XHTML - vad är problemet med SUBMIT knappen i ett formulär?

MEmilsson
3 oktober 2010 · 135 Inlägg

Hej!
Jag har lagt in ett litet simpelt formulär och jag vill skapa en submit / skicka knapp.

Måste man ha allt kopplat till nån databas eller kan man lösa det hela att den skickar inlägget ifrån formuläret till min mail utan massa "haxxor-kodning"?

Här är koden till mitt simpla formulär:

<form action="mailto:name@mail.se" metod=post enctype="text/plain">

<tr>
<center><td with="40" valign="top">Tipsa oss:</td></center>
<br><center><td with="40"><textarea name="Ställ en fråga" rows="10" cols="18"></textarea></td></center>
</tr>
       
<div align="center"><input type="submit" value='send'>
</form>


Tacksam för hjälp.

MVH,
MEmilsson

Senast redigerat av MEmilsson (3 oktober 2010)

Audi R8 "Råttan" (2008)
Audi A6 2.0 TDI "Snowflake" (2013)
Znurf
3 oktober 2010 · 207 Inlägg
Kod:
<FORM METHOD="post" ACTION="mailto:namn@host">
    <TEXTAREA NAME="fraga" ROWS="10" COLS="18"></TEXTAREA>
    <INPUT TYPE="submit" VALUE="Skicka">
</FORM>

Tycker inte att du ska ha namnet "ställ en fråga" på textarean, både mellanslag och ÅÄÖ bör undvikas i namnet på variablar och inputs, du skulle eventuellt kunna ha det som VALUE istället, då kommer "Ställ en fråga" att vara inskrivet i textrutan by default

Plus att detta är en ganska dålig metod att göra detta då det inte fungerar för alla besökare, då mailto använder besökarens dators mailprogram, tex Outlook, och inte skickas "internt" från din hemsida, det är altså exakt samma sak som om att du hade 1) bara skrivit en länk på detta vis:

Kod:
<A HREF="mailto:namn@host">Ställ en fråga</A>

Eller bara rakt ut skrivit "Maila mig på namn@host vid frågor", JAG personligen som besökare hade föredragit den senare av dessa tre, då jag inte använder något mailprogram på min dator.

Mitt tips är isåfall att du 1) gör ett script / kod som mailar direkt från serverdatorn så att formuläret fungerar utan att användaren behöver göra annat än skriva sin fråga + skicka på Skicka knappen, men glöm då inte att du måste be användaren skriva in en mailadress själv också, så att du kan svara på frågan tongue kanske även ett namn?
Eller 2) skriv bara ut din mailadress som jag gjorde i exempel nummer 2, så får personen kopiera din mail och använda det i sitt egna valfria mailprogram eller hur personen nu skickar sina mail tongue

Edit:

Plus att din kod ser ut som slakt med massa <center>, plus att du blandar <center> med divtaggar som gör samma sak, ser inte direkt bra ut tongue Du använder flera <center>s på samma sak, det enda som inte blev centrerat var din <BR> som ändå inte syns, helt onödigt mycket kod för att göra något så simpelt, plus att du använder ett TABLE men bara 1 TR och TD = helt onödigt att använda ett table? tongue

Senast redigerat av Znurf (4 oktober 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang