5181
Sök

LPF / HPF på slutsteg och stereo

505 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
Tjena!

Fick mina DLS UR5I högtalare idag, nu är dom monterade och sitter fint i bilen!
Men funderade lite på LP / HP filter på både stereon och slutsteget..

LPF på slutsteget går från 50-250hz,  och jag antar att det ställer bottnen för hur lågt ner midbasen ska gå? Jag ställde min på 80, eftersom det är där mitt monoblock också står..
Men vad är HPF, det går också från 50-250hz. Är det hur lågt ner diskanten ska gå då?
Det borde ju inte spela någon roll isåfall med tanke på att delningsfiltret delar på 4500hz..

Men sen kan man ju ytterliggare justera HPF / LPF på stereon.
Ska dessa inställningar stå på samma som steget?
eller man ska leta upp något som låter bra till den musiken man lyssnar på, helt enkelt?

min HU är för övrigt en Pioneer DEH-5100UB, om någon undrar smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
LPF är ett LågPassFilter, alltså ett filter som låter låga frekvenser passera, detta används till t.ex. en bas eller lösa midbasar. I din anläggning ska du bara använda HPF, HögPassFiltret, till kittet. Hur dom ska stå får du testa dig fram till, skulle tippa på nånstans mellan 50 och 100Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
1 oktober 2010
LPF = Low Pass Filter, dvs endast låga frekvenser passerar igenom filtret. Används oftast till bas, begränsar hur höga frekvenser som basen ska spela.

HPF = High Pass Filter, dvs endast höga frekvenser passerar genom filtret. Används oftast till midbas/mellanregister. Begränsar hur låga frekvenser som midbas/mellanregister ska spela, hjälper alltså till att avlasta dessa högtalare från djupare bastoner.

Ditt steg har 50-250 Hz på LPF, då ser man att filtret är avsett för bas. HPF har också 50-250 Hz, då syns det att det filtret är avsett för midbas/mellanregister. Om ett filter ska kunna användas till "normala" dikanter så måste justeringsfrekvensen ligga på typ 3000 Hz eller högre. Ditt steg har inte ett sånt filter, därför gäller det inte till diskanter. smile

Om man även utnyttjar stereons filter så kan delningen bli betydligt brantare, vilket innebär att frekvenser ovanför delningsfrekvenser dämpas bort ännu mer. Fast jag är lite osäker på om slutresultatet blir riktigt bra när man använder flera olika filter så där, andra får ge mer råd i så fall.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2010
Har testat att köra samma typ av filter i både HU och steg samtidigt, rekommenderar det inte, fick jobbiga fasfel. Tanken var att ha ett högpassfilter extra på steget till framsystemet ifall att huvudenhetens skulle balla ur, men la ner det projektet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Ahaa !  Jag tackar så hemskt mycket för svaren!
Ska ta mig en filurare på det imorgon och försöka finjustera det! smile

Har funnit att min bas inte låter så värst bra i några olika sorters musik..
När jag spelar John Fogerty däremot, då jävlar låter den underbart!
Annars blir det mest rörigt osv. den står på ca 80hz.

Basen får snabbt för mycket effekt och det börjar slå från konen, när man spelar högt alltså.
Iallafall i låtar med mycket och ganska djup bas.

Men ska montera ny port imorgon då nuvarande är 3" och jag behöver 4" enligt produkt beskrivning..
Får hoppas på bra resultat när allt är inställt!  Blir att pilla en massa med equalizern också.

Finns det något bra sätt att få ut mer midbas ur middarna ( med eq etc)? på dom inställningarna jag kört idag har dom knappt rört sig, vill inte spela för hårt imed dom inte är inspelade.

bassboost på 4kanals steget är inte heller till för att användas, eller?

21 761 Inlägg
2 oktober 2010
Bassboost gör att vissa begränsade frekvenser förstärks extra mycket, ofta gäller det frekvenser omkring 40 Hz. Det är alltså tänkt att få till mera bas ur baslådan.

En sån funktion verkar förstås vara intressant kan man tycka, många vill ju ha mycket bas. Grejen är dock att bassboost ställer till med mycket arbete för slutsteget, musiksignalerna förstärks massor och ljudet kan bli både distorderat och "bluddrigt". Risken för överbelastning av steget ökar markant.

Även om man "bara" ställer in bassboost på 3 dB så innebär det att signalen förstärks dubbelt så mycket ur effektsynpunkt, kör man redan steget ganska hårt så kan det börja ge ut dåliga signaler och bli överbelastat.

Min personliga åsikt är att om man nu vill använda bassboost så ska man veta vad det innebär och vad som händer i steget, men jag avråder ändå att använda eftersom man lätt "vill ha mer" och börjar justera upp för mycket. Egentligen är det kanske lådan och avstämningen som är "felet", dvs den ger inte ut så mycket bas som den borde. Bassboost blir då att försöka lindra symptomet istället för att fixa till huvudorsaken. smile

För att få ut mer midbas så gäller det först att de ska sitta stumt och tätt, annars spelar det ingen roll hur mycket man krämar på med EQ. Har du ställt in HPF på 50-60 Hz så borde högtalarna röra på sig om du spelar någorlunda högt, det tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (2 oktober 2010)

505 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
mitt HPF står nog i botten just nu, eller på max. har ingen aning faktiskt.- misstänker att det är avstängt.
Ska ställa den på HPF istället för Flat!   Högtalarna sitter stumt och fint! Ska isolera lite med någon typ av fog så att det blir 110%.   Har inte råd just nu, men när jag får mer pengar såa ska båda dörrarna fram isoleras med dynamat  smile

Tack för varningen med bassboost, förstår precis hur du menar smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Utan delning eller med 50-60Hz HP på middarna så borde dom rör sig en hel del när du spelar på! Du har inget filter påslaget till dom i huvudenheten då? Om du kan köra filter till dom där, gör det och ställ steget på flat (eller lågpass ifall det är rena midbasar du har).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Ja det rör sig en hel del nu smile   Problemet är att nu hänger inte basen med högtalarna, haha ! 
Min stereo går till 62 i volym, men ställde högtalarna så att dom spelar högt på 45 ( skruvar inte över det än)
Men där är mer att ge på steget, vet dock inte hur det låter då. ska mjuka upp dom ännu mer först!

Men iallafall så har steget full gain och under volym 30 är där ingen bas jämfört med musik. först vid volym 37-45 börjar det ordna upp sig!   Får antingen sänka steget högtalarnas gain eller försöka få tag på ett nytt monoblock!  Dock så är mina lampor rena diskoteket..  så blir att fixa "the big three" först..

Är fortfarande helt vilsen på det här med equalizer, trots att jag pillat där tusen gånger.
Folk säger att dessa högtalarna är välljud men jag finner då inget, spelar bara högt som fasen..

Behövs antagligen dämpning och finare steg till högtalarna för att det ska bli välljud?
Antagligen finare stereo också, ingen aning faktiskt..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
EQn ska du inte behöva pilla så mycket på, då är nåt fel. Dämpning gör en hel del, lika så steg och en bra huvudenhet. Men tänk även på att högtalarna behöver spelas in ett antal timmar innan dom låter som dom ska.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
men EQn ställer jag ju inte hur ljudet ska låta, klart jag måste pilla på den smile
Vet inte hur min Pioneer DEH-5100UB står sig som HU?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Nej om du monterat rätt så ska det inte behöva pillas särskilt mycket på EQn, möjligtvis lite för att få bort peakar och dalar men det är inte mycket. Den står sig säkerligen alldeles utmärkt, frågan är ju vad du själv har för krav? Ska du tävla eller är det för vardagslyssning?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Nej tävla har jag inga planer på.. tanken var att jag skulle prova SQ, men det slog mig ganska fort att jag gillar inte att lyssna på "lagom" hög musik.. det ska vara full volym smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 oktober 2010
Och vad är det som hindrar dig från att tävla i SQ? En anläggning som låter bra på hög volym låter ju bra även vid bedömningsvolym (för det mesta). smile Foll volym avråder jag dock från, blir en massa tråkig dist från huvudenheten då. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

505 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Jag har ställt steget så att full volym är vid volym 45 på stereon, ca 75% smile
Ja vi får se, ska isolera dörrarna med tiden, som sagt.  aldrig lyssnat på välljud så vet inte riktigt hur det ska låta, haha smile

Sök