Saab 9-3 aero -01 *problem: Efter skjuten tryckslang: Laddar dåligt + CheckEngine lampan tänd

mertin306 Fartdåre
1 oktober 2010 · 131 Inlägg

Hej!

Saab 9-3 aero -01, med maptun steg 4.

Det hela började med att jag sköt tryckslangen till IC;n.
Passade då på att byta slangen mot en silikonslang istället för original.
I samband med att jag fixade det bytte jag även tändstift.

Efter detta körde jag 1-2 mil, sedan började CE lampan blinka, för att sedan övergå till att lysa konstant.
Bilen laddar knappt nånting, ca 0,5 bar.. segar sig upp till ca 1,0 om jag trampar gasen fullt en väldigt LÅÅÅÅNG stund.
Tidigare har den laddat ca 1,5 bar.

Ibland får den ett ryck och går upp och spikar på 1,7 bar, detta händer dock VÄLDIGT sällan och bara om man gasar fullt, släpper gasen och trycker på igen.

Kan det vara tändstiften, att den misständer (vilket jag inte har märkt av), så att någon sensor sänker laddtrycket för att inte skada motorn? Tändstiften som satt på innan var NGK BCPR7ES-11 och nu har jag NGK BCR8ES. Jag kanske borde byta till samma typ som jag hade tidigare?

Eller är det så att den har hoppat i "Safe mode" efter att tryckslangen har varit av. Konstigt att den inte tänds direkt då tycker jag.

Om det skulle vara safe-mode, var kan jag fixa detta utan att min programvara blir återställd till original? Har inte lust att köra med bilen till Maptun i örebro som den är nu (jag bor i skåne.)

Några förslag?


tack på förhand!
MVH

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
Lofvis
1 oktober 2010 · 143 Inlägg

Sätt i de gamla tändstiften och prova igen.
Min 2.0t var tveksam på högre varv när de va kassa stift nästan så den "hostade"

June 2011 - Imagine sitting in a deckchair in your garden on a summer’s day. It’s quiet and peaceful and you are enjoying the birdsong. Then you are hit from behind by a Boeing 747. That’s what the acceleration feels like in a GT-R. Absolutely unbefrigginglievable.
Move Over Veyron, There’s A New King In Town.
Nissan GT-R "Alpha 9" (2012)
mertin306 Fartdåre
2 oktober 2010 · 131 Inlägg

Har testat sätta in likadan stift som satt i innan nu, det blev inte bättre hmm
har kollat alla och bytat några vaccumslangar också, inget resultat..
nu ger jag upp, detta verkar inte vara nått jag klarar av att fixa själv, får ringa maptun nästa gång jag e hemma...

SAAB 9-3 AERO E85!
350hk/450nm
timpa_
2 oktober 2010 · 242 Inlägg

hallå motorlampan började lysa på min bil idag saab 9-3 2.0t -00 efter ett litet gaspådrag så de gick lite på varvstoppen och kollade då i instruktionsbok och där stod de att om man varvar över de röda fältet som väl börjar vid 6000v innan bilen blivit riktigt varm så kan styrsystemet gå in och ställa ner laddtrycket och motorlampan börjar lysa. jag tog då bort minuspolen i några sekunder och efter de har inte lampan lyst någe mer och bilen går precis som vanligt kört 3-4 mil sedan dess.

så testa med att ta bort minuspolen i några sekunder och se vad som händer. annars är de nog bäst att åka till någon som kan kolla felkoder.
Mvh Tim

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang