Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 303 258 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
20 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ah de ä fan skönt att ha en ögla runt kardanen om det börjar vifta lol

Givaren innanför kåpan, är de originalgivaren till systemet ( som du nu skiter i ) eller vad ska den vara till?

Fan de börjar ramla på plats nu ju wink

Jag - man vill inte ha kardanen i knät...
Det är originalgivaren som sitter innanför kåpan.
Jodå-det börjar likna något nu.
Har varit lite motigt ett tag då jag satte in helicoilgängor i blocket till ARP pinnbultarna, men det kändes inte helt hundra när jag börja spänna muttrarna - precis som om ett par vill ge sig av lite. lite uppåt vid momentdragningen, men nu har jag även metallimmat dom nere i blocket så vi får se hur det blir - det gick bra att momentdra toppen nu så det löser sig nog. Jag kommer nog att varmköra den och sen plocka bort kammarna och kolla för säkerhets skull om allt nu funkar när den väl är klar........

Normark
20 mars 2011 · 558 Inlägg

fan va fränt smile

BansheeR1Turbo
27 mars 2011 · 32 Inlägg

Allt ser grymt bra ut!
Börjar det närma sig uppstart?
Är det en 03a motor du har?
Har lite funderingar på att byta upp mig till en R1a med sprut på Bansheen, men jar hört att det inte är samma motorfästen på dom nyare motorerna, är en 05a som jag har på g....
Blir en hel del kostnader runtomkring med motorbyte, måste ju även få stälbart sprut, sedan undrar jag om original spridarna räcker till med turbo?

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
33Coupe
28 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Allt ser grymt bra ut!
Börjar det närma sig uppstart?
Är det en 03a motor du har?
Har lite funderingar på att byta upp mig till en R1a med sprut på Bansheen, men jar hört att det inte är samma motorfästen på dom nyare motorerna, är en 05a som jag har på g....
Blir en hel del kostnader runtomkring med motorbyte, måste ju även få stälbart sprut, sedan undrar jag om original spridarna räcker till med turbo?

Jag jobbade lite i helgen - Lördagen gick tyvärr bort - så lite mer svetsning på Intercoolerrören, en remspännare samt gaswire så är det strax på G!!!
Det är en 02/03 motor jag har i och fästena skall enligt uppgift vara lite annorlunda.
Du kan i princip sätta sprut på en förgasarmodell också - du får bygga ett plenum bara.
Spridarna räcker inte mycket längre än till det dom sitter på - helt original + ett fåtal hästar till skulle jag tro.
Enklast för framtida uppgraderingar är att sätta dit ett par i standard mått Bosch etc.

BansheeR1Turbo
29 mars 2011 · 32 Inlägg

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Allt ser grymt bra ut!
Börjar det närma sig uppstart?
Är det en 03a motor du har?
Har lite funderingar på att byta upp mig till en R1a med sprut på Bansheen, men jar hört att det inte är samma motorfästen på dom nyare motorerna, är en 05a som jag har på g....
Blir en hel del kostnader runtomkring med motorbyte, måste ju även få stälbart sprut, sedan undrar jag om original spridarna räcker till med turbo?

Jag jobbade lite i helgen - Lördagen gick tyvärr bort - så lite mer svetsning på Intercoolerrören, en remspännare samt gaswire så är det strax på G!!!
Det är en 02/03 motor jag har i och fästena skall enligt uppgift vara lite annorlunda.
Du kan i princip sätta sprut på en förgasarmodell också - du får bygga ett plenum bara.
Spridarna räcker inte mycket längre än till det dom sitter på - helt original + ett fåtal hästar till skulle jag tro.
Enklast för framtida uppgraderingar är att sätta dit ett par i standard mått Bosch etc.

Tack för svaret!
Ny motor är inhandlad, blev en 05 R1 med sprut, så nu är det bara ta nya friska tag....
Glöm ej att filma uppstartningen, vill se och höra lite R1 kompressor...

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Allt ser grymt bra ut!
Börjar det närma sig uppstart?
Är det en 03a motor du har?
Har lite funderingar på att byta upp mig till en R1a med sprut på Bansheen, men jar hört att det inte är samma motorfästen på dom nyare motorerna, är en 05a som jag har på g....
Blir en hel del kostnader runtomkring med motorbyte, måste ju även få stälbart sprut, sedan undrar jag om original spridarna räcker till med turbo?

Jag jobbade lite i helgen - Lördagen gick tyvärr bort - så lite mer svetsning på Intercoolerrören, en remspännare samt gaswire så är det strax på G!!!
Det är en 02/03 motor jag har i och fästena skall enligt uppgift vara lite annorlunda.
Du kan i princip sätta sprut på en förgasarmodell också - du får bygga ett plenum bara.
Spridarna räcker inte mycket längre än till det dom sitter på - helt original + ett fåtal hästar till skulle jag tro.
Enklast för framtida uppgraderingar är att sätta dit ett par i standard mått Bosch etc.

Tack för svaret!
Ny motor är inhandlad, blev en 05 R1 med sprut, så nu är det bara ta nya friska tag....
Glöm ej att filma uppstartningen, vill se och höra lite R1 kompressor...

Det låter bra - dom är inte alls dumma..
Jag skall definitivt filma! Det kommer...smile

Bensinskallen P o r s c h e
29 mars 2011 · 1 700 Inlägg

Vi väntar med spänning cool

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Vi väntar med spänning cool

Det gör faktiskt jag med - vi får se vad som "händer"...cool

33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

Lite bilder från Söndagen och kvällens övningar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cfcc1410acccd6790099467ef0758b70.jpg
Spridarkablaget ombyggt med Boschkontakter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-470b6c659f664b5281ca3583f5989e54.jpg
Kragen till Vortech BOV-ventilen isvetsat i det nedre Intercoolerröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b43a3ec80dd9b8f73bfcc6cc0306aa98.jpg
Kanske inte världens snyggaste svets, men övning ger färdighet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-22dc3bb2a84dcdd40fe020237e1d531d.jpg
Ventilen ditskruvad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-211fcf4318fa6c179d36e7e878ce74f4.jpg
Bytade även nippeln på ovansidan till att passa styva plaströr istället för klen slang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d92ae10e3e6724ea82cecea1499edce5.jpg
Satte ventilen på den "varma" sidan innan Intercoolern så den ventilerar ut varmluften istället för efter Intercoolern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c01b19624507c62cbaf822d960e8578a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-868b7bcd922c0a451cd1d8538eb8b87e.jpg
På röret upp till spjällhuset satte jag ventilen som öppna över ett visst inställt laddtryck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-eed1640945579dbb7971aeef7d87da2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f908f4f0791f57ae9ec8b71189eebcf2.jpg
Breda-fina klämmor från Swedol

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d74b6c3c0889b1e0e51fd26d4a59d4e2.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1246049

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4f3e90588d600df49cb2aeee728d61a1.jpg

Thats all for today folks.

KHRacing
29 mars 2011 ·

33Coupe skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d92ae10e3e6724ea82cecea1499edce5.jpg
Satte ventilen på den "varma" sidan innan Intercoolern så den ventilerar ut varmluften istället för efter Intercoolern.
.

För helsike, så där kan du inte ha den, på detta forum blir man idiotförklarad om man inte sätter dumpen
intill spjället ju. smile big_smile wink

rolig läsning:
http://www.garaget.org/?car=38965&image=779065

Senast redigerat av KHRacing (29 mars 2011)

33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

KHRacing skrev:

33Coupe skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d92ae10e3e6724ea82cecea1499edce5.jpg
Satte ventilen på den "varma" sidan innan Intercoolern så den ventilerar ut varmluften istället för efter Intercoolern.
.

För helsike, så där kan du inte ha den, på detta forum blir man idiotförklarad om man inte sätter dumpen
intill spjället ju. smile big_smile wink

rolig läsning:
http://www.garaget.org/?car=38965&image=779065

Nej, nej, men vad f n - jag gjorde det bara för att få igång en diskussion...ha ha

BansheeR1Turbo
29 mars 2011 · 32 Inlägg

Ser grymt bra ut, om du nån gång får för dig att skänka bort bilen så kan jag gärna ta en nummer lapp:) och om jag någon gång fick obegränsat med pengar så kanske du kan bygga en till mig ocksåwink
Brymt inponerad av alla bra och smarta lösningar!

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Ser grymt bra ut, om du nån gång får för dig att skänka bort bilen så kan jag gärna ta en nummer lapp:) och om jag någon gång fick obegränsat med pengar så kanske du kan bygga en till mig ocksåwink
Grymt imponerad av alla bra och smarta lösningar!

Tack för det.
Om det strular för mycket så kanske den åker för typ en femmas peng....jag hör av mig - du har första tjing nu då!!

BansheeR1Turbo
30 mars 2011 · 32 Inlägg

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Ser grymt bra ut, om du nån gång får för dig att skänka bort bilen så kan jag gärna ta en nummer lapp:) och om jag någon gång fick obegränsat med pengar så kanske du kan bygga en till mig ocksåwink
Grymt imponerad av alla bra och smarta lösningar!

Tack för det.
Om det strular för mycket så kanske den åker för typ en femmas peng....jag hör av mig - du har första tjing nu då!!

Jag har tryckt Print Screen nu, så jag har bevis wink
Nä jag hoppas verkligen att det går bra på alla sätt och vis, men annars kommer jag och hämtar den smile

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
33Coupe
30 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Ser grymt bra ut, om du nån gång får för dig att skänka bort bilen så kan jag gärna ta en nummer lapp:) och om jag någon gång fick obegränsat med pengar så kanske du kan bygga en till mig ocksåwink
Grymt imponerad av alla bra och smarta lösningar!

Tack för det.
Om det strular för mycket så kanske den åker för typ en femmas peng....jag hör av mig - du har första tjing nu då!!

Jag har tryckt Print Screen nu, så jag har bevis wink
Nä jag hoppas verkligen att det går bra på alla sätt och vis, men annars kommer jag och hämtar den smile

Hm.......lovade jag för mycket nu............detta ger mig styrka att fortsätta!smile

Nu måste jag lägga på ett extra kol med bilen - det börjar bli fint mappväder så att säga. Jag stack ut i garaget efter träningen ikväll också och började klura på gasrullen vid spjällhuset. Var och hämtade lite bitar på returbilen idag också, men fick inte till det...i morgon kväll så gör jag en helt ny rulle som har tillräckligt liten diameter så att det blir samma utväxling som när jag hade R1 sprutet på motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-67953809611c82d4210b81f02933781f.jpg
Detta skall bli den nye rullen: längst till V brickan som skall sitta på axeln, dom 2 större brickorna skall svetsas ihop på var sida om den galvade brickan - och vips en ny gasrulle! Svetsar ett öra där vajern skall fästas.
Givetvis blästrar jag alla bitarna innan det svetsas ihop. Lite/obetydlig del men ack så viktig - utan gas - ingen fart och som Ni alla vet - full fart spar tid!!!big_smile
Bilder kommer i morgon!

Senast redigerat av 33Coupe (30 mars 2011)

LocKtar Herr
30 mars 2011 · 1 722 Inlägg

Brutalt, du äger typ! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Sportvagnskonsult SVK Customs
31 mars 2011 · 1 639 Inlägg

Brutalt bygge! smile

33Coupe
1 april 2011 · 692 Inlägg

Sportvagnskonsult skrev:
Brutalt bygge! smile

Tack för det. Jag var inne och tittade på det du gör också (dina bilar) - det skojar man inte bort! Jag bor bara 5 mil ifrån eller något så du får faktiskt räkna med ett besök av mig snart...! Sjukt fina jobb du gör.

33Coupe
4 april 2011 · 692 Inlägg

Lördag - träning så igår - Söndag - meka, meka, meka.
Nu har jag äntligen gjort ett första startförsök, lite släckta tändstift på grund av för mycket soppa i bränslemappen, en cykelwire kopplad till spjällhuset, ingen kompressor inkopplad etc, men den startade till i alla fall!!smilesmilesmilesmile
Men - innan den startade höll det på att rejält gå åt h-e. En AN koppling till fuelrailen separerade andra gången jag slog till tändningen och det blev fullt bränsletryck. Grabben + mappdatorn satt rakt i bränsledimman:Oyikes
Dom klarade sig bra - grabben tack vare ytterst snabb reaktionsförmåga och datorn - ja - det är ju bara en dator...
Det visade sig att 3 stycken av AN kopplingarna som jag köpt från en av dom två leverantörerna jag använder mig av saknade låsstiftet som håller ihop kopplingen i sviveln...jag ringde o pratade med dom lite grann efter den händelsen kan jag säga..!sad
Här kan Ni se hur det INTE skall se ut!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-da65521ae91a4a33c040886900509c52.jpg

Och detta är resultatet-kunde sluta med en uppbrunnet hobbygarage....
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-63331035383299581af68fc5d46cca23.jpg

Hur som helst - kopplingen överflyttad från den "gamle" motorn:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cc6e57e226b45a1f76ca4a93b8f4c168.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a2e77a8565b879cf7e30a7c5d45702a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-676a9269cabf417b3c8da0bf96b7df31.jpg

Ny avgaslinda:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-17fed1dae968a2b9850cd7baa316f64e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-721f3f691a81955363975755d5d4ef4e.jpg

Har även skruvat dit en knacksensor. Får se om den är användbart placerad då den här motorn inte har haft en sådan tidigare. Har skaffat en tillverkare av mellankopplingsbox från knacksensorn till det mappbara sprutet som gör att sprutet får rätt signal för att bli användbar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b7cab29be75f9fac0b3ce6f01ec20e6d.jpg

Igår så svetsade jag ihop en gasrulle till spjällhuset, bestående av ett par brickor i olika storlek. Nu kan man - precis - som innan - använda sig av en en vanlig bromswire till cykel - kan vara bra om något händer....
Först en mellanbricka som har ett spår till spjällhusaxeln och sedan 2 brickor med större diameter. Dessa svetsas ihop och sedan gör jag hål för änden på gaswiren så att man kan trä i den utan att behöva demontera halva bilen...
Jag vet - muttern skall bytas till en lägre modell så den låser ordentligt:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cc6fca3f5d27fc78980cb91d55ed9e41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2c97a73a69f7788f6232d55b7eb26400.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e25e02d717c9a7b349192e7ec2d7cfcc.jpg

Fäste till wiren:
https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-0389049fc57618d982bb94d37331da74.jpg

Mer uppdatering kommer så snart jag kopplat alla kylarslangar så jag kan varmköra motorn om nu allt går vägen.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 april 2011 · 3 068 Inlägg

Fasiken så fint! Illa med AN-kopplingen men tur att inget allvarligare hände.

Pm:a mig om du har lust att göra en sån gasrulle åt mig också, min kulled hoppar av då den saknar bra låsning. Mvh /// Peter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang