B230 16v byt till insprutning ...

rodieki Tekniknörd
2 oktober 2010 · 92 Inlägg

Har en B230 16v med dubbla solex. Hade dock varit trevligt med insputning istället.
Är det att byta mekanisk bensinpump till elektrisk och montera insprunings delen.
Nått måste kanske styra insprutning osv? Sköts det av tändningen på nått sätt?

Vilken insprutning passar då?
Behöver man ge sig på att byta ut hela elektroniken till motorn för att insprutning ska fungera som den ska?
Alla förslag är välkomna.

rodieki Tekniknörd
2 oktober 2010 · 92 Inlägg

Det är Volvo B230 16V

rodieki Tekniknörd
2 oktober 2010 · 92 Inlägg

Volvo B230 16V gjordes inte så länge, detta exet är från -89. Har försökt hitta om den tillverkades med insprutning, men det verkar inte så. Men jag kanske har fel? Det är kanske någon som har tänkt samma tanke som mig att det vore trevligt med insprutning på 16V motorn.

BOLIN_
2 oktober 2010 · 2 763 Inlägg

Är det en 740 GLT?? De gjordes ju bara med insprut roll

Volvo - For Life
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
2 oktober 2010 · 3 180 Inlägg

"B230 16v" heter B234F och gjordes såvitt jag vet endast med insprut, LH2.4

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
2 oktober 2010 · 938 Inlägg

Som tidigare nämnts så heter "230-motorn" B234f å har insprut, har själv ägt en...
Fanns dock nåt rallykit tro ja de var, va nå special trim kit iaf till nån äldre volvo motor, minns inte nu vilken, som då innehöll bla en 16v topp, dock ser den helt annorlunda ut mot 234an... De kan möjligtvis inte va en sån du lyckats få tag i? bilder?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
rodieki Tekniknörd
2 oktober 2010 · 92 Inlägg

En verkstadshandbok och ett insprutnings delar till en B234f bör vara biffen då. Tack och bock.

TireSlayer Tvivlare
2 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

eller satsa på ett megasquirt när du ändå ska igång o labba.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
JonasK -.-
2 oktober 2010 · 383 Inlägg

B230 16V med förgasare låter väldigt spännande.
Du måste lägga upp bilder på den motorn.
Har aldrig hört talas om nåt sånt.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
paperboy
2 oktober 2010 · 57 Inlägg

Det är en Båtmotor ursprungligen   även benämnd Aq171c  väldigt tveksam om en sådan går igenom besiktningen med förgasare :-)

Senast redigerat av paperboy (2 oktober 2010)

Volvo XC60 (2017)
Sharky
2 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Donatorbil brukar vara enklast när det gäller "!insprutningsdelar" om man skall ta exakt det som satt i en 740 16V. Man kan även gå vägen med en insprutningshärva från en Volvo 240 med LH2.4 vilket sannolikt är enklast men kanske inte helt rättfram om man är nybörjare.

Om du vill så kan jag elaborera i ämnet.

/Göran


rodieki skrev:
En verkstadshandbok och ett insprutnings delar till en B234f bör vara biffen då. Tack och bock.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
rodieki Tekniknörd
2 oktober 2010 · 92 Inlägg

Paperboy,

Det stämmer, det är en båtmotor, i detta fallet en AQ171A. Erfarenheten hos båtfolket är inte så utarbetad som hos bilfolket. Så jag tog mig friheten att göra en inlägg här.

Göran,

Elaborera gärna, all hjälp är välkommen. Det är meningen att jag ska lära mig nått på vägen. Så jag förväntade mig inte att det att vägen är rätt fram. Fick vatten i motorn mitt i somras och startade just upp den efter en lång renovering. reservdelar var det svåraste att få tag på. Den renoveringen har inte heller varit rätt fram.

Är det någon av er som springer på en LH2.4 så hör gärna av er. Människor har guldgruvor liggandes i garaget till ingen nytta.

Sharky
2 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Du kan börja att läsa här om konsten att ta ett LH2.4 från en sen 240 och stoppa in:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144179

Detta är väl beprövat.


Vill man ta orginal LH2.4 från en 740 så är det - ursäkta franskan - en helvetes massa kabel.


Notera att du måste ha LH2.4 boxar, spridare och LMM från en 740 16V. Men allt detta är generisk LH2.4 vad avser kontaktdon och kablering. Det går mao att använda kablage från en 240 utan problem.

/Göran



rodieki skrev:
Göran,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
rodieki Tekniknörd
2 oktober 2010 · 92 Inlägg

Göran,

Tack och bock, det kommer att bli en spännande vinter.

Sharky
2 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Hade du tänkt sänka ner den i din 240?
Det är en 93:a och bör därmed redan vara försedd med LH2.4.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
rodieki Tekniknörd
4 september 2013 · 92 Inlägg

Ups har glömt att svara på den här. Monteringen gick bra, som Göran skrev så var inte direkt rätt fram. Och det är också lite kabel. Inte så mycket kabel som jag förväntade mig. Nä den motorn får vara kvar i min båt, den är om något ännu snålare nu och mycket starkare på längre varv. Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang