5196
Sök

Funderingar angående SQ

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Tja alla.

Jag satt och funderade lite angående vad som är bäst när man ska satsa på SQ, eller välljud som det så fint heter.  Vad beträffar kitsystem fram, ska man bara ha 1 diskant + en mid  och sedan experimentera med det för renast ljud. eller går det att ha 2 alternativt 3 kit per dörr och fortfarande behålla välljudet?

Jag tänkte att fler midbasar är ju bra, om dom kan spela i takt.. Men hur blir det när man sätter in fler diskanter också? Ljudet går inte med fördröjning eller så ( från det ena systemet till det andra alltså)?   Jag tänker 2vägs system nu..

Och det går väl knappast att seriekoppla 2midbasar + 1 diskant på samma delningsfilter, eller?

Jag beställde nämligen 2 kitsystem pga det rasande priset. och jag har ett 4kanals med bra effekt.
Kan jag då till exempel brygga till 2kanaler, och seriekoppla  1 kitt i varje framdörr? ( om det inte förstör välljudet med fler diskanter dvs.)

Om jag är helt ute och cyklar med mina idéer, så kan det andra kittet ligga på hyllan sålänge. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 september 2010
Vill du bara vara ute efter rent ljud så funkar det med fler element.

Nackdelen är doch att fler element innebär fler problem.
Framförallt tids och fasfel vilket inte är önskvärt.

Vanligast är ett framsystem med 2-3 element per sda (mid/mellanregister + diskant eller midbas + mellanreg + diskant) och 1-2 basar.

Sedan när det kommer till välljud......vad anser DU att det är som innefattasav välljud?
Jag och många med mig vill ha en bra ljudbild (scenbredd, djup och höjd) men även en bra tonalitet.
Lyssnar man på en synfoniorkeser så skall kunna placera ut de olika instrumentgruppernas placeringar och instrument skall låta som de skall.
Dock kräver just detta oftast en HEL del jobb med högtalarplaceringar för att motverka oönskade reflexer osv.

Så första frågan du får ställa dig (återigen) vad anser DU vara välljud vara?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
Jag skulle gjort som så att ett kitsystem får sitta på brädan (eller vart det nu får plats), det andra använder jag bra midbasarna ifrån och låter dom spela just midbas för att få lite mer tryck i det registret. Går även att få till det med dubbla diskanter men så högt spelar man sällan så att det är nödvändigt, en diskant per sida räcker LÅNGT, iaf om man är ute efter välljud.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Jag tackar så mycket för svaren!

Saken är den att jag är ju helt ny inom välljuds tänkandet.
Har inte hört så mycket välljud och vet då inte riktigt vad det är man söker heller.
Så jag antar att det blir till att prova sig fram med monteringar på olika ställen och i olika vinklar tills jag uppnår det JAG tycker låter bra! smile

Spela högt är något jag verkligen gillar också, så då kan man ju prova med två diskanter också.
Ska börja besöka en del närliggande event och försöka provlyssna på så många SQ (och andra) bilar som möjligt. för att få inspiration osv smile

Är det någon som vet angående kopplingen till slutsteget?
Steget lämnar: 4x75wrms @ 4Ohm / 4x105wrms @ 2Ohm / 4x210wrms @ 4Ohm bryggat..

2st basar seriekopplade  med S4 talspolar hade ju blivit 2ohm. (eller 8)
Så om jag då seriekopplar 2st kittsystem (2mid+2diskant+2 delningsfilter) så borde det bli 105wrms bryggat i 8ohm?

Eller är jag helt ute och cyklar?

7 241 Inlägg
29 september 2010
Man seriekopplar inte kitsystem.
Filtren sätter stopp för det.
Om du vill ha två kitt i dörrarna så kör med två tvåkanalssteg eller kör med en mellan/diskant per kanal på fyrkanalsteget.

Trelleborg?
Runt tio mil från Helsingborg va?

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Ah okej..   Tror inte det är mer än, 8 max till HBG smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
Om du nu har ett 4-kanals steg, varför ska du då krångla och serie/parallellkoppla kitten? Kör ett per kanal istället. Eller som jag föreslog tidigare, ett kit på ett par kanaler sen ett par lösa midbasar på dom andra två kanalerna så får du bara mellanregister och diskant från ett ställe, du kan garanterat spela nog högt med ett par diskanter. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
29 september 2010
Jag höftade då jag kikade på kartan wink

Ta dig en dagstur upp till Ljudbyggarn i Helsingborg och snacka med Tonny.
Trevlig kunnig "gubbe" det där.

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
hela tanken var eftersom mitt steg levererar 75wrms och högtalarna ville ha 80rms.   
75 på mitt steg kanske är en lyckosiffra också, det vet man ju aldrig.
Inga stora siffror det handlar om, var mest utifall att en kanal inte skulle räcka till ett kitsystem smile

Jag lyssnar på vad ni säger, helt klart.  Men man ska ju inte bara veta vad som är rätt/fel eller bra/dåligt.
man måste ju veta Varför också, därför jag frågar en massa smile

Jag tar mig en tur dit redan imorgon då! smile

7 241 Inlägg
29 september 2010
Antar att om du frågar en massa varför och visar dig genuint intresserad så kommer du nog få svar på många av dina frågor imorgon wink

Han har många år bakom sig som ljudbyggare och i branschen så.....

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Jag ska vara som en mellanstadiepojke i skolbänken under en sexualkunskapslektion, haha wink
Hur kan man inte vara intresserad liksom? smile

7 241 Inlägg
29 september 2010
kristoffersson skrev:
Jag ska vara som en mellanstadiepojke i skolbänken under en sexualkunskapslektion, haha wink
Hur kan man inte vara intresserad liksom? smile

Skillnad på "Jag vill ha bra ljud" och "Jag vill ha bra ljud och vill veta VARFÖR vissa saker inte funkar och hur man får det att funka".....inte sant? wink

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Helt klart!   Jag frågar alltid en massa när jag är hos återförsäljaren  HCB i Malmö.
Han har också många års erfarenhet av billjuds bygge och även några av hans anställda.

Men kör man dit i ett ärende så kommer man på 10 andra saker man undrade över på vägen hem igen.
innan visste jag ju inte vad för typ jag var intresserad av att ha i bilen, så det blev bara något.
Men nu när jag bestämt mig för att prova Välljud så kan man ju rikta alla tankar åt det hållet liksom smile

7 241 Inlägg
29 september 2010
kristoffersson skrev:
Helt klart!   Jag frågar alltid en massa när jag är hos återförsäljaren  HCB i Malmö.
Han har också många års erfarenhet av billjuds bygge och även några av hans anställda.

Men kör man dit i ett ärende så kommer man på 10 andra saker man undrade över på vägen hem igen.
innan visste jag ju inte vad för typ jag var intresserad av att ha i bilen, så det blev bara något.
Men nu när jag bestämt mig för att prova Välljud så kan man ju rikta alla tankar åt det hållet liksom smile

Du SKALL kosta på dig dessa 16 mil det blir smile
http://www.ljudbyggaren.se/ btw

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
kristoffersson skrev:

Klart jag ska, vill du att jag ska hälsa? eller du känner kanske inte honom på det viset?

Tackar för länken smile

7 241 Inlägg
29 september 2010
kristoffersson skrev:
Lonefox skrev:
kristoffersson skrev:

Klart jag ska, vill du att jag ska hälsa? eller du känner kanske inte honom på det viset?

Tackar för länken smile

Nja känner honom inte så.....vi har haft ngr "duster" online och han vet vem jag är via EMMA-cirkusen och bilsteroforum.
Om du skall nämna ngt så nämn bara att jag tyckte du skulle hälsa på big_smile
Jag håller honom dock högt på min lista tack vare hans kunskaper och rättframhet. Tycker han att ngt är fel så säger han det. Ingen pardon. Me like smile

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
kristoffersson skrev:
Lonefox skrev:

Tackar för länken smile

Nja känner honom inte så.....vi har haft ngr "duster" online och han vet vem jag är via EMMA-cirkusen och bilsteroforum.
Om du skall nämna ngt så nämn bara att jag tyckte du skulle hälsa på big_smile
Jag håller honom dock högt på min lista tack vare hans kunskaper och rättframhet. Tycker han att ngt är fel så säger han det. Ingen pardon. Me like smile

Jaha okej. Jo det är mycket bra när folk säger som det är..  Och inte bara säger saker för att t.ex sälja ! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
kristoffersson skrev:
hela tanken var eftersom mitt steg levererar 75wrms och högtalarna ville ha 80rms.   
75 på mitt steg kanske är en lyckosiffra också, det vet man ju aldrig.
Inga stora siffror det handlar om, var mest utifall att en kanal inte skulle räcka till ett kitsystem smile

Jag lyssnar på vad ni säger, helt klart.  Men man ska ju inte bara veta vad som är rätt/fel eller bra/dåligt.
man måste ju veta Varför också, därför jag frågar en massa smile

Jag tar mig en tur dit redan imorgon då! smile

Japp men så pratade du om att serie eller parallellkoppla kitten å köra steget bryggat, å det blir inte bättre än att köra ett kit per kanal eftersom steget inte är 2Ohm stabilt i bryggat läge och i 8Ohm bryggat läge får du inte ut mycket effekt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Vi får se hur det hela artar sig!  men tack för alla svar!
Skulle det behövas så blir det 1system bryggat om inte effekten räcker till,  sålänge! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
Men tänk på att du tappar dämpfaktor om du bryggar steget, inge bra om det ska spela snyggt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök