Magnat ADR 300 12" spela bra?

Leo86
1 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

Storlek:" 300 mm/12"
Effekt Max/RMS:2000/800 Watt
Impedans: 2X4 Ohm
Djup: 148 mm
Känslighet: 90 dB/1 m
FS/VAS/QTS: 29Hz/53L/0,46
Frekvensområde: 19-250 Hz

Problemet jag fått med denna bas är att det spelar inte alls högt =S.

Jag har gjort ett rör som är ca 60 liter stort med 6" port som är 9cm långt.

Visserligen taskig avstämmning men det spelar inte högt alls. men det spelar djupt någe djävulst. 

Vad kan man göra för o få det spela lite högre? längre rör skulle det räcka?

Mvh//Leo

Frissan
1 oktober 2010 · 4 693 Inlägg

Du kan du börja med att köra med 4" port istället för 6" wink

Booyakasha!
Leo86
1 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

Softis skrev:
Du kan du börja med att köra med 4" port istället för 6" wink

ja hade juh bara 6" tillgängligt XD

Borde väl spela högre om ja sätter dit typ 50cm?

Längden i o med att det e större port.

760william
1 oktober 2010 · 14 Inlägg

Har samma bas, bygger nog klart lådan i helgen, jag kör 64 liter med en 4" port som är 17 cm lång. skulle enligt min uträkning på papper(utan dator :p ) ge en avstämning på 40 hz. men kan berätta hur det blev sen när jag är färdig. big_smile
tror också att du ska slopa 6"röret

Volvo 940 (1996)
Leo86
1 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

basen sitter fast i konan =S. spela med den igår men idag va den stum . konstigt. idé om d nån?

TT-Avant
1 oktober 2010 · 6 851 Inlägg

61L och med ett 4" rör på 29cm lång ska funka väldigt bra.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
1 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Leo86 skrev:
Jag har gjort ett rör som är ca 60 liter stort med 6" port som är 9cm långt.

Är själva röret 9 cm eller?

Avstämningen med en sån port ligger i så fall över 55 Hz, borde ju inte spela så ruskigt mycket djupbas. hmm

Att konen sitter fast bör bero på överhettning av talspolen, enda jag kan komma på just nu iaf.

Senast redigerat av Drönirettab (1 oktober 2010)

TT-Avant
1 oktober 2010 · 6 851 Inlägg

Drönirettab skrev:

Leo86 skrev:
Jag har gjort ett rör som är ca 60 liter stort med 6" port som är 9cm långt.

Är själva röret 9 cm eller?

Avstämningen med en sån port ligger i så fall över 55 Hz, borde ju inte spela så ruskigt mycket djupbas. hmm

Att konen sitter fast bör bero på överhettning av talspolen, enda jag kan komma på just nu iaf.

överhettning ja, men jag skulle tro att pga. den helt fel avstämningen på lådan så har basen bottnats och krökts. Bränner man spolen på en ADR så lossnar den och går av.
Ni som sett basen "live" vet kanske att den har en lite speciell upphägning av hela spindeln,spolen m.m..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Leo86
1 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

TT-Avant skrev:

Drönirettab skrev:

Leo86 skrev:
Jag har gjort ett rör som är ca 60 liter stort med 6" port som är 9cm långt.

Är själva röret 9 cm eller?

Avstämningen med en sån port ligger i så fall över 55 Hz, borde ju inte spela så ruskigt mycket djupbas. hmm

Att konen sitter fast bör bero på överhettning av talspolen, enda jag kan komma på just nu iaf.

överhettning ja, men jag skulle tro att pga. den helt fel avstämningen på lådan så har basen bottnats och krökts. Bränner man spolen på en ADR så lossnar den och går av.
Ni som sett basen "live" vet kanske att den har en lite speciell upphägning av hela spindeln,spolen m.m..

den har aldrig bottnats. men ja hitta felet. magneterna (sitter juh tre st limmade).

Och med tanke på dessa temraturskillnader så gissar ja på att limmet inte riktigt hållt och korg o allt vidgats när det blev lite ljummet och resulterade att magneterna nu sitter LÖST och går att trycka över ca 0.7cm så att talspolen klämms fast mellan den delen i mitten och magneten. när ja kom på det var när jag tog loss dammkåpan och såg det. när ja flyttade över magneterna till mitten så funka den kalas igen. frågan e nu hur ja ska få fast magneterna igen :S

Leo86
1 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

Drönirettab skrev:

Leo86 skrev:
Jag har gjort ett rör som är ca 60 liter stort med 6" port som är 9cm långt.

Är själva röret 9 cm eller?

Avstämningen med en sån port ligger i så fall över 55 Hz, borde ju inte spela så ruskigt mycket djupbas. hmm

Att konen sitter fast bör bero på överhettning av talspolen, enda jag kan komma på just nu iaf.

Japps. porten är bara 9cm. men har juh 1.2 meter rör att labba lite med oxå som står i förådet. laddning ska d bli! cool

TT-Avant
1 oktober 2010 · 6 851 Inlägg

Är det du som ägt basen hela tiden?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Fiat-UNO
2 oktober 2010 · 18 Inlägg

Har själv fått tips om 61 liter 29cm 4" rör för normal spelning, vilket resulterade i att den spelade sjukt högt, av docent decibel, Hur kan magneten har lossnat? Den sitter ju med 6 st skruv?? Kanske du kan få en ny på garanti?
Testa hos Docenten, de brukar vara riktigt bra när det är problem med Magnat prylar. Jag har t.o.m fått en ny bas trots att jag totalbrännt min talspole.

Konstigt att den butiken inte ligger med under återförsäljare av stereoprylar?
Den har ju funnits i många år och enligt mej alltid varit seriös, numer troligtvis den enda i Jönköping!

Leo86
2 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

TT-Avant skrev:
Är det du som ägt basen hela tiden?

nej detär det inte. men bara jag som anvnt den vad jag vet. jag som byggt lådan. magneten är lös och sitter med 4 skruvar. och man ser mellanrummet lite lite lite granna melan magnet o korg. men skruvarna sitter som berget själv.

760william
2 oktober 2010 · 14 Inlägg

Docent decibel är riktit bra:) men man får ju inte så seriöst intryck av den på hemsidan närde säljer poolsaker o sånt :p är väl typ docent och mediakart som har bilstereo i jönköping .  totalljud har ju också lite föressten

Volvo 940 (1996)
TT-Avant
2 oktober 2010 · 6 851 Inlägg

Leo86 skrev:

TT-Avant skrev:
Är det du som ägt basen hela tiden?

nej detär det inte. men bara jag som anvnt den vad jag vet. jag som byggt lådan. magneten är lös och sitter med 4 skruvar. och man ser mellanrummet lite lite lite granna melan magnet o korg. men skruvarna sitter som berget själv.

Svårt att säga va det kan vara då. Kan vara ett fabrikationsfel men även handhavande fel av tidigare ägare?
Men vilket som, har du tagit bort dammkåpan så kommer den ej att gå på garanti. Synd du gjort detta, annars kunde den tagits in som garanti ärende.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
2 oktober 2010 · 6 851 Inlägg

760william skrev:
Docent decibel är riktit bra:) men man får ju inte så seriöst intryck av den på hemsidan närde säljer poolsaker o sånt :p är väl typ docent och mediakart som har bilstereo i jönköping .  totalljud har ju också lite föressten

Det tackar vi för big_smile

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Leo86
2 oktober 2010 · 1 468 Inlägg

TT-Avant skrev:

Leo86 skrev:

TT-Avant skrev:
Är det du som ägt basen hela tiden?

nej detär det inte. men bara jag som anvnt den vad jag vet. jag som byggt lådan. magneten är lös och sitter med 4 skruvar. och man ser mellanrummet lite lite lite granna melan magnet o korg. men skruvarna sitter som berget själv.

Svårt att säga va det kan vara då. Kan vara ett fabrikationsfel men även handhavande fel av tidigare ägare?
Men vilket som, har du tagit bort dammkåpan så kommer den ej att gå på garanti. Synd du gjort detta, annars kunde den tagits in som garanti ärende.

har inget kvitto på den ändå så wtf.
Kul o se hur olika den kan vara från ba till bas innanför wink. ironiskt uttalat tongue.
Men ska fixa basen så får den åka vidare sen. passa er nu wink.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang