4853
Sök

Söker verkstad/mekaniker för hjälp av hoppmontering/imontering av motor (privat och/eller företagsverkstad)

2 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Liten snabb note: Inte 110% på om detta är rätt forum-sektion... känns rätt iaf smile
Note2: First post, yay... spanat mkt på sidan förut men inte haft något konto smile
Note3: Blev som vanligt när jag försöker prata/skriva om detta ett väldigt långt inlägg... varning smile

Jo, vidare till inlägget...

Jag har en Toyota Supra (MKIII - 91, singelturbo (7gmt)), den har stått med motorn urmonterad i flera år (typ 6).
Det är en väldigt lång historia som man kan skriva en bok om, men i ett försök att sammanfatta situationen och orsaken till den här tråden så är det såhär:
Jag köpte bilen och upptäckte det första halvåret att det var tydliga tecken på BHG (supra-forum term för BlownHeadGasket, kanske används i många andra kretsar också?), topplockspackningen höll på att gå, f.ö. ett "kännt" problem på dom här motorerna, tydligen problem med kylningen vid 6e cylinder.

Sagt och gjort behövde motorn få en ny topplockspacking, men jag fick väldigt mycket tips via supraforum att passa på att sätta i en bättre packning (stål) och nya bultar osv, så jag köpte lite prylar via postorder och skaffade en verkstad och började mecka (i det här läget hade jag aldrig riktigt meckat förut... vinter/sommardäcks byte och ett bromsbyte var allt jag gjort). Supran skulle iaf vara min "projektbil" att lära mig mecka och trimma med mera.
Skitsamma, vidare, vi skulle flytta bilarna till en ny verkstad och i den vevan försvann lådan där jag förvarade några bildelar+alla bultar/skruvar/muttrar. Yes, alltihopa.

Efter det har jag i princip bara flyttat runt bilen mellan olika verkstäder inkl. en 30-mils flytt hem till stockholm, bilen har m.a.o stått med ett tomrum under huven och allting i flyttkartonger sedan runt 2004.

Det som är gjort med motorn när den är ute är koning av cylindrar, balansering av alla lösa motordelar och vevaxeln, alla lager bytta, nya kolvringar osv. Blocket frästes av lite gran och en 1.2mm HKS-stålpackning monterades, toppen portades. Allt sånt jobb gjordes av 2 firmor som har koll (antar jag) på det så man får gissa på att det gått rätt till. Efter detta monterade jag ihop motorn och en firma som jag hade haft kontakt med konstaterade att det inte var bra gjort, så dom tog isär den och satte ihop den igen (......).

Efter detta har jag inte riktigt haft någon bra tillgång till verkstad, bilen står utomhus med ett biltäcke över sig och motorn står med alla delar i kartonger i ett villagarage..
Jag har verkligen inte haft lust att göra något åt saken, hela situationen tog liksom luften ur mig på något sätt.

Nu har jag på något sätt fått inspiration igen, jag tänker ge det ett ordentligt försök för att få till det.
Jag saknar i det här läget om jag ska vara ärlig kunskapen för att få ihop den helt själv, jag behöver hjälp av någon/några som helt enkelt kan det här bättre än jag (vilket borde vara dom flesta?).

Antingen en verkstad som skulle kunna tänka sig att åta detta (Toyota original har dels sagt att dom aldrig skulle göra det, och samtidigt skulle ett sådant "servicebesök" antagligen kosta mer än en ny bil...) alternativt någon privatmeck/meckgäng.
Självklart kommer jag få betala en hel del med tanken på mängden timmar det borde ta (iof, en erfaren supra-meck tar ut en motor på en halv dag och sätter i den igen på samma tid... men det blir ju en del meck med att få tag på småprylar osv, ett pussel eftersom man måste ta vid där någon annan slutat..)
Jag kommer ju självklart få göra en hel del jagande av saker som behövs, beställande av prylar osv. En del av det som jag vet saknas går antagligen att få tag på ganska snabbt via vanliga beställningssidor och en väldigt nylig kontakt jag fått har ev. en kartong med "random skruvar/bultar" till en identisk motor, vilket är ett otroligt enormt steg i rätt riktning.

Tips på ställen att vända sig till, folk man kan prata med osv, för att komma någon vart, jag vill få ut min bil på vägen igen, så att jag verkligen kan börja med det jag vill göra, dvs göra lite småjusteringar (enklare trimm t.e.x), lämna in den på fullrekond ev. omlackering osv, för att få den i så gott som nyskick som det går.

Jag har ev. en supra-entusiast jag haft mailkontakt med tidigare som då lovade att ställa upp och komma över med sin bil när man kanske behövde se hur saker sitter och vart slangar går mm. Går även att totaltfotografera den motorn under och över osv för att ha som referens.. jag har även det som finns att hitta i tekniska hjälpmedel i form av toyotas service-repair manual och haynesboken (inte något att hurra över men det finns ju faktiskt väldigt mycket info där...).

Långt och antagligen ganska ovanligt inlägg, tips uppskattas och tack till dom som orkar läsa smile
Senast redigerat av gurkburk82 (3 oktober 2010)

7 281 Inlägg
3 oktober 2010
Pbz i uppsala kan ju vara värt att kontakta.

2 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Pbz i uppsala kan ju vara värt att kontakta.

Låter spännande, ringer dom i början på veckan, tack smile

Sök