5181
Sök

Funderingar angående SQ

505 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Aha okej, det hade jag faktiskt ingen aning om.
Men jag kanske borde prova bryggat och obryggad för att själv märka skillnaden smile
Om det ens är märkbar skillnad? Vad innebär dämpfaktor föresten?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 september 2010
Absolut! Det bästa sättet att lära sig är genom att testa själv anser jag. smile Testade i en kompis bil att brygga steget så kittet skulle få mer effekt, men det lät inte bättre utan snarare sämre. Dämpfaktor kan väl förklaras som så att det är stegets förmåga att kontrollera högtalarkonens rörelser, ju högre dämpfaktor desto bättre koll har steget på konen och du kan spela högre utan att högtalaren börjar fladdra och låta illa (speciellt vid låga frekvenser).

En vild gissning från min sida är att dämpfaktorn har större betydelse om det är en mjuk och lättdriven högtalare med liten magnetkraft som dessutom matas med mycket effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

505 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Det där var ett mycket bra svar, tackar smile

2 665 Inlägg
30 september 2010
För välljud är de få bra element som ger bäst resultat.

1st kit räcker långt även om du vill spela högt. Kvalitets grejer går alltid att kräma på bra med, vilket billiga kit inte gör för då låter de illa eller så börjar steget ändra karaktär o låta illa.

Istället för 2kit skulle du köpt 1st bra kit för de pengarna. (Dålig liknelse: Köpa 2st fiat eller en bmw)
Men det är för sent nu. Montera ena kitet bak som du vrider på när polarna ska med annars låter du det vara tyst.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 631 Inlägg
30 september 2010
Med lite planering så kan nog nån av Tonnys team-bilar finnas på plats för en riktig SQ-demo. Har du inte lyssnat i en riktig välljudsbil så är det helt klart något du måste göra snart!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

505 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Rickard-v skrev:

1st kit räcker långt även om du vill spela högt. Kvalitets grejer går alltid att kräma på bra med, vilket billiga kit inte gör för då låter de illa eller så börjar steget ändra karaktär o låta illa.

Istället för 2kit skulle du köpt 1st bra kit för de pengarna. (Dålig liknelse: Köpa 2st fiat eller en bmw)
Men det är för sent nu. Montera ena kitet bak som du vrider på när polarna ska med annars låter du det vara tyst.

Anledningen till att jag köpte två var för att dom är prissänkta från 5200 - 1400..
och även om jag lagt pengarna på ett kit så hade det bara blivit i 3k klassen.
Och då anser jag att detta måste varit ett bättre köp !

det gäller DLS UR5I kitten, som enligt vad jag hört ska vara mycket välljudande!
Skulle dom inte vara det, så får jag väl prova mig fram senare smile

505 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
gurenius skrev:
Med lite planering så kan nog nån av Tonnys team-bilar finnas på plats för en riktig SQ-demo. Har du inte lyssnat i en riktig välljudsbil så är det helt klart något du måste göra snart!

Jag frågade inte om någon bil eller demo nu när jag var där, tänkte inte på det.
Men det hade helt klart varit skitskoj!
Men det är ju inte värre än att jag kan köra dit någon annan gång smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Rickard-v skrev:

Förutsatt att det dom matas med är vettigt. Amegas element är ju inte direkt skräp men i min bil går det inte att spela jättehögt med dom ändå, just för att steget dom matas med inte håller nog hög klass. Folk (inte du då, men många andra) verkar annars tro att för att få bra ljud så behövs dyra högtalare, vad som sen driver dom spelar ingen roll.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Rickard-v skrev:

Förutsatt att det dom matas med är vettigt. Amegas element är ju inte direkt skräp men i min bil går det inte att spela jättehögt med dom ändå, just för att steget dom matas med inte håller nog hög klass. Folk (inte du då, men många andra) verkar annars tro att för att få bra ljud så behövs dyra högtalare, vad som sen driver dom spelar ingen roll.

*suck*

Nej jag suckar inte åt dig......jag suckar åt mig för nu blir jag bara ÄNNU mer sugen att testa med mitt LRx-steg i bruksen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Hahaha ja det är bara att testa! wink Själv planerar jag att besöka Pierre på Seastreams inom en snar framtid, antar att jag kommer vara fattig sen...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
30 september 2010
ChriZtoffer skrev:
Hahaha ja det är bara att testa! wink Själv planerar jag att besöka Pierre på Seastreams inom en snar framtid, antar att jag kommer vara fattig sen...

Problemet är att jag vill inte för jag VET att det kommer att bli sittandes....och då åker en av mina Utopiabasar i.

Steget idag kostade 5K fullpris...... LRx-et kostar 10K och Utopia K21W (8") listar 8.2K mot K21V2 som kostar 2K....du förstår varför jag INTE vill testa eller? wink

Oups.......ber om ursäkt för all off-topic till TS.....

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Ja jo det blir lätt så, men då får du ju anledning att köpa ännu bättre till tävlingsbilen! wink Nej man kanske ska hålla det på en lagom nivå i en brukis, blir så dyrt annars...

Ursäktar jag med, blir lätt massa OT när "nån" sätter igång. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
30 september 2010
Ja men förlåt mig då för att jag är en pratglad sate wink

240n skall ha grejer för runt 35-40K....

PVn skall vi inte tala om, men det blir dyyyyyyyyyrt wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Men 240n är väl inte din brukis? Trodde det var Punton som hade den uppgiften? 35-40k är ju ändå rätt skapligt, typ vad min anläggning max kommer kosta, å då har jag bara en...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
30 september 2010
Precis.......
Punton runt 15-20K.
240n 35-40K (plus kablage)
PVn....du vill inte veta wink

240n är tänkt som lek-o-lär-bil för tävling och PVn den seriösa......

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2010
Där ser man! Kul med många projekt! smile Själv kör jag seriöst i min bil (eller ja, ska köra någorlunda seriöst till nästa säsong) och "lek-och-lär" i kompisars bilar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
30 september 2010
Därför man har fler bilar wink

505 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Ingen fara att ni pladdrar på, kul att min topic är till nytta för någon big_smile

Jag vet att mitt steg inte är det optimala, varken till högtalare eller bas.
Men det känns dumt att börja i slutstegsänden då det ända jag har i bilen är orginalhögtalare..
beroende på hur det sen spelar väljer jag om jag bytar  ut monoblocket eller 4kanalren..
Men allt i sinom tid smile

Sök