolla objekten vad de är utrustade med helt enkelt. STi'n började säljas 1994 i Japan som "Version 1" och såldes fram till 2000 och "Version 6". Med V.5 fick bilen den uppskattade faceliften. För info angående de olika versionerna, kolla denna länk: http://www.northursalia.com/techdocs/hi … story.html
¤ Sedan har vi iofs en fjärde STi som kanske kan vara aktuell för din del, S201, som bara tillverkades i 300 exemplar. Finns bara en registrerad i Sverige enligt ägaren själv. http://www.garaget.org/?car=208719
¤ Den absolut häftigaste STi'n är den tokfeta 22B, som officiellt tillverkades i 400 exemplar, men som inte går att registrera här i Sverige som det verkar. Den är förövrigt väldigt eftertraktad och dyr. http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=930089
Lite allmän info i en tråd jag startade när jag var på jakt efter STi: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=87103
Lite info ang växellåda: http://www.impreza.nu/forum/showthread. … ight=petad
För mer läsning kan du kika in på de engelska forumen:
http://www.type-ra.co.uk/vB/index.php
http://bbs.scoobynet.com/forum.php
Hoppas det var till någon hjälp...
Senast redigerat av tendency (2 oktober 2010)