2168
Sök

Startmotorproblem Saab 9000 turbo -88

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Hej på er alla

har några funderingar kring min saab 9000, är så att den klickar bara på starten,

nu undrar jag:
finns det någon form av startspärr?

det satt ett larm i den när ja köpte den men det har ja kopplat ut, och bilen funkade efter det utan problem. det kopplade ja ut ca 1 vecka efterinköp så det kan ju inte vara det som spökar nu 1 år senare.

har bytt startmotor och jag vet att den funkade i förra bilen (fick testa den)

PS den går att rullstarta hur lätt som helst DS

tacksam för snabba svar

// Jonny

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
sånt har jag redan kollat...

har gjort nya kablar, både + & - är nya och kabelskorna är lödda

har 12 volt på styrkabeln/kicken, och har 12,4V på batteriet så det är så lite spänningsfall.

Volvoskadad
127 Inlägg
30 september 2010
BBAD skrev:
Hej på er alla

har några funderingar kring min saab 9000, är så att den klickar bara på starten,

nu undrar jag:
finns det någon form av startspärr?

det satt ett larm i den när ja köpte den men det har ja kopplat ut, och bilen funkade efter det utan problem. det kopplade ja ut ca 1 vecka efterinköp så det kan ju inte vara det som spökar nu 1 år senare.

har bytt startmotor och jag vet att den funkade i förra bilen (fick testa den)

PS den går att rullstarta hur lätt som helst DS

tacksam för snabba svar

// Jonny

I de flesta fall brukar kolen vara slut. Klicket är draglindningen. Men då du säger att du bytt startmotor blir det svårare. 0,4V i spänningsfall är knappast något fel då det endast är en tillslagskabel. Det jag kan tänka mig att du har dålig kontakt på jordsidan typ en jordfläta eller liknande. Eftersom tillslaget funkar då en mindre ström flyter igenom kretsen så bryter den när du belastar matarledningen med en stor ström. Men som sagt, brukar oftast vara kolen.
mvh

I'm living the life I was born to live

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
Jag mätte kabeln lös dvs inte solenoiden inkopplad, men kan göra det å se va de blir

kolen kan ju inte vara slut med tanke på att den funkade i förra bilen den satt i + att den funkar lös på backen

iaf så är bilen till salu just nu har inte plats för den över vintern

Volvoskadad
127 Inlägg
1 oktober 2010
BBAD skrev:
Jag mätte kabeln lös dvs inte solenoiden inkopplad, men kan göra det å se va de blir

kolen kan ju inte vara slut med tanke på att den funkade i förra bilen den satt i + att den funkar lös på backen

iaf så är bilen till salu just nu har inte plats för den över vintern

Jo men på backen har du antagligen en kabel startmotorns chassi eftersom starten jordar ju i motorblocket i bilen. Sen när du kör den på backen är den obelastad. Behövs inte så hög ström för att vrida runt den. Tror fortfarande på dålig jord i form av trasig jordfläta eller liknande
mvh

I'm living the life I was born to live

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
skrev tidigare att jag har gjort nya kablar... både + & -...

21 761 Inlägg
3 oktober 2010
BBAD skrev:

Har du hunnit mäta än?

De enda säkra mätningarna är när man mäter under belastning. smile

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
har inte hunnit, jobbat hela helgen å så har ja fixat andra bilen med

Sök