Vill lära mig reparera bilar

mrbambocha
2 oktober 2010 · 4 Inlägg

Tja!
Har alltid varit intresserad av händiga jobb, stod mellan fordon och bygg på gymnasiet.
Valet föll på bygg och nu vill jag lära mig hur man meckar med bilar.
Vad är en bra början tycker ni?
Köpa någon nybörjarbok för att lära mig hur alla delar funkar ihop och sen köpa någon speciell bil som är lätt att laga och som det är lätt att hitta delar till?

Kom gärna med fler ideér.

nordstromj
2 oktober 2010 · 1 772 Inlägg

mrbambocha skrev:
Tja!
Har alltid varit intresserad av händiga jobb, stod mellan fordon och bygg på gymnasiet.
Valet föll på bygg och nu vill jag lära mig hur man meckar med bilar.
Vad är en bra början tycker ni?
Köpa någon nybörjarbok för att lära mig hur alla delar funkar ihop och sen köpa någon speciell bil som är lätt att laga och som det är lätt att hitta delar till?

Kom gärna med fler ideér.

Absolut det bästa.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Krist
2 oktober 2010 · 716 Inlägg

Jag hade nog köpt en lätt krockad bil, typ volvo där man vet finns mycket reservdelar. Lagat den, i lugn å ro. Låt de ta den tiden de tar, för då lär du dig bäst. Köp haynes bok till den, smidigast då. De ja brukar göra e å dra till en polare som har verkstad å hjälpa honom, ja vill inte ha betalt, endast lära mig.

Funkar för mig ;D

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
olsson1337
2 oktober 2010 · 177 Inlägg

köp en billig 740 med många fel och en haynes till 740 och byt sakerna som är felande då lär man sig nog ganska mycke smile

mrbambocha
6 oktober 2010 · 4 Inlägg

Tack för tipsen, finns det någon annan bil utöver 740 att rekommendera?

Noxxer
7 oktober 2010 · 1 482 Inlägg

Golf

BLT Service
Theracords Music Label
Alex-s Bakhjulskrafs
7 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

240 är ju väldigt mycket lättare än en 740 så en sån kanske:)
mindre elsystem om du väljer en lite äldre

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
christofer_k Vorsprung durch Technik
7 oktober 2010 · 2 432 Inlägg

audisar är väll rätt lätta att skruva i åså köpa dig en hayns bok

sljungaracer
7 oktober 2010 · 28 Inlägg

Fråga någon liten verkstad i staden där du bor om du kan få hjälpa till på lediga stunder smile

LordLife
7 oktober 2010 · 998 Inlägg

Skaffa rätt verktyg och ta det lugnt, stressa inte vad du än gör du kommer bara göra fel då. Ett tips är att ta med sig kameran ut ta många bilder när du skruvar isär, lättare att komma ihåg hur det satt samt du kan titta på bilderna sen och lära dig vad dom gör.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Alex-s Bakhjulskrafs
7 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

det absolut lättaste sättet att lära sig något på är att reparera fel.
så idén med att hjälpa en verkstad är riktigt bra.
det är först när man lär sig hur saker fungerar som man lär sig ordentligt, inte hur saker sitter ihop.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
mrbambocha
25 oktober 2010 · 4 Inlägg

Bor utanför stan så blir svårt för mig att pendla till någon verkstad så får bli att mecka hemma.
Innan jag köper bil tänkte jag kolla hur långt ska bilen max ha gått och vilka defekter ska jag hålla mig borta från, sånt som kostar mig flera tusenlappar eller kräver avancerad utrustning för att laga.

Slash Saabifierad
25 oktober 2010 · 2 026 Inlägg

mrbambocha skrev:
Bor utanför stan så blir svårt för mig att pendla till någon verkstad så får bli att mecka hemma.
Innan jag köper bil tänkte jag kolla hur långt ska bilen max ha gått och vilka defekter ska jag hålla mig borta från, sånt som kostar mig flera tusenlappar eller kräver avancerad utrustning för att laga.

Skuren motor, havererad växellåda, skuren bakaxel, sönderrostad bensintank, trasigt golv, mögelskador inuti kupén där bland annat taket är mögligt, generella elfel som att blinkersen ej går att stänga av samtidigt som det luktar bränt etc, generella insprutningsproblem, krockade fordon där ramen är skev är några saker jag skulle avråda ifrån hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Alex-s Bakhjulskrafs
25 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

precis, undvik rost och slit så mycket du kan.
det finns hur många tips som helst när man googlar som är att tänka på vid bilköp

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Nurminen_
25 oktober 2010 · 714 Inlägg

Slash skrev:

mrbambocha skrev:
Bor utanför stan så blir svårt för mig att pendla till någon verkstad så får bli att mecka hemma.
Innan jag köper bil tänkte jag kolla hur långt ska bilen max ha gått och vilka defekter ska jag hålla mig borta från, sånt som kostar mig flera tusenlappar eller kräver avancerad utrustning för att laga.

Skuren motor, havererad växellåda, skuren bakaxel, sönderrostad bensintank, trasigt golv, mögelskador inuti kupén där bland annat taket är mögligt, generella elfel som att blinkersen ej går att stänga av samtidigt som det luktar bränt etc, generella insprutningsproblem, krockade fordon där ramen är skev är några saker jag skulle avråda ifrån hmm

Bakaxel ? det är hur lätt som helst och byta. iaf på 740 och 850. Bensintank ? också hur lätt som helst och byta
Skuren motor ? byta motor på en 740 är oxå hur lätt som helst..1500:- för en b230f
El fel därimot fyfan för det, Akta dig för det smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
bmx
25 oktober 2010 · 7 100 Inlägg

jag lägger min röst på en volvo 240 iaf.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
twin_cam Smålänning
25 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Saab 99 och og900 smile Dom lärde ja mig meka på smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
joakim89
25 oktober 2010 · 1 265 Inlägg

volvo 140,240, amazon, pv är väl ganska lätt skruvade

zedthepunk Rocknroller
25 oktober 2010 · 296 Inlägg

Köp en 740 eller 240 jäkligt lätt pillade biar har skruvat med mycket med dom och man lär sig grunderan för att jäkligt mycket sen har man ju skruvat bmw och lite andra grejer och dom har så mycket tekning så man känner sig som en idiot bara av att kolla i på det och då ska man inte prata om hur nya bilar är så köp dig en gammal bil smile

Senast redigerat av zedthepunk (25 oktober 2010)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Mreque89 Oturen själv
25 oktober 2010 · 593 Inlägg

Köp dig en 740, Plocka ner motorn. Läs på om allt du plockar ner. Sen montera ihop det igen smile sedan kan du ge dig på att plocka ner resten av bilen med motorn ur och göra iordning allt å fråga på garaget om tips etc.

Så i slutändan har du en bil i bra skick som du lärt dig av och i fortsättningen kan reparera om något går sönder big_smile Är en bra känsla att ha haft nere hela bilen å veta vilket skick allting har smile

å såklart köp dig en haynes bok smile

Brum
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang