5995
Sök

Hjälp med framsystem på MDS gp2 steg

TBM NINJA
917 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
Hej
jag ska sätta in mitt ljud i våfflan nu så undrar jag va ni tycker om att göra det på detta visset?
plus hur ska jag koppla för att på ljud i allt från huvud enheten?
kolla bilden där alla frågetecken är så förstår du va jag menar wink

tips? förbättring?
http://img210.imageshack.us/img210/2549/ljud.png

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

TBM NINJA
917 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Amen ingen som kan hjälpa mig?? sad((

stRaend
6 oktober 2010
testa söka så finner du rätt mycket , men ett bra tips är att du skaffar lågnivåkablar till stegen, om det inte är högnivå ut ifrån stereon? vad det nu är för stereo. och ska du köra batterierna ibak på särskilt elsystem eller vart har du kabeln från det främre? och vart sitter den 80A säkringen? Vet dock inte vad ett lågpassfilter är, men antar att det är ett sådant som du kopplar på högtalarkabeln sedan in i slutsteget?

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
testa söka så finner du rätt mycket , men ett bra tips är att du skaffar lågnivåkablar till stegen, om det inte är högnivå ut ifrån stereon? vad det nu är för stereo. och ska du köra batterierna ibak på särskilt elsystem eller vart har du kabeln från det främre? och vart sitter den 80A säkringen? Vet dock inte vad ett lågpassfilter är, men antar att det är ett sådant som du kopplar på högtalarkabeln sedan in i slutsteget?

tack för ditt svar smile

jag orka inte rita batterierna på rätt plats men dom ska sättas brevid varandra på original ställe under huven, men drar man inte ett lågpass filter eller va man ska kalla det genom en av högtalarna för att få ut dem låga frekvenserna till basen?

hur ska jag koppla där jag har "????" för att få ljud i allt?

H

1 400 Inlägg
7 oktober 2010
För det första. Vad har du för huvudenhet ?
Du drar en lågnivå kabel från huvudenhetens front utgång till GP2 steget.
Och en lågnivå kabel från huvudenhetens Bas/rear utgång till gp3 steget.
Låg passfilter har du inbyggt i steget och gör delningen där.
Varför krångla till det mer än nödvändigt ??????

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 400 Inlägg
7 oktober 2010
Varför har du bara 80A säkring på en 50mm2 kabel ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
Varför har du bara 80A säkring på en 50mm2 kabel ?

vetefan, min kompis sa det å jag vet nt bättre så får köra på det

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
För det första. Vad har du för huvudenhet ?
Du drar en lågnivå kabel från huvudenhetens front utgång till GP2 steget.
Och en lågnivå kabel från huvudenhetens Bas/rear utgång till gp3 steget.
Låg passfilter har du inbyggt i steget och gör delningen där.
Varför krångla till det mer än nödvändigt ??????

asså min huvudenhet e rätt gammal (pioneer DEH 1230R tror jag )så där e liksom bara ,störm kablar och 4 högtalar utgångar...

vadå krångla till det?

stRaend
7 oktober 2010
har du någon rca/lågnivåutgång ifrån stereon? det är bra att kolla upp innan.

sedan lågpassfilter är som sagt inbyggt i stereon (finns även på de flesta slutsteg) som du justerar hur högt upp i frekvens högtalarna/basen ska spela. Finns även högpassfilter som justerar hur lågt i frekvens högtalarna/basen ska spela.

Men börja med att se över din stereo ifall du har någon rca utgång eller något. ifall du inte har det så går det säkert göra på annat sätt, men jag skulle iallafall köpa mig en stereo med minst 2par lågnivåutgångar (finns från 700-800:-).

Sedan så skulle jag skissa upp en bättre bild så att man förstår vart allt sitter och hur du tänkt koppla, det hjälper väldigt mycket. Eller lägg upp en bild på ditt system utan några streck dragna så kanske någon vänlig själv kan dra streck och skriva vad strecken är för något så du förstår hur man ska koppla allt.

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
har du någon rca/lågnivåutgång ifrån stereon? det är bra att kolla upp innan.

sedan lågpassfilter är som sagt inbyggt i stereon (finns även på de flesta slutsteg) som du justerar hur högt upp i frekvens högtalarna/basen ska spela. Finns även högpassfilter som justerar hur lågt i frekvens högtalarna/basen ska spela.

Men börja med att se över din stereo ifall du har någon rca utgång eller något. ifall du inte har det så går det säkert göra på annat sätt, men jag skulle iallafall köpa mig en stereo med minst 2par lågnivåutgångar (finns från 700-800:-).

Sedan så skulle jag skissa upp en bättre bild så att man förstår vart allt sitter och hur du tänkt koppla, det hjälper väldigt mycket. Eller lägg upp en bild på ditt system utan några streck dragna så kanske någon vänlig själv kan dra streck och skriva vad strecken är för något så du förstår hur man ska koppla allt.

jag har bara ström, jord, högtalar och en aux utgång... Högpassfilterhette de som jag skulle köpa.. Nt lågpass smile soz

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Där e fan inge fel på min skiss tongue man e ju dum om man inte förstår den, 1 par högtalare ska drivas på stereon, 1 par på gp2 steg, 1 bas på gp3 steg, det ju sol klart i skissen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 oktober 2010
Köp ny huvudenhet så du kan koppla in stegen via lågnivå så slipper du krångla med lösa filter. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 283 Inlägg
7 oktober 2010
ChriZtoffer skrev:
Köp ny huvudenhet så du kan koppla in stegen via lågnivå så slipper du krångla med lösa filter. smile

Filter borde han inte behöva krångla med iaf, bör ju finnas på stegen tycker jag wink

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

okey, men e det så krångligt med filter? e det inte att Y koppla en av högtalar sladdarna sen sån låg till hög omvandlare man kan köpa på biltema? så gjorde min kompis å det blev hur bra som...

kan du säga en bra huvudenhet under 1000 (biltemas, duger dom?) eller vet en bra som man borde kunna hitta begagnad?

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
ChriZtoffer skrev:

Filter borde han inte behöva krångla med iaf, bör ju finnas på stegen tycker jag wink

asså det finns sån låg, båda och hög filter men man måste väl ändå dra ett filter från högtalarna då gp3 steget bara ska driva basen?

7 283 Inlägg
7 oktober 2010
henke_92 skrev:
Brains skrev:
ChriZtoffer skrev:

asså det finns sån låg, båda och hög filter men man måste väl ändå dra ett filter från högtalarna då gp3 steget bara ska driva basen?

Nej, det ställer du in på GP3 steget sen som driver basen.

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
henke_92 skrev:
Brains skrev:

aaaaha men hur får jag "signal" till basen då? parallell koppla en högtalare till steget?

tack på förhand

7 283 Inlägg
7 oktober 2010
henke_92 skrev:
Brains skrev:
henke_92 skrev:

aaaaha men hur får jag "signal" till basen då? parallell koppla en högtalare till steget?

tack på förhand

Eftersom du saknar lågnivå från stereon så får du köra med en omvandlare.
Hög- till lågnivå.
Sen kan du ta 2st y-splittar på lågnivån så att du får 2 par istället bara för 1 par.

TBM NINJA
917 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
henke_92 skrev:
Brains skrev:

tack på förhand

Hög- till lågnivå.
Sen kan du ta 2st y-splittar på lågnivån så att du får 2 par istället bara för 1 par.

okey! smile men jag fattar inte va du menar med -"Sen kan du ta 2st y-splittar på lågnivån så att du får 2 par istället bara för 1 par" sad

7 283 Inlägg
7 oktober 2010
henke_92 skrev:
Brains skrev:
henke_92 skrev:

tack på förhand

Hög- till lågnivå.

okey! smile men jag fattar inte va du menar med -"Sen kan du ta 2st y-splittar på lågnivån så att du får 2 par istället bara för 1 par" sad

http://www.blekingebilradio.se/PICTURE/7430-3-pc1-1f.jpg

Sök