7712
Sök

Problem med huvudvärksframkallande lukt i volvo FM lastbil

2 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
Har ett problem. Jobbar med att köra lastbil, men av någon anledning får jag huvudvärk till följd av en oidentifierad lukt som tar sig in i hytten. Lukten luktar som bränd plast. Jag har testat att byta lastbil, till en annan av samma modell, för att se om problemet endast var begränsad till en bil, men problemet kvarstod även i den andra bilen.

Lastbilarna ifråga är volvo FM, relativt nya, ca 2005. Problemen uppkommer framför allt i stadstrafik, och jag har länge misstänkt att det kan ha med avgaser som tar sig in i hytten att göra. Ingen av bilarna har dock avgasläckor (kollat på verkstad), däremot är avgasröret placerat relativt nära hytten

http://image.bayimg.com/bapioaach.jpg

Bilen på bilden är ungefär likadan som den jag kör.

Framför allt tycker jag det verkar komma in avgaser i hytten när bilen står stilla, t ex i bilkö. Dels kan man känna den "vanliga" avgaslukten, men också en lukt som påminner om bränd plast, som inte vill försvinna. Man kan såklart stänga fönstrena och sätta på recirkulering på fläkten, detta tar förhindrar att avgaser kommer in i bilen, dock förhindrar det inte den brända plast lukten helt (dock litegrann).

Fläktintaget sitter ju under luckan där fram, precis över motorn mer eller mindre. Finns det något sätt att få in luften genom någon annan öppning? Det sitter ju två lufthål ovanför luckan som markerat på bilden. Vart går de? Går det att få in luft till fläktsystemet där?
http://image.bayimg.com/capilaach.jpg

Behöver hjälp med detta problem. Finns garanterat andra yrkesförare därute som kör distribution med volvo, upplever ni samma problem? Jag vill inte behöva byta jobb för en sådan här sak.

Jag har inte kört andra märken så mycket, finns samma problem där?
Senast redigerat av garaget777 (30 september 2010)

jorgen72
30 september 2010
jag har inte haft dom problemen men en som jag brukar prata med som kör för dsv har samma problem . han fick en ny bil men det funkade inte så han fick en bil som var några år istället o sen har han inte haft dom problemen .
Senast redigerat av jorgen72 (30 september 2010)

smurfidunder
327 Inlägg
30 september 2010
brukar kunna lukta lite när värmaren drar igång, fast då luktar det snarare gott. även när man drar på full värme vanligt så kan det lukta lite skumt några minuter, har alltid trott det varit fukt som suttit i luftrören som torkat när man öste på värme och åkte med ut i hytten. har iof mest kört fh, bara några fm men känner inte igen problemen helt...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

2 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
jorgen72 skrev:
jag har inte haft dom problemen men en som jag brukar prata med som kör för dsv har samma problem . han fick en ny bil men det funkade inte så han fick en bil som var några år istället o sen har han inte haft dom problemen .

Jo, jag står själv mer eller mindre handfallen inför detta problem. Grejen med det är att det inte märks om man kör mest landsväg. Jag kör distribution i sthlm city varje dag, då börjar problemen komma. Bra att höra att det kan gå att lösa genom att byta bil dock, jag gillar mitt jobb, vill inte gärna byta.
Senast redigerat av garaget777 (30 september 2010)

Sök