S70/29,000 mil. Något att ha?

LimpanS
30 september 2010 · 351 Inlägg

Hej,

Hade tänkt köpa mig en egen bil.. Har haft körkort ett tag nu och använder föräldrarnas bil, men det känns ganska begränsande så jag vill gärna skaffa mig en egen!

Tittar lite på 850/S70 (infödd volvo-ägare). Hittade denna: http://www.blocket.se/lund/Volvo_s70_Ny … _3&w=3

Verkar väldigt fin, men ska man vara rädd för miltalet? 29,000 mil är ju ändå en del.

Har även kollat lite Saab 9-3, Mitsubishi Galant (kombi) och Peugeot 406 (kombi/sedan). Några tips härifrån på vad som kan vara en bra bil att äga för första gången? Prisklass helst under 20,000, men kan tänka mig att gå upp om man hittar något fint.. Har pengarna men vill inte lägga allt på en bil smile

Tacksam för svar,
Mvh Linus

Lexus IS250 "Executive" (2006)
LimpanS
30 september 2010 · 351 Inlägg

Hittade även denna: http://www.blocket.se/malmo/SAAB_9_3_SE … _3&w=1

S70 eller 9-3? hmm

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Rquired Allmänt envis
30 september 2010 · 12 512 Inlägg

Av de bilarna så Saab 9-3, tre år men framför allt en tredjedel av milen avgör lätt. Men kom ihåg att 9-3 inte borde ha hälften av den effekten, kan inte hantera den utan beter sig skamligt "framhjulsdrivet" och har tveksam väghållning i övrigt med. I övrigt en bra bil, har aldrig legat i topp när det gäller kvalitetsundersökningar men väldigt mycket bil för pengarna om man inte söker körglädje. smile

Senast redigerat av Rquired (30 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LimpanS
30 september 2010 · 351 Inlägg

Behöver inte vara en jättesnabb bil, men lite pulver under huven skadar ju inte. Är grymt sugen på S70'n men tvekar lite pga miltalet..

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Rquired Allmänt envis
30 september 2010 · 12 512 Inlägg

LimpanS skrev:
Behöver inte vara en jättesnabb bil, men lite pulver under huven skadar ju inte. Är grymt sugen på S70'n men tvekar lite pga miltalet..

Saaben har lite pulver, vilket känns som rätt mycket pulver eftersom den har svårt att hantera det. Tycker inte du skall gå på S70n, 29.000mil är inte mycket för en Volvo men du får mer bil och förmodligen mindre problem med Saaben. Och dessutom lite pulver...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LimpanS
30 september 2010 · 351 Inlägg

Okej. Men känns som saaben kommer bli svår att få.. Har skickat mail till ägaren, som inte kan svara förrän på måndag-tisdag.. Säkert inte svårsåld med under 10,000 mil på mätaren och det priset.

Men om man bortser från dessa 2, vad kan mer vara intressant att kolla på?

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Rquired Allmänt envis
30 september 2010 · 12 512 Inlägg

Kan rekommendera Bmw starkt, det finns lite olika modeller men titta runt hittar du säkert nått intressant. Kan tipsa om 318is, liten snål coupé som ändå är rejält pigg med sina dryga 140hp.

Annars kanske du hittar någon Mercedes? Fördelen med dessa är att det är enklare att hitta en välskött sådan, Bmw är roliga bilar och det körs ofta hårt med dem vilket förstås sliter.

Oavsett är det kvalitetsvagnar, och gå inte på ryktena om dyra ägandekostnader. Kostar inte mer än en svensk vagn att äga. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Camaro_mange
30 september 2010 · 25 Inlägg

Jag kollade på Ford probe innan jag bestämde jag skulle ha v8 wink Där får du en snygg sportbil ( tycker jag) som inte ska vara allt för dyr att äga. Skulle vara min rekommendation iaf!

Busgrabb Rejsa ?
30 september 2010 · 2 959 Inlägg

En Volvo S70 är ju inte direkt en bil med massa problem då bilmodellen kom 92 (Ja visst 850 hette dom då men i grunden samma kärra) och har varit med länge.
Slitagedelar kommer ju med milen men skulle säga att sett till kvalite och problem så vinner den över Saaben lätt.
Jag hade nog kollat vidare efter en S70 som gått lite mindre bara.

Autotech
BMW 335D (2008)
M103
1 oktober 2010 · 1 570 Inlägg

S70n. Jag har en 850-97 som gått 28k mil och det är ju nästan samma bil. Klart grejer slits men det är en pålitlig och bekväm bil helt klart. Risken är att det blir svårt att hitta en riktigt bra S70 för under 20k.

jocke_gronberg
1 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

Bara kolla så motorn är tät samt ej läcker något. Packboxar brukar bli lite ätna med tiden.

Kör själv en volvo S60 som snart gått 26.000 märks inte alls på motorn samt låda.

Min bil har gått som pendlarbil under hela tiden samt varit full servicebok då kan man vara lite lugnare vid köp

jag brukar själv gå på känsla när jag köper bil. Känns det bra så är det bra

Senast redigerat av jocke_gronberg (1 oktober 2010)

onej84
1 oktober 2010 · 1 854 Inlägg

Fattar inte varför folk är rädda för miltalet.

Gå efter skicket på bilen inte miltalet.

jocke_gronberg
1 oktober 2010 · 4 586 Inlägg

onej84 skrev:
Fattar inte varför folk är rädda för miltalet.

Gå efter skicket på bilen inte miltalet.

Känns bättre med en bil som gått lite då kör man bara. 2000-3000 mil till gör inte något alls.

Samt bättre för plånboken. En bil som gått långt rasar inte mycket i pris.

Stripen
1 oktober 2010 · 24 Inlägg

Personligen tycker jag att du borde kolla på 9-3;an, om du kan tänka dig tyginredning. Vill dock påpeka att det finns körglädje i bilarna!

BMW e36 finns väl med dryga 20 kmil på mätaren för runt 20-25 kkr, väljer du cupe versionen får du en litet sportigare åk. Rekomenderar dig att kolla på Autopower om du fattar intresse för BMW.

Har du kollat något på VW Golf?

Oavsett vad du bestämmer dig för att köpa, tänk på att det är alltid exemplaret som gör det.
EX. En stadskörd bil med 5000 mil på mätaren behöver inte vara bättre än 20000 pendlarmil

LimpanS
1 oktober 2010 · 351 Inlägg

Tygsätena på 9-3:an avskräcker lite.. Tycker det är ganska äckligt med tyg (hur nytt det än är). Sen gillar jag inte heller utseendet på 9-3, så tror den är borträknad..

Ångest.. Är så sugen på S70'n..

Mitsubishi Galant (kombi), är det något att ha? Finns ju en del runt 20 strecket.

Lexus IS250 "Executive" (2006)
Rquired Allmänt envis
1 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

LimpanS skrev:
Tygsätena på 9-3:an avskräcker lite.. Tycker det är ganska äckligt med tyg (hur nytt det än är). Sen gillar jag inte heller utseendet på 9-3, så tror den är borträknad..

Ångest.. Är så sugen på S70'n..

Mitsubishi Galant (kombi), är det något att ha? Finns ju en del runt 20 strecket.

Åk och titta på Volvon och försök få ner priset lite istället? Är du sugen är det kanske inte helvettigt att köpa en sådan långmilare men med rätt skick och till rätt pris kan allt bli ett bra skick. Som en del skrev tidigare, den bilen har kanske byte av de dyraste slitdelarna bakom sig och rullar 10-15.000mil till utan problem?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
turbodeath
1 oktober 2010 · 2 452 Inlägg

hade nog kört på s70 är mycket bil för pengarna...min bil har gått över 37000 mil.....köpte den med 29000 mil för 3 år sen....gå på känslan pruta ner lite ...samnt dessa bilar är behagliga att chipa till 170 hk med chip

döden kommer tillbaka
Thullen
1 oktober 2010 · 1 653 Inlägg

kolla skicket på bilen och blunda för miltalet, såvida den inte gått 60K då kanske ,men skicket avgör alltid om man ska köpa en bil eller ej, inte miltalet.

den kan vara tokslut om ägaren misskött sig, men den kan även vara i skick som ny.
min 850 har rullat strax över 31K mil och den funkar klockrent tack vare välskött historik.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Christian S
2 oktober 2010 · 4 816 Inlägg

turbodeath skrev:
...samnt dessa bilar är behagliga att chipa till 170 hk med chip

nej det går inte då det är den gamla 10 ventils motorn alltså samma som sitter i 850, det är först from 99 som det är samma motor i 140hk och 170hk för där är det enbart programvaran som skiljer.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
luudde Avstängd
2 oktober 2010 · 17 Inlägg

vanliga bilar går till 20,000mil, sen börjar saker gå sönder, volvo går till 30,000mil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang