Tips på ljud till Volvo 240 [Nybörjare - Budget 4-5k]

Fredzilla
3 oktober 2010 · 6 Inlägg

Tja!
Jag har fått ta över en gammal 240, pigg utöver det horribla ljudet som den levererar.
Jag undrar därför om det är någon vänlig själ som har några tips på vad jag ska lägga mina pengar på.
Jag har tänkt att hålla mig runt 4-5000 riksdaler.

Bilen är som sagt en Volvo 240 från -88. Vad som sitter i den just nu antar jag är "standard" bortsett från stereon jag själv bytt ut för att kunna slänga i en skiva eller köra från mp3-spelare. (http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =145961537)

Vad är bäst för mig att göra nu? Jag har försökt läsa mig till vad som ska vara bäst för att ge ett schysst ljud men förvirringen är total. Ska jag slänga in högtalare i hatthyllan i bak, ska jag köpa ett par fronthögtalare och köra en baslåda i bakluckan?

Jag vet inte om denna information är relevant över huvud taget men jag lyssnar huvudsakligen på rock, metal och R&B/Funk'ish.

Jag är som sagt total nybörjare inom området och är tacksam för alla tips på vad jag ska investera i!

Tack på förhand!

teamvolvoracing Trucker
3 oktober 2010 · 1 220 Inlägg

sitter ju 4" org i dörrarna men finns volvo org 5,25" distansringar å få tag på, på skroten
så 2 par 5,25" i fram å bakdörrar ( DLS 225 648:-)+ dämpning är ett bra sätt å börja på och sen ett par 6*9 i hatthyllan (DLS 960 6x9" 3-vägs 995:-) och sen kanske en bas bak i bagaget (DLS KW12 paket med GAS Alpha slutsteg 2298:-) Tot: 4589:- Sen tillkommer kabelkitt (Strömkabelpaket 20mm 598:-), högtalarkablar (GAS Högt.kabel 1,5 mm² 10m 118kr/fpk) och slutsteg till iaf 6*9 gärna till 5,25 oxå för bästa ljud så ta med de i beräkningen när du ska köpa ljud. Är ej kanske kunnig inom billjud men de här känns som väldigt krundläggande å börja med. Läs gärna några ljud trådar här på gorg så får du lite mer "kött" på benen om billjud

Vissa är bara bättre än andra!
micke7406
4 oktober 2010 · 1 400 Inlägg

Vill inte vara elak nu. Men..Lägg dina 4-5000 på dämpmaterial och börja där. spara sen nya pengar till högtalare och steg...osv...

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Fredzilla
4 oktober 2010 · 6 Inlägg

teamvolvo:

Tack för ditt svar! När du skriver "kanske en bas i bagaget" så funderar jag lite på om man klarar sig utan det eller om det är någonting man bör prioritera?

micke:
Du var inte ett dugg elak! Dock hade jag inte tänkt att börja med att lägga pengarna på dämpmaterial. Vad jag i första hand är ute efter är bättre ljud. Sen om det skramlar och låter förskräckligt är det någonting jag tar i tu med i andrahand. Just nu vill jag bara bli av med burkljudet smile (Även om det säkert ligger någonting i det du säger att jag bör spendera pengar på dämpning).
Sen vet jag inte om jag vill lägga tiotusentals kronor då jag inte hade planerat att behålla bilen allt för länge!
Tack för ditt svar dock!

Senast redigerat av Fredzilla (4 oktober 2010)

TurtleRace
4 oktober 2010 · 155 Inlägg

Jag skulle börja med att kasta stereon å köpa en riktig, sen kolla blocket efter ett 4-kanals steg.   sen ett kittsystem fram och bak.  Kan sätta koaxialer bak med.   sen spara och köpa bas senare.  smile

Fredzilla
4 oktober 2010 · 6 Inlägg

Turtle: Vad innebär en "Riktig" stereo? Vad är den största skillnaden mellan en bra och en sämre?

racer-putte
4 oktober 2010 · 6 558 Inlägg

Gå in till mike på ljudbutiken i gävle så hjälper han dig  + att du kan känna å klämma å få en trudilutt lirad me de saker du kan tänkas stoppa i bilen  big_smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Fredzilla
4 oktober 2010 · 6 Inlägg

Putte: Jag ska kolla upp dem! Tack för tipset!

TurtleRace
4 oktober 2010 · 155 Inlägg

En "riktig"  stereo ger bättre ljud och har mer/bättre inställningar att justera ljudet så de låter bra i din bil.  Om ja ska rekomendera några märken så Alpine, kenwood och pioneer är många många gånger bättre än en från clas ohlson/biltema även om priset är desamma. smile

Drönirettab
4 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Om du sätter 5,25" högtalare i framdörrarna så kan du sätta långa grova plåt/träskruvar som går in i färdiggjorda hål som finns i innerplåten, då kommer högtalarna att sitta ganska stabilt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2010)

Fredzilla
4 oktober 2010 · 6 Inlägg

Drönirettab: Värt att veta! Tackar för det! smile

Drönirettab
4 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Ska tillägga att jag har en -86, men det borde se likadant ut inuti dörren på din också.

Med 5,25 måste man ha någon form av distans, dock kommer högtalaren nära fönsterveven. Du kan ju iof slänga in en 6,5" och sätta elhiss istället, så har en del gjort på sina bilar. Man får tänka på monteringsdjupet, magneten kan ta i rutan. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang