5714
Sök

Köpråd om s40!

Cupra_
6 oktober 2010
Ang. klena kolvar så sa de på BSR att på min (2,0T -02, Fas 2) skulle jag inte ladda mer än 1bar helst för att inte riskera något.

5 Inlägg
6 oktober 2010
Busgrabb skrev:
Mikail skrev:
Busgrabb skrev:

Okay....så du tänker på det så har 2.0T av Fas 2 modell väldigt klena kolvar och risk för ras finns tidigt i trimstegen.
Men klart du ska köra på Autotech !

När du menar med klena hur stor risk finns det? Jag tänkte köra bara Steg 1 Jag har sportkat på och 2,5 tum från katten bak????

Njaa beror på hur mycket man laddar så lite svårt att säga.
Ska ju funka med de normala trimstegen som finns till den motorn om allt i motorn är okay.

Han har ju inte rullat mkt heller 7400 mil smile Det får bli en  Chip big_smile

21 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Tackar tackar för  svaren !!!!

711 Inlägg
4 november 2010
Var ute på en liten nätt tripp på 33mil häromdagen,normal körningen hela sträckan och låg mellan 100-120km/h och förbrukningen hamnade på 0.75l/mil.

Kan säga att det låg den inte på i somras smile

TS:Har du hittat nån som verkar intressant ännu?
Senast redigerat av jimbon (4 november 2010)

21 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
jimbon skrev:
Var ute på en liten nätt tripp på 33mil häromdagen,normal körningen hela sträckan och låg mellan 100-120km/h och förbrukningen hamnade på 0.75l/mil.

Kan säga att det låg den inte på i somras smile

TS:Har du hittat nån som verkar intressant ännu?

Ja jag har träffat 2 bilar  både 2.0t och t4,  men var lite fix på dom t ex däck-byte, tickande ljud från motorn, avgasrör byte  mm sad .  Men jag letar fortfarande.!

Trucker
2 710 Inlägg
12 juni 2011
Är det stor skillnad mellan 2.0T och T4, alltså 160 och 199hk ? Nu tänker jag främst på acceleration smile
Vad har bilarna för barnsjukdomar? smile

Fart missbrukare

716 Inlägg
12 juni 2011
Någon på garaget gjorde ett litet test förut(torpis?). En orginal t4 fas 2 kunde hänga på en steg 3 fas 1 2.0t. Eller något i den stilen. En 2.0t når tex 105 km/h på växel 2. T4an når bara 90? Den stora skillnaden e väl utväxlingen å att t4an har fulltrycksturbo på 1.9 liters motor. Medan den andra har en lätttrycksturbo på 2.0liter men enligt mig mer passande utväxling. Finns någon video på hur min s40 2,0t rörde på sig, kolla gamla bilar. Ja var helnöjd med den men såldes endast för mer prestanda å 4wd. Annars hade ja behållt den tills nu t.om..

Cupra_
12 juni 2011
Lättrycksturbo vet jag väl inte.. 2,0T fas 2 laddar 0,6 bar orginal och runt 1-1,2 bar med steg 1-chip..

90 Inlägg
12 juni 2011
Vad laddar t4an original?

Cupra_
12 juni 2011
The__dude skrev:

Inte helt säker då den har T14 agg och mindre kolvar mot 2,0T som har 12T och tunnare cylinderväggar, men om jag inte missminner mig så laddar T4:an (fas 2) 0,9 orginal.. Är dock inte helt säker då jag aldrig ägt en T4 så inte brytt mig om att sätta mig in i det allt för noga. Fråga "Torpis" här annars, han kan det man behöver kunna om de här bilarna wink

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 juni 2011
Deception skrev:
The__dude skrev:

Inte helt säker då den har T14 agg och mindre kolvar mot 2,0T som har 12T och tunnare cylinderväggar, men om jag inte missminner mig så laddar T4:an (fas 2) 0,9 orginal.. Är dock inte helt säker då jag aldrig ägt en T4 så inte brytt mig om att sätta mig in i det allt för noga. Fråga "Torpis" här annars, han kan det man behöver kunna om de här bilarna wink

Fas 1 T4 har mindre borrning men Fas 2 har samma borrning som 2.0T.

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 juni 2011
BMWgrabben skrev:
Är det stor skillnad mellan 2.0T och T4, alltså 160 och 199hk ? Nu tänker jag främst på acceleration smile
Vad har bilarna för barnsjukdomar? smile

Mycket beror på vilken årsmodell du tittar på. Ju tidigare desto sämre pulver kan man säga, om vi pratar original.

Fas2 med sina mekaniska tryckare och smalare ventilskaft ger helt klart bättre fart på samma laddtryck jämfört mot fas1.

Barnsjukdommar är något som dyker upp på nya modeller och åtgärdas genom servicebulletiner, inget man letar efter på 15 år gamla bilar ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök