Proffstoning för 1700 Kr ?

kimztah 30 slak
28 september 2010 · 169 Inlägg

Hallå där!

En polare till mig skickade precis ett sms och frågade om jag var sugen på att tona mina rutor.
Och självklart är jag det. Hade från början tänkt mig Solarplexius som nödlösning nu under vintern då jag inte hade den riktiga ekonomin för proffstoning.

Men som sagt, killen som kan göra detta tar 1000 kr för själva jobbet och sedan ytterligare kostnad för materialet. Han hade möjlighet att ta med sig grejer från sitt jobb och då skulle det kosta 700 Kr, annars kunde jag köpa på meca för en billig peng.

Min fråga är vad som kan tänkas bli bäst. Det säger sig väl själv att man får vad man betalar för. Men vad är det som skiljer det åt, är det annan film och kanske lättare att montera?

Skulle uppskatta  svar på allt som har med detta att göra, tips osv. Är det överhuvudtaget värt pengarna?



Kan också tillägga att jag litar på min kompis till 100% så väljer jag att ta detta så blir det av och jag kommer inte bli lurad osv. Och killen som kommer utföra detta arbetar med det till vardags.

/Kim

Smajly
28 september 2010 · 3 059 Inlägg

Om han jobbar med toning till vardags på ett seriöst företag som tonar rutor så..
Isåfall kvittar det väl om det kostar 50:- 1700:- eller 2700:- Han plockar grejor på jobbet med hem och kör lita svartjobb på kvällarna. Skulle tro att han isåfall gör lika bra jobb på kvällen som han gör på dagarna på jobbet.

Dock blir man lite skeptisk när han säger att du kan köpa billig solfilm själv så monterar han den.. Billig solfilm har långt ifrån dom egenskaperna som proffsfilm brukar ha.. Inte lika flexibla/töjbara och hållbara.
Antar att han inte lämnar någon som helst garanti på en billig film. Inte heller att jobbet blir lika snyggt utfört som med en dyr proffsfilm.

Hur mycket ska han tona?
2 sidorutor bak och en bakruta? Då är nog 1700:- - 2000:- ganska normalpris och inte särskilt mycket billigare än andra firmor gör med kvitto och garanti.

Extravagant tar t.ex.
2600:- för en kombi (bakdörrar, sidorutor bak och bakruta)
3 bakrutor för 1500:- (sidorutor och bakruta)
Med garanti och kvitto

Senast redigerat av Smajly (28 september 2010)

kimztah 30 slak
28 september 2010 · 169 Inlägg

Totalt kommer 5 rutor att tonas. Och jag håller med dig, den dyrare kommer säkert bli mycket bättre.
Men vad jag undrade över vad som är speciellt med det dyrare materialet?

Smajly
28 september 2010 · 3 059 Inlägg

kimztah skrev:
Totalt kommer 5 rutor att tonas. Och jag håller med dig, den dyrare kommer säkert bli mycket bättre.
Men vad jag undrade över vad som är speciellt med det dyrare materialet?

Det har mycket bättre egenskaper att kunna formas på rutor som är välvda.
En billig film kanske inte går att sträcka alls även om man värmer med värmepistol.. inte ens så att man kan få ut rynkor o sånt som blir på en välvd ruta. Och då behöver det inte ens vara mycket bukt på rutan.

En dyrare film sitter säkerligen bättre också och håller sin "färg"/toning längre.

kimztah 30 slak
28 september 2010 · 169 Inlägg

Jo precis. Har ju sett folk som tonat (säkert med billigare film) svart och i solljus ser det lila ut och man kan tyda små bubblor.. Detta är väl saker som den dyrare filmen står emot bättre?

Smajly
28 september 2010 · 3 059 Inlägg

kimztah skrev:
Jo precis. Har ju sett folk som tonat (säkert med billigare film) svart och i solljus ser det lila ut och man kan tyda små bubblor.. Detta är väl saker som den dyrare filmen står emot bättre?

Ja har jag fattat det rätt så...
Du har säkerligen sett välvda rutor där man kan se att dom fått skära filmen tvärs över för att dom ska få den jämn.. att dom inte kunnat värma och töja filmen så att bubblorna/vecken försvunnit.. Det är inget snyggt. Oftast med en dyrare film så kan dom montera en enda stor bit över hela rutan utan att behöva skära upp den.

Och som du säger ja.. Många filmer som säljs som svarta ser allt utom svarta ut när dom väl är monterade och syns i solljuset.

Många dyra filmer garanterar ett skydd mot vissa "farliga" solstrålar också och ska reflektera en viss mängd ljus.. Det tror jag inte dom billigaste kan garantera.

kimztah 30 slak
28 september 2010 · 169 Inlägg

Det låter som att det blir den dyrare, och för övrigt.. Låter det som ett billigt pris? Tycker jag sett mycket dyrare lite var stans. Eller har jag fel?

Smajly
28 september 2010 · 3 059 Inlägg

Hade jag fått erbjudandet att "proffstona" alla bakrutor 5 stycken (bakdörrar, sidorutor bak och baklucka) på min kombi för 1700:- hade jag gjort det direkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang